Amsterdam Airport Schiphol

Schiphol weer grote banenmotor in 2005

Schiphol, 20 februari 2006

De werkgelegenheid op Schiphol is tussen eind oktober 2004 en eind oktober 2005 met 0,7% gestegen naar bijna 58.000 personen. Bovendien stonden op 31 oktober bij de bedrijven op de luchthaven nog bijna twaalfhonderd vacatures open. In heel Nederland was in 2005 sprake van gelijkblijvende werkgelegenheid met 0,0%.

Amsterdam Airport Schiphol blijft hiermee een van de belangrijkste banenmotors van Nederland. Dit blijkt uit het onderzoek naar de werkgelegenheid op Schiphol, dat Regioplan Beleidsonderzoek jaarlijks in opdracht van Schiphol Group uitvoert.

Het onderzoeksrapport is vandaag door Ad Rutten, directeur van Schiphol Group, uitgereikt aan Laetitia Griffith, wethouder luchthaven van de gemeente Amsterdam, tijdens haar werkbezoek aan Amsterdam Airport Schiphol. "Werk is belangrijk om mee te doen in de maatschappij, vooral voor jongeren. De gemeente Amsterdam wil bedrijven stimuleren om stageplekken te creëren voor vmbo'ers. Amsterdam Airport Schiphol zet zich eveneens in om de werkgelegenheid in de regio te stimuleren. Deze locatie blijft de grote banenmotor en deze twee doelen komen hier prima samen", zei Laetitia Griffith tijdens haar bezoek.

Op 31 oktober 2005 waren er op de luchthaven 57.970 personen werkzaam (397 personen meer dan in 2004). In het onderzoek van Regioplan Beleidsonderzoek zijn alleen de werknemers bij bedrijven op het luchthaventerrein opgenomen. Dit waren in 2005 543 bedrijven, drie minder dan in 2004.

Wanneer ook werknemers worden geteld die wel afhankelijk zijn van de luchtvaart maar niet werkzaam zijn op het luchthaventerrein zelf komt het totaal naar schatting van Schiphol Group op ongeveer 120.000 personen.

Veel vacatures en meer uitzendkrachten
De bedrijven op Schiphol hadden op 31 oktober 2005 1191 vacatures open staan. Dit is vergelijkbaar met voorgaande jaren. Uit het gevraagde opleidingsniveau van deze vacatures blijkt dat op Amsterdam Airport Schiphol banen te vinden zijn voor ieder opleidingsniveau. Het aandeel vacatures met een laag opleidingsniveau of zonder opleidingseisen is toegenomen tot 37,8%. In 2003 was dit nog 34,2%. Het aandeel vacatures met een middelbaar opleidingsniveau bedraagt 44,2%. Voor 18,1% van de openstaande functies wordt een hogere opleiding gevraagd.

In 2005 is het aantal flexibele arbeidskrachten (uitzendkrachten en detacheringen) met 1,6% gestegen naar 2.677 personen. Dit is een gunstig teken. Bij economisch herstel huren bedrijven vaak in eerste instantie meer uitzendkrachten in.

Actieplan voor werkgelegenheid
Schiphol Group heeft zich in 2005 ingespannen om de werkgelegenheid op de luchthaven ten goede te laten komen aan de inwoners van de regio. Om een impuls te geven aan de invulling van de vacatures is Schiphol Group gestart met twee projecten om langdurige werklozen en jongeren uit de regio aan een baan te helpen. Juist op Schiphol zijn immers veel banen te vinden voor mensen met een lager opleidingsniveau.

"Bij Amsterdam Airport Schiphol hebben in 2005 24 werkzoekenden een werkervaringsplaats gekregen, bij onder meer Schiphol Dienstverlening BV, Schiphol Real Estate en bij de bagage afdeling. In 2006 worden nog eens 10 stageplaatsen gereserveerd voor (v)mbo leerlingen uit Amsterdam en zullen we opnieuw investeren in werkgelegenheidsprojecten voor jongeren", aldus Ad Rutten, directeur van Schiphol Group.

Schiphol Summer School
In de zomer van 2005 heeft Schiphol Group, ter gelegenheid van het 150-jarig bestaan van de gemeente Haarlemmermeer, de Schiphol Summer School georganiseerd. Dit project van de gemeente Haarlemmermeer, Centrum voor Werk en Inkomen Meerlanden, KLM en Schiphol Group, was er op gericht om 44 werkzoekende jongeren aan een baan te helpen bij een bedrijf op Schiphol. Zij kregen deze zomer een opleiding van zes weken en sollicitatietraining. 34 jongeren hebben de opleiding met een certificaat afgerond. Inmiddels zijn 20 van deze jongeren aan het werk, waarvan 13 bij een bedrijf op de luchthaven.

Groei banen in security
Grootste groeiers in aantal arbeidsplaatsen in 2005 waren de beveiligingsbedrijven ICTS-NAS (+467) en Falck Airport Security (+356). Koninklijke Royal Numico (+310). Aviapartner (+121) en transportbedrijf J. van de Put (+69). Net zoals vorige jaren is in 2005 opnieuw vooral het aantal personen gegroeid dat werkzaam is bij instellingen en bedrijven die veiligheid en beveiliging tot taak hebben. Afhandelingsbedrijf Aviapartner heeft na een reorganisatie meer oproepkrachten in dienst genomen. De stijging bij Numico komt door de verhuizing van het hoofdkantoor naar het WTC Schiphol Airport .

Woonplaats van de werknemers
Het aandeel mensen dat in de CROS gebied woont en op Schiphol werkt neemt is licht gedaald, van 18,8% in 2004 naar 18,1% in 2005. Het merendeel van de Schipholwerkers woont in een van de vier Randstadprovincies (93,4%) . Van alle mensen die op Schiphol werken, woont 56,2% in het CROS-gebied (35 gemeenten binnen 20Ke-contour van het banenstelsel). In 2004 bedroeg dit percentage nog 57,4 procent.

Het aandeel Amsterdammers onder de Schipholwerkers is gedaald van 20,1% naar 19,5%.Het aandeel van werknemers die woonachtig zijn in de gemeente Haarlemmermeer is afgenomen van 11,6% naar 11,3%. Almere is gegroeid en blijft een goede derde met 5,5% van alle Schipholwerkers (was 5,3% in 2004).

Een foto van het overhandigen van het onderzoek door Ad Rutten aan Laetitia Griffith is op te vragen bij Persvoorlichting Schiphol Group, telefoon: 020 601 2673. Het rapport zelf is in te zien op www.schiphol.nl, onder Omgeving, Economie en Werkgele-genheid..

Schiphol Group is een exploitant van luchthavens die als missie heeft om duurzame waarde te creëren voor haar stakeholders door het ontwikkelen van AirportCities en het positioneren van Amsterdam Airport Schiphol als de meest toonaangevende AirportCity. De onderneming heeft de ambitie om een van de meest toonaangevende luchthavenondernemingen ter wereld te zijn.

Schiphol Group is eigenaar en exploitant van Amsterdam Airport Schiphol, Rotterdam Airport en Lelystad Airport en bezit 51% van de aandelen in Eindhoven Airport. Buiten Nederland neemt de onderneming via Schiphol USA Inc. deel in JFKIAT dat Terminal 4 op John F. Kennedy Airport bij New York exploiteert, en heeft het een belang in Brisbane Airport Corporation, exploitant van de luchthaven van Brisbane in Australië. http://www.schipholgroup.com


Voor informatie: pressoffice@schiphol.nl