Gemeente Stein
Gemeentelijk parkeerbeleid
20-02-2006
In de vorige publicatie zijn we ingegaan op het hoe en waarom van een
parkeerbeleid voor onze gemeente. In deze publicatie zullen we de
inhoud toelichten.
Als eerste onderdeel van de nota heeft er een inventarisatie
plaatsgevonden. Resultaat van deze inventarisatie zijn de
aandachtsvelden die relevant zijn voor Stein en de huidige en
verwachte parkeerproblemen.
De huidige parkeersituatie
Op uitgebreide schaal zijn tellingen van geparkeerde autos uitgevoerd
en er is met vertegenwoordigers van burgergroeperingen, ambtelijk
apparaat en gemeentebestuur gesproken. Ook is gemeten hoe lang in de
verschillende centra (gebieden waar concentraties van de combinatie
woningen, winkels en/of bedrijven voorkomen) wordt geparkeerd.
In Elsloo en Oud Stein zijn meer kortparkeerders dan in Oud Urmond.
Bij horecagelegenheden is s avonds de parkeerdruk het grootst.
Bewoners hebben relatief vaak een parkeerplek op eigen terrein. Als
gekeken wordt naar de onderzochte deelgebieden (Elsloo, Oud Stein, Oud
Urmond en Berg a/d Maas) als totaal, dan is nergens een tekort aan
parkeerplaatsen.
Als gekeken wordt naar individuele straten, dan zijn er in alle kernen
straten met een hoge parkeerdruk. Dit betreft o.a. het Wilhelminaplein
en de Kruisstraat in Oud Stein, het Dorine Verschureplein en de
Stationsstraat in Elsloo, evenals de Dorpstraat en het parkeerterrein
en gedeelte Raadhuisstraat bij St. Anna in Oud Urmond. Ook
verschillende woonstraten kennen een hoge parkeerdruk.
De echte parkeerproblemen
Of een bepaalde parkeersituatie een echt parkeerprobleem is, kan lang
worden gepraat. In dit verband is de mening van de gebruikers gepeild.
Divers overleg heeft plaatsgevonden met leden van de klankbordgroep,
het ambtelijk apparaat en met verkeerskundigen van het
ingenieursbureau.
Vanuit dit overleg zijn meetcriteria opgesteld om te bepalen of sprake
is van een aandachtspunt. Vervolgens is vastgesteld of gesproken mag
worden van een parkeerprobleem. Van een parkeerprobleem is sprake als
een combinatie optreedt van meerdere van deze aandachtspunten.
De criteria om aandachtspunten te selecteren zijn:
de parkeerdruk (bezettingsgraad parkeerlocaties). Een hoge parkeerdruk
wil zeggen dat regelmatig meer dan 80% van de plaatsen is bezet.
de kans op het vinden van een parkeerplek binnen een geaccepteerde
loopafstand;
de concurrerende parkeervraag in winkelgebieden (verschillende
gebruikers: bezoekers, bewoners en werkers maken gebruik van dezelfde
parkeerplaatsen).
de inrichting van de openbare ruimte: deze kan aanleiding geven tot
niet bedoeld gebruik (bijvoorbeeld parkeren op rabatstroken,
onduidelijke parkeervakken, slechte bewegwijzering); ook dit is een
criterium.
Vervolgens is nagegaan of sprake is van een parkeerprobleem:
Van een echt parkeerprobleem is sprake als een combinatie optreedt van
meerdere van de bovengenoemde aandachtspunten.
Uitgangspunt daarbij is dat er niet naar één straat gekeken wordt maar
ook naar omringende straten. Niemand kan namelijk aanspraak maken op
een eigen plek; de openbare ruimte is immers voor iedereen
beschikbaar.
Van een echt parkeerprobleem is ook sprake bij:
een hoge parkeerdruk in een straat gecombineerd met een hoge
parkeerdruk in omliggende straten;
een hoge parkeerdruk gecombineerd met weinig uitwisseling per
parkeerplek;
een hoge parkeerdruk gecombineerd met veel kortparkeerders;
een hoge parkeerdruk gecombineerd met veel foutparkeerders of
parkeerders op ongewenste plaatsen;
veel foutparkeerders of parkeerders op ongewenste plaatsen.
Geconstateerde parkeerproblemen
Rekening houdend met de toekomstige ontwikkelingen zijn hieruit de
volgende echte parkeerproblemen gedefinieerd:
het parkeren nabij horeca Oud Stein: Wilhelminaplein; verhoging
parkeerdruk tijdens bepaalde tijdstippen;
de inrichting/vormgeving van het parkeren in Oud Stein;
de parkeerdruk bij de winkels in Elsloo;
het bewonersparkeren in de als erf ingerichte Schuttersdreef in
Elsloo;
de bewegwijzering en voetgangersroute naar de parkeerterrein in Oud
Urmond vanwege activiteiten in de terpkerk;
het parkeren bij recreatieve punten in Berg a/d Maas;
het bewonersparkeren in de 60-er jaren buurten waar de gebruikte
parkeernorm van destijds lager was dan thans gebruikelijk;
het foutparkeren algemeen.
In een volgende publicatie wordt ingegaan op de keuzes die de gemeente
kan maken om situaties te toetsen en om maatregelen te bepalen.