Verkeer in Hilversum steeds veiliger
20 februari 2006
Het verkeer in Hilversum wordt ieder jaar veiliger! Dat blijkt
overduidelijk uit een vergelijking van de verkeersongevallencijfers
van de politie Gooi en Vechtstreek over 2005 met die uit eerdere
jaren. Ten opzichte van 2004 was er in 2005 sprake van een daling met
18 procent van 838 geregistreerde ongevallen naar 684. Het aantal
letselongevallen daaronder daalde van 126 naar 89, een daling met 29
procent.
Over de afgelopen tien jaar blijkt er sprake van een duidelijk dalende
trend. Tussen 1995 en 2005 daalde het aantal verkeersongevallen met 71
procent en de letselongevallen met 69 procent. En dat terwijl het
autoverkeer alleen maar toenam. Zo is het autobezit in Hilversum in
die tien jaar met 25 tot 30 procent toegenomen. En was er op de
buitenring van Hilversum sprake van een verkeerstoename met 20 tot 25
procent.
Herinrichting wegen
Gemeente en politie wijzen voor een verklaring van de scherpe daling
van het aantal
verkeersongevallen op de effecten van de uitvoering sinds 1996 van
Plan Wegen: de herinrichting van het hoofdwegennet en de inrichting
van een groot aantal wijken als
30-kilometerzone.
Zwakke verkeersdeelnemers
Ook in het aantal ongevallen waar zwakke verkeersdeelnemers bij
betrokken waren, is een duidelijke daling waarneembaar: met ruim 16
procent van 261 in 2004 naar 218 in 2005 en met ruim 26 procent als
het daarbij ging om letselongevallen (van 105 naar 77). Een
vergelijking over de afgelopen tien jaar is hier niet mogelijk, omdat
er in de statistieken pas sinds kort een uitsplitsing wordt gemaakt
naar soorten verkeersdeelnemers.
Dodelijke ongevallen
In 2005 vonden in Hilversum twee letselongevallen met dodelijke afloop
plaats. Daarbij vielen twee doden, beide op de Gijsbrecht van
Amstelstraat. In beide gevallen was er sprake van een eenzijdig
ongeval, waarbij de rijsnelheid een belangrijke rol speelde. In haar
rapportage geeft de politie aan dat er in Hilversum bij ongevallen met
dodelijke afloop meestal sprake is van onvoorspelbare en niet te
beïnvloeden factoren.
Gevaarlijke kruisingen
In het overzicht van kruisingen met een meer dan gemiddeld aantal
ongevallen springen de kruisingen van de Gijsbrecht van Amstelstraat
met de Neuweg en de Bosdrift in het oog. Op de kruising met de
Bosdrift werden in 2005 tien ongevallen geregistreerd, twee meer dan
in 2004. Op de kruising met de Neuweg lijkt enige gewenning aan de
gewijzigde voorrangssituatie de verklaring te zijn voor de daling van
18 naar 6 ongevallen. Op beide kruisingen was het niet verlenen van
voorrang in alle gevallen de oorzaak. Dat gold ook voor de kruising
Jan van der Heijdenstraat-Lorentzweg, waar overigens wel een daling
plaatsvond van 13 naar 6 ongevallen.
Verder meldt de politie nog ongevallenconcentraties rond de kleine
spoorbomen, de kruising Lage Naarderweg-Witte Kruislaan en de kruising
Insulindelaan-Sumatralaan.
Rotondes
De politie Gooi en Vechtstreek signaleert op twee van negen rotondes
een meer dan gemiddeld aantal ongevallen: de rotonde
Diependaalselaan-Utrechtseweg en de rotonde Gooilandplein. Op de in
augustus 2004 opgeleverde rotonde Diependaalselaan-Utrechtseweg
gebeurden in de laatste vijf maanden van 2004 acht ongevallen, zonder
letsel. Het betrof voorrangsfouten en aanrijdingen bij het wisselen
van rijstrook. In 2005 werden opnieuw acht letselvrije ongevallen
geregistreerd, nu over een heel jaar.
Of de recente verandering op de rotonde Gooilandplein - fietsers uit
de voorrang - invloed zal hebben op de ongevallencijfers, moet nog
worden afgewacht. In 2004 vonden er tien en in 2005 negen aanrijdingen
plaats, drie met letsel in 2004, één met letsel in 2005.
Wegvakken
Ten slotte vraagt de politie nog aandacht voor een paar gevaarlijke
wegvakken: de Noodweg en de Weg over Anna's Hoeve.
Op de Noodweg werden in zowel 2004 als 2005 zeven ongevallen
genoteerd. Volgens de politie gaat het om ongevallen bij hoge
snelheden en inhaalmanoeuvres, veelal in de late uurtjes.
Op de Weg over Anna's Hoeve en het verlengde ervan, de Zandheuvelweg
naar Baarn, spelen de problemen al veel langer. Ook hier vormen het
rijgedrag en de snelheid
het probleem. Het aantal ongevallen is er afgenomen van 12 in 2004
naar 5 in 2005, maar de politie heeft de indruk dat er meer ongevallen
gebeuren dan er worden aangemeld.
Samenwerking gemeente en politie
De gemeente Hilversum en het district Hilversum van de politie Gooi en
Vechtstreek voeren al enige jaren intensief overleg over het
ongevallenbeeld. In dat overleg worden ongewenste ontwikkelingen
besproken en geanalyseerd, en worden afspraken gemaakt over de aanpak
van probleemsituaties.
Op basis van de ongevallencijfers over 2005 hebben de gemeente en de
politie bijvoorbeeld een top-5 samengesteld van plekken met een te
hoge ongevallenconcentratie:
1. Rond de kleine spoorbomen;
2. Kruisingen Gijsbrecht van Amstelstraat;
3. Rotonde Utrechtseweg-Diependaalselaan;
4. Noodweg;
5. Weg over Anna's Hoeve
De politie gaat deze locaties in het komend jaar scherper in de gaten
houden en de
gemeente bekijkt ze op infrastructurele verbeteringen.
De gemeente tekent daarbij aan dat voor een aantal locaties al
verbeteringen zijn voorzien. Zo worden dit voorjaar de kruisingen van
de Gijsbrecht van Amstelstraat met de Neuweg en de Bosdrift voorzien
van knipperlichten. En in het kader van het Integraal
Bereikbaarheidsplan Hilversum e.o. worden in 2007 de kruispunten Lage
Naarderweg-Witte Kruislaan en Koninginneweg-Schoolstraat bij de kleine
spoorbomen heringericht en in 2008 de kruising
Insulindelaan-Sumatralaan. Verder worden maatregelen voorbereid voor
de Noodweg.
Gemeente Hilversum