NUV sluit overeenkomsten met Sandd en Selekt Mail Nederland
P E R S B E R I C H T
Amsterdam, 20 februari 2006
Voor uitgevers van periodieken vormt de distributie van uitgaven een
aanzienlijke kostenpost. Lage posttarieven zijn dan ook van groot
belang. Een laag periodiekentarief draagt bij aan de belangrijke
functie die uitgevers hebben bij de informatievoorziening van en
opinievorming in de samenleving.
De Nederlandse postmarkt is in de afgelopen jaren volledig veranderd.
Nieuwe postbezorgers hebben in korte tijd een vaste marktpositie
veroverd. Het Nederlands Uitgeversverbond (NUV) is voorstander van een
liberale postmarkt en wil de concurrentie op deze markt stimuleren.
Door een breder aanbod van dienstverleners zijn niet alleen de
keuzemogelijkheden voor uitgevers vergroot, aanbieders worden
gedwongen marktgerichter te denken. Dat leidt tot maatwerk,
kwaliteitsverbetering en prijsvoordelen.
Op vrijdag 17 februari 2006 organiseerde het NUV de
voorlichtingsbijeenkomst Kansen voor uitgevers op de liberale
postmarkt. Tijdens de bijeenkomst gaven de postbezorgers Sandd en
Selekt Mail Nederland praktijkgerichte voordrachten, waarin maatwerk,
kwaliteit en prijs centrale themas waren. Sandd en Selekt Mail
Nederland hebben inmiddels een aanzienlijk deel van de postmarkt
veroverd en verwachten na 2007, wanneer een fors deel van de briefpost
onderdeel wordt van de vrije markt, een nog groter marktaandeel te
bereiken. TPG Post definieerde tijdens de bijeenkomst haar positie op
de liberale postmarkt en liet zien hoe het bedrijf met tal van
innovatieve diensten inspeelt op de gewijzigde marktsituatie.
Na afloop van de bijeenkomst ondertekenden Sandd en Selekt Mail
Nederland een overeenkomst met het NUV. Door de overeenkomst krijgen
NUV-leden een extra korting van 5% op de tarieven van Sandd en Selekt
Mail Nederland. Hiermee benadrukken de nieuwe aanbieders op de
postmarkt hun maatschappelijke verantwoordelijkheid voor een goede
informatievoorziening van de samenleving en wil het NUV zijn
vertrouwen in de nieuwe partijen tot uiting brengen en daarbij de
concurrentie op de markt een impuls geven.
J. Bommer
directeur Nederlands Uitgeversverbond
---
Nederlands Uitgeversverbond