25 jaar ABS voor Mercedes bedrijfswagens
(2/20/2006)
De ingenieurs van de toenmalige Daimler-Benz AG presenteerden eind
januari 1981 als eerste het Anti-BlokkeerSysteem voor bedrijfswagens.
Hun demonstratie was indrukwekkend: met ABS blijven ook tijdens een
noodstop uitwijkmanoeuvres mogelijk, blijven vrachtwagens en
autobussen bij het remmen op een links en rechts verschillende
ondergrond bestuurbaar, zijn opleggercombinaties vanwege hun
stabiliteit in hachelijke situaties veel beter beheersbaar. Vanaf 1981
levert Mercedes-Benz als eerste ABS voor trucks en bussen.
Ontwikkeling van ABS: een grote uitdaging
Daimler-Benz had de voortrekkersrol bij de ontwikkeling en de
introductie van ABS, samen met ontwikkelingspartner en remfabrikant
Wabco. De ontwikkeling van ABS was destijds een enorme uitdaging voor
de ingenieurs. Diverse asconfiguraties, de omvang van de massa, het
grote verschil tussen leeg gewicht en toegestaan totaalgewicht, de
talrijke voertuigcombinaties en de extreme hoeveelheid modellen als
gevolg van de verschillende wielbases en opbouwvarianten maakten het
geheel bijzonder complex.
Het gebruik van elektronica bleek onmisbaar: voor het eerst werden
samen met ABS microcomputers voor de remkrachtverdeling toegepast.
Voordat het anti-blokkeersysteem voor vrachtwagens en autobussen in
serieproductie kon gaan, werden meer dan 60 miljoen testkilometers
gereden â want op ABS moet je te allen tijde kunnen vertrouwen.
ABS: de start van een golf aan innovaties
Met de komst van ABS begon in 1981 een golf aan technische
productontwikkelingen op het gebied van de actieve veiligheid, in het
bijzonder het remmen. Zes jaar later werd ABS voor vrachtwagens en
autobussen aangevuld met het anti-slipregeling ASR, qua aansturing
eenvoudig gezegd het omgekeerde van ABS. Terwijl ABS ervoor zorgt dat
een wiel tijdens het afremmen niet blokkeert, zorgt ASR ervoor dat een
wiel niet doorslipt. Hierdoor wordt niet alleen de tractie aanzienlijk
verbeterd, maar wordt bovendien de stabiliteit bij het accelereren en
in bochten verhoogd. De basis van ABS en ASR zijn sensoren, die de
toerentallen aan de wielen meten. Centrale elektronica stuurt de beide
systemen vervolgens aan.
In de touringcar O 404 paste Mercedes-Benz in 1991 voor het eerst
schijfremmen rondom toe en ABS werd als vanzelfsprekend onderdeel in
de standaarduitrusting opgenomen. Vier jaar later overtuigde de nieuwe
bestelwagen Mercedes-Benz Sprinter eveneens met schrijfremmen rondom
en de mogelijkheid voor ABS. Schijfremmen aan alle assen werden in
1996 ook toegepast in de nieuwe Actros vrachtwagens van Mercedes-Benz,
samen met schijfremmen op de opleggerassen en een elektronische
remkrachtverdeling. Deze technieken luidden een nieuw tijdperk in voor
de remmen van bedrijfswagens en autobussen, met als belangrijkste doel
het verhogen van de verkeersveiligheid.
Nieuwe Telligent(TM)-systemen rond de eeuwwisseling
Door de elektronica werd snel vooruitgang geboekt bij systemen voor
actieve veiligheid. In 2000 presenteerde Mercedes-Benz onder de naam
Telligent(TM)-ESP een elektronische stabiliteitsregeling voor de Actros.
Ook Telligent(TM)-afstandsregeling en Telligent(TM)-spoorassistent zijn
innovaties van Mercedes-Benz ter verhoging van de veiligheid. Al deze
systemen werden in de daarop volgende twee jaren successievelijk in
productie genomen en zijn tegenwoordig in duizenden trucks van
Mercedes-Benz terug te vinden.
De bestelwagens en autobussen bleven niet achter: vanaf eind 2002
behoort naast ABS ook ESP tot de standaarduitrusting. De nieuwe Vito
en Viano werden in 2003 standaard voorzien van de ideale combinatie
van schijfremmen rondom, ABS en ESP. In datzelfde jaar rolden alle
touringcars van de door EvoBus gevoerde merken Mercedes-Benz en Setra
standaard met ESP van de band, in 2004 gevolgd door de rem met
retarder (DBL). Deze laatste verhindert de ongewilde overschrijding
van de toegestane snelheid van 100 km/u bij een afdaling in de bergen.
2006: start nieuwe assistentiesystemen
En de ontwikkeling gaat verder. Telligent(TM)-spoorassistent en
Telligent(TM)-afstandsregeling zijn in 2006 voor de trucks en bussen van
Mercedes-Benz als optie leverbaar. Het noodremsysteem 'Active Brake
Assist' voor de Actros komt dit jaar op de markt, net als het nieuwe
standaard elektronische stabiliteitsprogramma met beladingsherkenning
voor de nieuwe Mercedes-Benz Sprinter bestelwagen.
Bij al deze ontwikkelingen zetten de bedrijfswagens van Mercedes-Benz
de trend in het verhogen van de verkeersveiligheid.
BedrijfsautoRAI