Ruimtereizen in een nieuw jasje: de nieuwe Ford Galaxy
(2/20/2006)
Met de nieuwe, elegante Ford Galaxy, die wordt geïntroduceerd tijdens
de Autosalon 2006 in Genève, versterkt Ford met het gevestigde en
zeer succesvolle Galaxy-concept zijn positie in de wereld van "Travel
First Class". De nieuwe Galaxy is een waardig nieuw vlaggenschip in
het productassortiment van Ford Europa.
De elementen van de nieuwe 'kinetische' designtaal van Ford geven de
nieuwe Galaxy een aantrekkelijke, dynamische en zelfbewuste
uitstraling.
Nieuw aan de Galaxy:
Een groter formaat: De nieuwe Galaxy is iets groter dan het model dat
hij vervangt en heeft een breder spoor (vergeleken met het vorige
model +59 mm voor, +81 mm achter). De totale lengte van de auto is
toegenomen met 179 mm (4820 mm tegenover 4641 mm) en de breedte met 60
mm (1854 mm tegenover 1794 mm). De totale hoogte is met 14 mm iets
teruggebracht (1676 mm tegenover 1690 mm).
Het interieur: In de nieuwe Ford Galaxy is handig gebruikgemaakt van
het ruimere interieur om plaats te bieden aan zeven volwassenen en hun
bagage. De grote ramen en de hogere zitpositie geven de inzittenden
van de Galaxy een uitstekend zicht op de weg. De standaard
stoelconfiguratie van drie rijen, gecombineerd met het nieuwe
FoldFlatSystem (FFS), biedt nog meer flexibiliteit en de bagageruimte
is met ongeveer eenderde aanzienlijk toegenomen (435 liter tegenover
335 liter) â zelfs wanneer alle zeven plaatsen bezet zijn. Als de
tweede en derde rijen volledig zijn opgeborgen, neemt de bagageruimte
toe tot maar liefst 2325 liter.
Ford FoldFlatSystem (FFS) is modulair en flexibel: De nieuwe Ford
Galaxy biedt ruimte aan zeven inzittenden en is uitgerust met het
innovatieve Ford FoldFlatSystem (FFS) voor de vijf achterstoelen. Met
FFS kunnen de tweede en derde zitrij eenvoudig worden opgeborgen zodat
er een volledig vlakke laadruimte ontstaat zonder dat er stoelen
hoeven te worden verwijderd en opgeslagen. De ruime stoelen op de
tweede en derde rij bieden eersteklas comfort. Vergeleken met het
model van de eerste generatie, kunnen stoelen op de tweede rij met 50
mm meer en op de derde rij met 60 mm meer worden versteld.
Panoramadak en bovenconsole: Aan de buitenkant bestaat het optionele
panoramadak uit één stuk glas, maar binnen bestaat het uit vier
delen â twee boven de voorstoelen, en twee boven de achterstoelen. De
middenconsole loopt in de lengterichting boven langs de middellijn van
het dakpaneel. De nieuwe bovenconsole bevat een observatiespiegel
waarmee de kinderen achterin de auto in het oog gehouden kunnen worden
en maar liefst vijf opbergvakken.
Ruimte voor bagage en 31 opbergvakken: Als alle achterstoelen zijn
opgeborgen, neemt de bagageruimte van de Galaxy toe van 308 naar 2325
liter. Zelfs als alle achterstoelen in gebruik zijn, biedt de Galaxy
nog steeds 435 liter bagageruimte. De vlakke laadvloer is 2 meter lang
en 1,15 meter breed. De Galaxy beschikt over 31 verschillende
opbergvakken die in totaal 110 liter ruimte bieden. Bovenconsoles
zijn, afhankelijk van de uitvoering, leverbaar in een korte, een
middellange en een lange versie. De grootste console loopt langs het
midden van het dakpaneel van de voorruit naar de tweede zitrij.
HMI (Human Machine Interface): De ergonomische vormgeving van de
Galaxy wordt naar een hoger plan getild met een nieuw
instrumentencluster en een leren stuurwiel met tuimelschakelaars. De
basis van de nieuwste generatie HMI van Ford bestaat uit een duidelijk
afleesbaar instrumentencluster en uit twee sets geavanceerde
tuimelschakelaars op het stuurwiel. De HMI â standaard op alle
modellen van de Ford Galaxy en de S-MAX â maakt gebruik van een
gloednieuw waarschuwingssysteem en is opmerkelijk makkelijk en
intuïtief in het gebruik. In dit systeem zijn de
waarschuwingssignalen naar functie geordend zodat de bestuurder
sneller kan reageren op de signalen die hij hoort.
Klimaatbeheersing: Alle modellen van de Galaxy zijn standaard
uitgerust met DEATC (Dual Electronic Automatic Temperature Control).
Het DEATC-systeem biedt aparte klimaatsbeheersingsopties voor de
bestuurder en de bijrijder.
Audio en communicatie: Voor de nieuwe Galaxy is een groot aantal
kwalitatief hoogwaardige audio- en communicatiesystemen leverbaar, die
vanaf het stuurwiel kunnen worden bediend met de tuimelschakelaars van
het HMI-systeem. De Galaxy beschikt op de Nederlandse markt standaard
over een radio/ cd-speler. Optioneel is er keuze uit een 6
cd-wisselaar, een DVD navigatiesysteem met 7" touch screen en
cd-wisselaar, een 4" navigatiesysteem met cd-wisselaar en een Family
Entertainment System, dat bestaat uit twee LCD-schermen die in de
achterkant van de hoofdsteunen op de voorstoelen zijn geïntegreerd.
Geen compromis voor veiligheid: In de nieuwe Galaxy spelen de actieve
en de passieve veiligheidssystemen een belangrijke rol. Ford heeft het
IPS (Intelligent Protection System) voor de Galaxy uitgebreid. Naast
de gebruikelijke airbags voor en opzij, is er nu ook een knie-airbag
voor de bestuurder aangebracht.
Eveneens leverbaar is een nieuw ESP met CCD systeem, ook wel IVDC
(Interactive Vehicle Dynamics Control) genoemd. Deze actieve ophanging
speelt een belangrijke rol in het veiligheidspakket van de Galaxy en
in het verbeteren van de rijdynamiek. Het systeem omvat CCD
(Continuously Controlled Damping) dat zorgt voor een betere
wielophanging en een comfortabele rij-ervaring onder alle
omstandigheden. In samenwerking met het ESP-systeem zorgt CCD voor een
betere rijdynamiek. Verdere veiligheids- en comfortvoorzieningen op de
nieuwe Ford Galaxy zijn
* HLA (Hill-Launch-Assist) waardoor de bestuurder het rempedaal kan
loslaten en het gaspedaal kan indrukken zonder dat de auto naar
achteren rolt
* Nieuw TPMS (Tyre Pressure Monitoring System) dat de bandenspanning
continue meet en een visueel en auditief signaal geeft bij te lage
bandenspanning.
* ACC (Adaptive Cruise Control) met FA (Forward Alert) en 'Collision
Mitigation by Braking' â hulpmiddelen voor de bestuurder,
gebaseerd op 'radar distance control'
Motoren: De nieuwe Galaxy is leverbaar met twee motoren. In de eerste
plaats de 2.0 liter 145 pk (107 kW) Duratec benzinemotor en in de
tweede plaats de Duratorq TDCi 140 pk (103 kW) met standaard DPF.
Ford PrecisionDrive: De nieuwe Galaxy neemt een opvallende plek in in
het MPV-segment doordat hij standaard de veelgeprezen rijeigenschappen
van Ford biedt. Deze eigenschappen worden voortaan aangeduid als Ford
PrecisionDrive. Ondanks zijn afmetingen, beschikt de nieuwe Galaxy
over de rijdynamiek van een personenauto, iets dat de ware
autoliefhebber aan zal trekken. Dankzij de beroemde Ford
ophangingsystemen die garant staan veel rijcomfort, stabiliteit en
uitmuntende handelbaarheid, beschikt de nieuwe Galaxy over de
rij-eigenschappen van een kleinere auto.
Prijzen bekend
De Galaxy zal in Nederland leverbaar zijn vanaf juni. De voorverkoop
is echter nu al gestart. De vanaf prijs bedraagt ⬠34.300 voor de 2.0
liter benzinemotor. Standaard is onder andere: DEATC, knie-airbag
bestuurder, cd-speler, elektrische ramen voor en achter en 7 stoelen
met het FoldFlatSystem.
BedrijfsautoRAI.nl
AutoRai