Persbericht
20 februari 2006
Marketeers verplaatsen zich onvoldoende in gedachtewereld van de surfer
~ te weinig inzicht in zoektermen beperkt resultaten van zoekmachine marketing ~
Organisaties baseren zich voor zoekmachine marketing op te algemene zoektermen. Dat stelt Tribal Internet Marketing, gespecialiseerd in zoekmachine marketing, op basis van praktijkanalyses. Hierdoor vissen marketeers vaak in een vijver met heel veel concurrenten, terwijl specifiekere termen in veel gevallen vaker gebruikt worden. Organisaties zouden gedegen zoektermen onderzoek (
Het gebruik van zoekmachine marketing neemt een vlucht; inmiddels wordt 40 procent van de budgetten voor online marketing gespendeerd aan zoekmachine marketing (bron: Forrester, maart 2005). Goed scoren in zoekmachines komt voor een groot deel neer op het zich kunnen verplaatsen in de gedachtegang van de internetter. Organisaties laten veel kansen liggen door zich onvoldoende te realiseren op welke manier surfers zoeken
Geen Flat TV , maar flat screen TV
Door concreet in kaart te brengen welke specifieke zoektermen surfers associëren met een product of dienst, wordt zoekmachine optimalisatie veel doeltreffender. Zo ontdekte Tribal dat de zoekterm flat TV slechts 83 kliks per 24 uur naar de website van een klant opleverde, terwijl flat screen tv maar liefst 669 keer leidde tot doorklikken naar de site. De surfers waren op zoek naar precies hetzelfde product, maar de specifiekere zoekterm rendeerde veel beter.
Morgen zoekt men weer anders
Zoektermen onderzoek is geen statisch proces. De actualiteit is een belangrijke factor in het continue succes van zoekmachine marketing. Door nieuws, bepaalde campagnes of evenementen worden surfers namelijk op ideeën gebracht, waarbij de terminologie die op dat moment gebruikt wordt leidend is voor de manier waarop ze zoeken. Er moet dus niet alleen aan het begin van een zoekmachine marketingcampagne, maar op continue basis in de gaten gehouden worden wat de best renderende zoekwoorden zijn.
Niet vergeten: conversie meten
Om beter inzicht te hebben in welke zoektermen nu daadwerkelijk gebruikt worden om een product of dienst te vinden zijn conversiemetingen ook van groot belang. Door bij te houden met welke zoekterm een uiteindelijke koper binnen gekomen is op de website, ontstaat er een goed beeld van waar vooral op gezocht wordt door de juiste doelgroep. Zo wordt helder welke aanverwante termen mogelijkerwijs nog toegevoegd moeten worden voor meer resultaat.
Als specialist monitoren wij voortdurend de meest gebruikte zoektermen voor onze klanten , aldus Jan Beekwilder, directeur van Tribal Internet Marketing. Daaruit blijkt dat het vooral van belang is na te gaan welke zoektermen daadwerkelijk tot een aankoop of informatie-aanvraag op de website leiden. Het gaat immers om het commerciële resultaat en dat moet niet uit het oog verloren worden.
(435 woorden)
BERICHT VOOR DE REDACTIE
Over Tribal Internet Marketing
Tribal IM is een internationaal full-service internetbedrijf gespecialiseerd in zoekmachine marketing. Tribal IM is met Tribal Internet Solutions (IS) onderdeel van Tribal BV en behoort tot de top van gespecialiseerde zoekmachine marketing bureaus in Nederland. Tribal Internet Marketing ondersteunt strategisch diverse gerenommeerde organisaties die zoekmachine marketing al geruime tijd verder hebben geïntegreerd in de (online) marketingmix.
Tribal is opgericht in 1999 en heeft sindsdien een snelle groei doorgemaakt. Inmiddels heeft het bedrijf 40 medewerkers en helpt het een groot aantal klanten waaronder Philips en Océ om hun websites beter vindbaar te maken op het internet, in Nederland en internationaal.
Voor verdere persinformatie, fotografie of een interview kunt u contact opnemen met Lilian van Tongerlo bij LEWIS Tel: +31 (0)40 235 46 00 Fax: +31 (0)40 235 46 01 E-mail: lilianv@lewispr.com Website:
LEWIS Global Public Relations
Hoevenweg 29
5652 AW Eindhoven
Nederland
Tel: +31 40 235 46 00
Fax: +31 40 235 46 01
Web: www.lewispr.com