AutoRai

Ford participeert in europese bio-ethanolprojecten

(2/20/2006)
Ford neemt deel aan twee Europese proefprojecten in alternatieve brandstoffen: PROCURA en BEST. Hiermee onderstreept Ford haar steun aan initiatieven op het gebied van bio-ethanol op pan-Europees niveau. Ford is in Europa de marktleider op het gebied van milieutechnisch geavanceerde Flexi-Fuel-auto's (Flexible Fuel Vehicles, FFV) die kunnen rijden op bio-ethanol. Deze jarenlange expertise wil Ford inbrengen in de genoemde initiatieven, waarbij meerdere partijen betrokken zijn. Het uiteindelijke doel is het duurzamer maken van mobiliteit.

De projecten PROCURA en BEST
PROCURA, naar de term "procurement" (bemiddeling), is een driejarig project waarvoor op 10 februari in Utrecht het startsein is gegeven. Even eerder, op 25 januari, werd in Stockholm het BEST project (BioEthanol for Sustainable Transport) gelanceerd, een initiatief op het gebied van bio-ethanol en duurzaam transport. Beide projecten worden deels gefinancierd door de Europese Unie, en hebben tot doel de ontwikkeling van de markt voor alternatieve brandstoffen en voertuigen te ondersteunen. Door grootschalige demonstratieprojecten op te zetten, wil men inzicht krijgen in de obstakels en problematiek van de penetratie van alternatieve brandstoffen en de bijbehorende automobieltechniek op de Europese markt. Projectpartners zijn afkomstig uit diverse gebieden, zoals de automobiel- en brandstoffenbranche, lokale en nationale overheden, onderzoeksinstellingen en wagenparkbeheerders. Het BEST-proefproject, dat gericht is op bio-ethanol, heeft projecten met Ford modellen gepland (of zijn inmiddels al succesvol opgestart) in Ierland, het Verenigd Koninkrijk, Spanje, Italië en Nederland (projectpartner is Gemeente Rotterdam).

PROCURA, dat gericht is op bio-ethanol, biodiesel en aardgas, is voornemens testprogramma's op te zetten in Italië, Portugal, Polen, Spanje en Nederland. Met deze recente betrokkenheid met beide projecten blijft Ford koploper in Europa op het gebied van voertuigen die rijden op bio-ethanol.

"Het succesverhaal van bio-ethanol als brandstof en Fords Flexi-Fuel-auto's in Zweden is bij uitstek een voorbeeld van wat er kan worden bereikt wanneer verschillende bedrijfstakken, lokale en nationale overheden en NGO's met elkaar samenwerken", aldus Wolfgang Schneider, vice president Governmental and Environmental Affairs bij Ford Europa.

Scheider voegt hieraan toe: "Wanneer we als samenleving tot duurzame mobiliteitsoplossingen willen komen, dan is een gezamenlijke inspanning vereist om de complexe uitdagingen die dit met zich mee brengt het hoofd te kunnen bieden. Ford ziet dat niet alleen als een uitdaging, maar ook als een verantwoordelijkheid. Dat is een van de redenen waarom we hebben besloten om deel te nemen aan de PROCURA en BEST initiatieven."

Flexi-Fuel-auto's van Ford boeken fikse vooruitgang in Europa De meest recente cijfers laten zien dat er in Zweden ruim 17.000 exemplaren van de Flexi-Fuel-modellen van de Ford Focus en de Focus C-MAX zijn verkocht. In 2001 was Zweden het eerste land in Europa waar Flexi-Fuel-auto's op de markt kwamen.

Het gaat hier om maar liefst 80 procent van de totale Focus-verkoop in Zweden. Er is sprake van een ware trend, want Flexi-Fuel-modellen hebben een aandeel van bijna 40 procent in de totale verkoop van Ford in Zweden.

In navolging van het succes in Zweden worden de Ford Focus Flexi-Fuel en de Focus C-MAX Flexi-Fuel nu ook verkocht in Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Bovendien is de Focus Flexi-Fuel verkrijgbaar in Oostenrijk en Ierland en gereed voor introductie in Frankrijk. Naar verwachting zullen ook andere landen volgen. Flexi-Fuel-auto's vormen een onderdeel van Fords uitgebreide pakket milieutechnisch geavanceerde autotechnologieën, en Fords streven om deze aan te bieden tegen een betaalbare prijs.

Ford brengt de Flexi-Fuel-technologie op de markt tegen een voor de consument alleszins redelijke prijs. In vergelijking met andere hoogwaardige milieuvriendelijke technologieën is een dergelijk gunstig aanbod uiterst ongebruikelijk.

Het milieuvoordeel
De Flexi-Fuel-modellen van Ford kunnen rijden op een E85-mengsel (85% bio-ethanol en 15% benzine), alleen op benzine, of op een ander mengsel van deze brandstoffen in één brandstoftank. Hierdoor zijn deze auto's met recht flexibel, zowel in termen van gebruiksmogelijkheden al naar gelang de beschikbaarheid van de brandstof, als in termen van gebruiksgemak. Het gebruik van bio-ethanol in combinatie met de Flexi-Fuel-technologie kan leiden tot een vermindering van 70 procent van de totale CO -uitstoot in vergelijking met een conventionele benzinemotor.

Bio-ethanol is een hernieuwbare brandstof die wordt gewonnen uit plantaardig materiaal (zoals granen, suikerbieten en dergelijke) of uit biomassa (zoals houtafval). Het belangrijkste milieuvoordeel is de vermindering van de CO -uitstoot (koolstofdioxide), het broeikasgas dat wordt beschouwd als de voornaamste veroorzaker van de opwarming van de aarde.

Wanneer deze biomassa of dit plantaardig materiaal wordt gebruikt om bio-ethanolbrandstof te maken, kan de koolstofcyclus een grotendeels 'gesloten cyclus' worden. Bij het proces van fotosynthese bij planten, wordt koolstofdioxide geabsorbeerd. Deze komt pas weer vrij wanneer de bio-ethanol als brandstof wordt gebruikt, en wordt dan door nieuwe plantengroei opnieuw geabsorbeerd.

Fords wereldwijde betrokkenheid
Op 21 september 2005 presenteerde Fords Chairman en CEO Bill Ford zijn plannen voor de toekomst van het bedrijf. Elk aspect van de onderneming moet zijn gericht op innovatie als voornaamste groeistrategie. In dit kader moeten ook de Flexi-Fuel-ontwikkelingen worden gezien, die Ford wereldwijd nastreeft. In Noord-Amerika zullen vier nieuwe auto's die voor 2006 zijn gepland door ethanol worden aangedreven (Ford F-150), Ford Crown Victoria, Mercury Grand Marquis en Lincoln Town Car). Naar verwachting zullen daar in 2006 zo'n 250.000 Flexi-Fuel-auto's worden geproduceerd.

In Thailand heeft Ford zeer onlangs een versie van de populaire Focus geïntroduceerd die zowel kan rijden op gewone benzine als op een lokaal verkrijgbaar, speciaal mengsel van bio-ethanol en benzine. In Brazilië is bio-ethanol al geruime tijd geleden omarmd en is Flexi-Fuel de meest gebruikte autotechnologie.

In het afgelopen decennium heeft Ford over de hele wereld ruim anderhalf miljoen door ethanol aangedreven auto's op de weg gezet.

BedrijfsautoRAI.nl