Gemeente Stein


Gemeentelijk parkeerbeleid
20-02-2006

In de vorige publicatie zijn we ingegaan op het hoe en waarom van een parkeerbeleid voor onze gemeente. In deze publicatie zullen we de inhoud toelichten.

Als eerste onderdeel van de nota heeft er een inventarisatie plaatsgevonden. Resultaat van deze inventarisatie zijn de aandachtsvelden die relevant zijn voor Stein en de huidige en verwachte parkeerproblemen.

De huidige parkeersituatie
Op uitgebreide schaal zijn tellingen van geparkeerde autos uitgevoerd en er is met vertegenwoordigers van burgergroeperingen, ambtelijk apparaat en gemeentebestuur gesproken. Ook is gemeten hoe lang in de verschillende centra (gebieden waar concentraties van de combinatie woningen, winkels en/of bedrijven voorkomen) wordt geparkeerd.

In Elsloo en Oud Stein zijn meer kortparkeerders dan in Oud Urmond. Bij horecagelegenheden is s avonds de parkeerdruk het grootst. Bewoners hebben relatief vaak een parkeerplek op eigen terrein. Als gekeken wordt naar de onderzochte deelgebieden (Elsloo, Oud Stein, Oud Urmond en Berg a/d Maas) als totaal, dan is nergens een tekort aan parkeerplaatsen.
Als gekeken wordt naar individuele straten, dan zijn er in alle kernen straten met een hoge parkeerdruk. Dit betreft o.a. het Wilhelminaplein en de Kruisstraat in Oud Stein, het Dorine Verschureplein en de Stationsstraat in Elsloo, evenals de Dorpstraat en het parkeerterrein en gedeelte Raadhuisstraat bij St. Anna in Oud Urmond. Ook verschillende woonstraten kennen een hoge parkeerdruk.

De echte parkeerproblemen
Of een bepaalde parkeersituatie een echt parkeerprobleem is, kan lang worden gepraat. In dit verband is de mening van de gebruikers gepeild. Divers overleg heeft plaatsgevonden met leden van de klankbordgroep, het ambtelijk apparaat en met verkeerskundigen van het ingenieursbureau.
Vanuit dit overleg zijn meetcriteria opgesteld om te bepalen of sprake is van een aandachtspunt. Vervolgens is vastgesteld of gesproken mag worden van een parkeerprobleem. Van een parkeerprobleem is sprake als een combinatie optreedt van meerdere van deze aandachtspunten.

De criteria om aandachtspunten te selecteren zijn: de parkeerdruk (bezettingsgraad parkeerlocaties). Een hoge parkeerdruk wil zeggen dat regelmatig meer dan 80% van de plaatsen is bezet. de kans op het vinden van een parkeerplek binnen een geaccepteerde loopafstand;
de concurrerende parkeervraag in winkelgebieden (verschillende gebruikers: bezoekers, bewoners en werkers maken gebruik van dezelfde parkeerplaatsen).
de inrichting van de openbare ruimte: deze kan aanleiding geven tot niet bedoeld gebruik (bijvoorbeeld parkeren op rabatstroken, onduidelijke parkeervakken, slechte bewegwijzering); ook dit is een criterium.

Vervolgens is nagegaan of sprake is van een parkeerprobleem: Van een echt parkeerprobleem is sprake als een combinatie optreedt van meerdere van de bovengenoemde aandachtspunten.
Uitgangspunt daarbij is dat er niet naar één straat gekeken wordt maar ook naar omringende straten. Niemand kan namelijk aanspraak maken op een eigen plek; de openbare ruimte is immers voor iedereen beschikbaar.

Van een echt parkeerprobleem is ook sprake bij: een hoge parkeerdruk in een straat gecombineerd met een hoge parkeerdruk in omliggende straten;
een hoge parkeerdruk gecombineerd met weinig uitwisseling per parkeerplek;
een hoge parkeerdruk gecombineerd met veel kortparkeerders; een hoge parkeerdruk gecombineerd met veel foutparkeerders of parkeerders op ongewenste plaatsen;
veel foutparkeerders of parkeerders op ongewenste plaatsen.

Geconstateerde parkeerproblemen
Rekening houdend met de toekomstige ontwikkelingen zijn hieruit de volgende echte parkeerproblemen gedefinieerd:
het parkeren nabij horeca Oud Stein: Wilhelminaplein; verhoging parkeerdruk tijdens bepaalde tijdstippen;
de inrichting/vormgeving van het parkeren in Oud Stein; de parkeerdruk bij de winkels in Elsloo;
het bewonersparkeren in de als erf ingerichte Schuttersdreef in Elsloo;
de bewegwijzering en voetgangersroute naar de parkeerterrein in Oud Urmond vanwege activiteiten in de terpkerk;
het parkeren bij recreatieve punten in Berg a/d Maas; het bewonersparkeren in de 60-er jaren buurten waar de gebruikte parkeernorm van destijds lager was dan thans gebruikelijk; het foutparkeren algemeen.

In een volgende publicatie wordt ingegaan op de keuzes die de gemeente kan maken om situaties te toetsen en om maatregelen te bepalen.