Time : 4:43:23 PM
Date : Monday, February 20, 2006
Sender Name: promotie binnenvaart vlaanderen
Shortsea trafiek kent sterke groei
Meer dan de helft van alle haventrafiek is shortsea shipping
Afgelopen jaar werd in de vier Vlaamse zeehavens meer dan 113 miljoen
ton verhandeld met shortsea shipping. Dat is een toename met 5,3
procent tegenover 2004. Meer dan de helft van alle haventrafiek in
Vlaanderen wordt gegenereerd door shortsea shipping. Dat blijkt uit
cijfers die zopas werden vrijgegeven door het Vlaams
Promotiebureau voor Shortsea Shipping.
Grote verladers zien shortsea shipping steeds vaker als een probaat
middel om de verkeersproblemen op de overvolle wegen te vermijden, en
om de transportkosten per eenheid product te beperken. Ook de
Europese Commissie heeft van het bevorderen van deze
transportmodaliteit sinds de jaren '90 een beleidsprioriteit gemaakt.
Alle grote bevolkingscentra en alle grote industriegebieden in Europa
kunnen bereikt worden met kustvaarders, al dan niet in combinatie met
binnenschepen. In het bijzonder de landen rond de Baltische Zee, de
Noordzee en de Middellandse Zee komen hiervoor bij uitstek in
aanmerking. Zo bestaan er geregelde shortsea lijndiensten
vanuit Antwerpen, Oostende, Gent of Zeebrugge naar een hele reeks
havens in Groot-Britannië, Scandinavië, Spanje, Italië, Griekenland,
Turkije of een Noordafrikaans land. Door een combinatie van zeevaart
en vaart op de grotere rivieren en kanalen, kunnen in bepaalde landen
zeerivierschepen ook locaties bereiken tot diep in het binnenland.
Recordcijfers
Het succes van shortsea shipping blijkt uit de cijfers, die zopas
zijn bekend gemaakt. De totale behandelde tonnage in de Vlaamse
zeehavens bereikte in 2005 het record van 224,6 miljoen ton. Daarvan
was niet minder dan 113.124.916 ton afkomstig van shortsea shipping,
wat overeenkomt met 50,4 procent. In twaalf maanden tijd werd er
5.709.882 ton meer aan- en afgevoerd per shortsea shipping.
Daarmee bevestigt shortsea shipping de trend van de afgelopen jaren.
In vergelijking met 1999 is de shortsea trafiek in Vlaanderen
toegenomen met 24.603.240 ton of 27,8 procent. Daarenboven wint
shortsea shipping aan belang tegenover de oceaanvaart: vandaag is
50,4 procent van alle maritieme trafiek in onze zeehavens afkomstig
van shortsea shipping; zes jaar geleden was dat percentage nog maar
47,8.
De Vlaamse havens
Antwerpen blijft veruit de belangrijkste haven van ons land voor
shortsea shipping. In 2005 behandelde de grootste Vlaamse haven 70,2
miljoen ton vracht van shortsea trafieken. Bijna twee derde of 62
procent van alle shortsea trafiek in Vlaanderen komt in Antwerpen tot
stand.
Het relatief belang van shortsea shipping verschilt van de ene tot de
andere zeehaven. Geen enkele haven is meer gefocust op shortsea
shipping dan Oostende, waar 98,8 procent van alle trafiek van deze
vervoersmodaliteit afkomstig is. De groei van de Oostendse haven mag
nagenoeg volledig aan shortsea trafieken worden toegeschreven. Met
7,7 miljoen ton lag in Oostende de shortsea trafiek in 2005 maar
liefst 146 procent hoger dan in 1999.
Zowel in absolute tonnage als in termen van relatief belang, is
Zeebrugge de tweede belangrijkste shortsea haven van ons land.
Verleden jaar werd er 25.791.918 ton shortsea vracht behandeld, een
toename met 1.292.866 ton of 5,3 procent tegenover 2004. In Zeebrugge
is shortsea shipping thans goed voor 74,6 procent van alle behandelde
tonnage. Gent kende een lichte achteruitgang van het shortsea
verkeer, in lijn met de algemene daling van de maritieme trafieken.
Shortsea handhaaft zich in Gent op het niveau van 2002.
Fluvio-maritieme trafiek
Op de grote kanalen en rivieren stabilizeerde de shortsea trafiek in
2005. In totaal werd er 1.436.421 ton shortsea vracht vervoerd op het
Albertkanaal en op het Zeekanaal naar Brussel. Uitgedrukt in volume
shortsea vracht is het Zeekanaal twee keer zo belangrijk als het
Albertkanaal. Met 450.445 ton shortsea trafiek vertegenwoordigt het
Albertkanaal 31,4 procent van de shortsea shipping op Vlaamse
rivieren en kanalen. Zes jaar geleden, in 1999, werden op
Albertkanaal en Zeekanaal nog 1.759.255 ton per shortsea vervoerd.
Het Albertkanaal was toen nog goed voor 42,4 procent van het shortsea
vervoer op rivieren en kanalen.
De totaalcijfers van de fluvio-maritieme trafiek weerspiegelen een
tegenstrijdige evolutie. Terwijl het shortsea verkeer op het
Albertkanaal in 2005 terugliep met 15,4 procent, kende de shortsea
trafiek op het Albertkanaal een toename met 8,7 procent of 78.875
ton. Het verlies van structurele trafieken door de sluiting van
hoogovens in Luik verklaart de vermindering van de shortsea trafiek
op het Albertkanaal. Er zijn uiteraard ook nog de bekende
infrastructurele knelpunten. Het aantrekken van nieuwe trafieken
zoals van mineralen en houtspaanders droeg bij tot de stijging op het
Zeekanaal. Op het Albertkanaal werden in 2005 314 kustvaarders
geteld, op het Zeekanaal waren het 346 geladen schepen.
Bericht voor de redacties:
Shortsea shipping behelst alle vervoer te water, zowel van goederen
als passagiers, over een traject dat gedeeltelijk op zee ligt en
waarbij de oceaan niet wordt gekruist. In het bijzonder gaat het om
de vaart langs de Europese kusten, met inbegrip van de Noordzee, de
Middellandse zee, de Zwarte Zee en de Oostzee.
Promotie Shortsea Shipping Vlaanderen werkt binnen een netwerk van
SSS-promotiediensten in twintig Europese landen (Europees Shortsea
Netwerk). Het Promotiebureau beheert ook een frequent geraadpleegde
databank van SSS-diensten op www.shortsea.be.
Voor bijkomende inlichtingen :
Willy De Decker
Tel. 03/20 20 520
www.shortsea.be
email : shortsea@shortsea.be