De nieuwe Ford S-Max: sportief, stijlvol en ruim
(2/20/2006)
De gloednieuwe S-MAX is een spectaculaire aanwinst in het assortiment
van Ford Europa en maakt dit jaar zijn debuut op de Autosalon van
Genève. De S-MAX deelt weliswaar veel van de voorzieningen op gebied
van comfort, dynamiek en veiligheid met de Galaxy, maar is toch een
duidelijk andere auto.
De nieuwe Ford S-MAX biedt 5+2 stoelen en opvallende styling. De
keuzemogelijkheid van de 220 pk/ 162 kW Duratec 5-cilinder turbomotor
uit de Focus ST wijst op zijn sportieve karakter. Een aantal op de
bestuurder afgestemde technologieën en de innovatieve benadering van
stoelen, opbergruimte en flexibiliteit, maken de S-MAX tot een van de
spectaculairste Ford modellen ooit.
De S-MAX biedt:
Exterieurdesign: De nieuwe Ford S-Max is het eerste productiemodel van
Ford dat elementen bevat van de 'kinetische designtaal' die door Ford
Europa is ontwikkeld. Tijdens de Autosalon 2005 in Genève waren de
opvallende lijnen van deze ontwerprichting voor het eerst te zien, en
wel in de Ford SAV Concept.
De voorkant van de nieuwe Ford S-MAX wordt gekenmerkt door de
opvallende hoek van de neus en de dynamische koplampen die de auto een
zelfbewuste uitstraling geven. Het sportieve karakter wordt versterkt
door de naar achteren en hoog op de voorbumper geplaatste mistlampen.
De smalle bovengrille wordt gecomplementeerd door een grote, omgekeerd
trapezoïdale ondergrille die zich onder de ruimte voor de nummerplaat
bevindt. Dit gezicht is typerend voor Ford en geeft de voorkant een
enigszins uitdagende uitstraling.
Aan de zijkanten van de ondergrille zijn kieuwen geplaatst die op
luchtinlaten lijken en waaraan de auto zijn unieke uiterlijk ontleent.
Het sportieve zijaanzicht van de nieuwe Ford S-MAX maakt snel
duidelijk wat Ford bedoelt met kinetisch design: de sportieve daklijn
die afbuigt en in de motorkap verdwijnt, de geprononceerde wielkasten
met de aflopende randen en het 'kick-up'-design bij de ramen achter
dragen alle bij tot het beeld van een dynamische auto. Een optioneel
panoramadak geeft de inzittenden goed zicht op de hemel en laat extra
daglicht toe tot het interieur.
Interieurdesign: Zoals de individuele styling van het exterieur,
ondanks dezelfde architectuur, de verschillende karakters van de S-MAX
en de nieuwe Galaxy weergeeft, zo verschilt ook het interieur van
beide auto's ook aanzienlijk. Een nieuw flexibel stoelsysteem en een
groot aantal andere innovaties geven het interieur van de S-MAX een
eigen persoonlijkheid.
Flexibiliteit met alle stoelen aan boord: Ford FoldFlatSystem (FFS):
Een primeur in het segment is het Ford FoldFlatSystem. De stoelen van
de tweede rij en van de optionele derde rij hoeven niet te worden
verwijderd om meer bagageruimte te creëren. De stoelen waarmee
eenvoudig 32 verschillende stoelindelingen kunnen worden gemaakt,
kunnen ook worden opgeborgen zodat er een vlakke vloer ontstaat. In
de S-MAX kan optioneel nog een derde rij stoelen worden geplaatst,
waardoor er een 5+2-zitter ontstaat. Passagiers met een lengte tot
1,80 meter kunnen comfortabel plaatsnemen op de derde rij.
Cockpitgevoel: De bestuurderpositie in de S-MAX heeft meer een
'cockpitachtige' uitstraling dan die in een traditionele MPV. Dit
geeft de bestuurder een natuurlijker gevoel dat hij/zij deel uitmaakt
van de auto, iets dat nog wordt versterkt met een brede, naar achter
doorlopende console en sportstoelen.
De interieurontwerpers van de S-MAX hadden 127 mm meer lengte tot hun
beschikking dan in de oorspronkelijke Ford Galaxy (4768 mm tegenover
4641 mm). Een toename van in totaal 60 mm (1854 mm tegenover 1794 mm)
in de breedte speelt ook een rol bij het ontwikkelen van een auto die
passagiers- en bagagevriendelijker is dan zijn voorganger. De
ontwerpers hebben ook voor voldoende hoofdruimte gezorgd terwijl in
totaal de hoogte van de auto met 83 mm is teruggebracht (1607 mm
tegenover 1692 mm) om het sportieve silhouet van de nieuwe S-MAX te
creëren.
Comfortabele stoelen die steun bieden: Ter versterking van het
cockpitgevoel, beschikt de Ford S-MAX over een sportstoel voor de
bestuurder die (optioneel) elektrisch op 8 manieren verstelbaar is.
Voor/achter, zithoogte, kussenhoek en rugleuning kunnen afzonderlijk
worden ingesteld. Er is een grote hoeveelheid (319 mm)
verstelbaarheidsafstand zodat vrijwel iedereen de stoel naar eigen
wens kan instellen
Ruimte en comfort voor passagiers op de tweede rij: Vergeleken met de
vorige Galaxy, biedt de S-MAX passagiers op de tweede rij 64 mm meer
zithoogte, 60 mm meer beenruimte (1062 mm) en meer schouderruimte
(1535 mm tegenover 1523 mm in de vorige Galaxy). De drie stoelen zijn
onafhankelijk van elkaar verstelbaar. Om tijdens lange ritten nog meer
te kunnen ontspannen, zijn de stoelen op de tweede rij uitgerust met
een verfijnd ligstoelsysteem met een lager draaipunt. Wanneer de
rugleuning van de stoel in de ligstand wordt gezet, wordt het kussen
automatisch in een aflopende stand gezet.
Geavanceerde ventilatie en klimaatbeheersing: Alle uitvoeringen van de
nieuwe S-MAX zijn standaard uitgerust met DEATC (Dual Electronic
Automatic Temperature Control). Het DEATC-systeem biedt aparte
klimaatsbeheersingsopties voor de bestuurder en de bijrijder.
HMI (Human Machine Interface): De basis van de nieuwste generatie HMI
van Ford bestaat uit een duidelijk afleesbaar instrumentencluster en
uit twee sets geavanceerde tuimelschakelaars op het stuurwiel. Alle
Ford S-MAX-modellen zijn standaard uitgerust met HMI. Een speciaal
ontwikkeld geluidssyteem maakt HMI eenvoudig en intuïtief bedienbaar.
In dit systeem zijn de auditieve waarschuwingssignalen naar bedoeling
geordend zodat de bestuurder sneller kan reageren op de signalen die
hij/zij hoort.
Uitmuntende veelzijdigheid: Naast het Ford FoldFlatSystem zijn er op
de vloer en aan de zijkanten van de auto verschillende
bevestigingspunten aangebracht waarmee voorwerpen achterin kunnen
worden vastgezet. Als alle zeven stoelen in positie zijn gezet, biedt
de S-MAX maar liefst 18 procent meer bagageruimte dan de
oorspronkelijke Galaxy (285 liter tegenover 235 liter). Zelfs wanneer
alle stoelen bezet zijn, is er dus sprake van meer bagageruimte. De
maximumbagagecapaciteit bedraagt niet minder dan 2000 liter (hierbij
zijn alle stoelen opgeborgen en is de auto tot aan het dak geladen).
Als alle achterstoelen zijn opgeborgen, heeft de laadvloer een
oppervlak van 2 bij 1,5 meter.
Uitschuifbare laadvloer voor gemakkelijk laden: Klanten kunnen
desgewenst in plaats van de derde rij ook kiezen voor een optioneel
laadplatform. Deze voorziening met de naam 'easy load system'
vergemakkelijkt het laden van zware boodschappen en koffers
aanzienlijk. Als de achterklep is geopend, kan het laadplatform 48 cm
worden uitgetrokken. Nadat de lading op het platform is geplaatst,
wordt het platform weer naar binnen geschoven.
Noodzakelijke spullen opbergen: De nieuwe S-MAX telt 26 opbergvakken
die voldoende opbergruimte bieden. Op het terrein van bergruimte wilde
Ford meer dan alleen aan de basisverwachtingen voldoen. De ontwerpers
stelden zich tot doel het bieden van extra functionaliteit en
hoogwaardige uitvoering. De opbergcapaciteit van de S-MAX bedraagt in
totaal ongeveer 90 liter.
Audio en communicatie: Voor de Ford S-MAX is een groot aantal
kwalitatief hoogwaardige audio- en communicatiesystemen leverbaar, die
vanaf het stuurwiel kunnen worden bediend met de tuimelschakelaars van
het HMI-systeem. De S-MAX beschikt op de Nederlandse markt standaard
over een radio/ cd-speler. Optioneel is er keuze uit een 6
cd-wisselaar, een DVD navigatiesysteem met 7" touch screen en
cd-wisselaar, een 4" navigatiesysteem met cd-wisselaar en een Family
Entertainment System, dat bestaat uit twee LCD-schermen die in de
achterkant van de hoofdsteunen op de voorstoelen zijn geïntegreerd.
Uitmuntende veiligheid: De Ford S-MAX is uitgerust met een
indrukwekkende hoeveelheid actieve en passieve
veiligheidsvoorzieningen â een groot aantal hiervan is nog niet eerder
toegepast in een Ford.
De S-MAX is uitgerust met een uitgebreide versie van het IPS
(Intelligent Protection System), met onder andere een nieuwe airbag op
kniehoogte voor de bestuurder. Tot de nieuwe veiligheidssystemen die
voor het eerst in de S-MAX zijn toegepast, behoren ESP (Electronic
Stability Program) met CCD (Continuously Controlled Damping). Dit
wordt ook wel Interactive Vehicle Dynamics Control genoemd, een
gloednieuw actief ophangingssysteem waarin het volgende is
geïntegreerd:
* CCD (Continuously Controlled Damping) dat zorgt voor een betere
wielophanging en een comfortabele rij-ervaring onder alle
omstandigheden en in samenwerking met het ESP-systeem zorgt CCD
voor een betere rijdynamiek
* HLA (Hill-Launch-Assist) waardoor de bestuurder het rempedaal kan
loslaten en het gaspedaal kan indrukken zonder dat de auto naar
achteren rolt
* Nieuw TPMS (Tyre Pressure Monitoring System) dat de bandenspanning
continue meet en een visueel en auditief signaal geeft bij te lage
bandenspanning.
Krachtige en zuinige motoren: De S-MAX is leverbaar met twee
Duratec-benzinemotoren en een ultramoderne Duratorq TDCi-diesel. Het
neusje van de zalm is de 220 pk (162 kW), Duratec 2.5 liter 5-cilinder
turbomotor die ook wordt gebruikt in de Focus ST. Deze motor past
perfect bij het sportieve karakter van de Ford S-MAX.
De populaire 2.0 liter Duratec 145 pk (107 kW) benzinemotor en de
schone, zuinige 2.0 liter Duratorq TDCi 140 pk (103 kW) dieselmotor
met standaard DPF maken het aanbod compleet.
Ford PrecisionDrive: De nieuwe S-MAX benadrukt meer de sportieve kant
van de rijeigenschappen van een Ford, terwijl de ophanging van de
Galaxy is afgesteld op het bieden van een comfortabele rij-ervaring.
Met het begrip Ford PrecisionDrive worden de uitstekende
rijeigenschappen nu nog nadrukkelijker onder de aandacht van de klant
gebracht.
In vergelijking met de Galaxy, bieden het iets lagere zwaartepunt van
de S-MAX, de unieke demperafstelling en de veerweg van net geen 200
mm, rij-eigenschappen en een handelbaarheid die de echte
autoliefhebber aan zullen spreken. Het nieuwe actieve
ophangingssysteem van Ford met CCD (Continuously Controlled Damping)
biedt niet alleen nog betere handelbaarheid, meer comfort en betere
stabiliteit, maar ook een kortere remweg.
Prijzen bekend
In Nederland zal de S-MAX naar verwachting eind mei in de showroom van
de Ford-dealers staan. Klanten kunnen echter al eerder de auto
bestellen, de pre-sell is vanaf heden begonnen. De S-MAX wordt in
Nederland leverbaar vanaf ⬠33.050. Deze prijs geldt voor de 5-zits
variant met 2.0 liter benzinemotor. Standaard is onder andere: DEATC,
knie-airbag, cd-speler, 17" lichtmetalen wielen, elektrische ramen
rondom en het FoldFlatSystem.
BedrijfsautoRAI.nl
AutoRai