Ford participeert in europese bio-ethanolprojecten
(2/20/2006)
Ford neemt deel aan twee Europese proefprojecten in alternatieve
brandstoffen: PROCURA en BEST. Hiermee onderstreept Ford haar steun
aan initiatieven op het gebied van bio-ethanol op pan-Europees niveau.
Ford is in Europa de marktleider op het gebied van milieutechnisch
geavanceerde Flexi-Fuel-auto's (Flexible Fuel Vehicles, FFV) die
kunnen rijden op bio-ethanol. Deze jarenlange expertise wil Ford
inbrengen in de genoemde initiatieven, waarbij meerdere partijen
betrokken zijn. Het uiteindelijke doel is het duurzamer maken van
mobiliteit.
De projecten PROCURA en BEST
PROCURA, naar de term "procurement" (bemiddeling), is een driejarig
project waarvoor op 10 februari in Utrecht het startsein is gegeven.
Even eerder, op 25 januari, werd in Stockholm het BEST project
(BioEthanol for Sustainable Transport) gelanceerd, een initiatief op
het gebied van bio-ethanol en duurzaam transport. Beide projecten
worden deels gefinancierd door de Europese Unie, en hebben tot doel de
ontwikkeling van de markt voor alternatieve brandstoffen en voertuigen
te ondersteunen. Door grootschalige demonstratieprojecten op te
zetten, wil men inzicht krijgen in de obstakels en problematiek van de
penetratie van alternatieve brandstoffen en de bijbehorende
automobieltechniek op de Europese markt. Projectpartners zijn
afkomstig uit diverse gebieden, zoals de automobiel- en
brandstoffenbranche, lokale en nationale overheden,
onderzoeksinstellingen en wagenparkbeheerders. Het BEST-proefproject,
dat gericht is op bio-ethanol, heeft projecten met Ford modellen
gepland (of zijn inmiddels al succesvol opgestart) in Ierland, het
Verenigd Koninkrijk, Spanje, Italië en Nederland (projectpartner is
Gemeente Rotterdam).
PROCURA, dat gericht is op bio-ethanol, biodiesel en aardgas, is
voornemens testprogramma's op te zetten in Italië, Portugal, Polen,
Spanje en Nederland. Met deze recente betrokkenheid met beide
projecten blijft Ford koploper in Europa op het gebied van voertuigen
die rijden op bio-ethanol.
"Het succesverhaal van bio-ethanol als brandstof en Fords
Flexi-Fuel-auto's in Zweden is bij uitstek een voorbeeld van wat er
kan worden bereikt wanneer verschillende bedrijfstakken, lokale en
nationale overheden en NGO's met elkaar samenwerken", aldus Wolfgang
Schneider, vice president Governmental and Environmental Affairs bij
Ford Europa.
Scheider voegt hieraan toe: "Wanneer we als samenleving tot duurzame
mobiliteitsoplossingen willen komen, dan is een gezamenlijke
inspanning vereist om de complexe uitdagingen die dit met zich mee
brengt het hoofd te kunnen bieden. Ford ziet dat niet alleen als een
uitdaging, maar ook als een verantwoordelijkheid. Dat is een van de
redenen waarom we hebben besloten om deel te nemen aan de PROCURA en
BEST initiatieven."
Flexi-Fuel-auto's van Ford boeken fikse vooruitgang in Europa
De meest recente cijfers laten zien dat er in Zweden ruim 17.000
exemplaren van de Flexi-Fuel-modellen van de Ford Focus en de Focus
C-MAX zijn verkocht. In 2001 was Zweden het eerste land in Europa waar
Flexi-Fuel-auto's op de markt kwamen.
Het gaat hier om maar liefst 80 procent van de totale Focus-verkoop in
Zweden. Er is sprake van een ware trend, want Flexi-Fuel-modellen
hebben een aandeel van bijna 40 procent in de totale verkoop van Ford
in Zweden.
In navolging van het succes in Zweden worden de Ford Focus Flexi-Fuel
en de Focus C-MAX Flexi-Fuel nu ook verkocht in Nederland, Duitsland
en het Verenigd Koninkrijk. Bovendien is de Focus Flexi-Fuel
verkrijgbaar in Oostenrijk en Ierland en gereed voor introductie in
Frankrijk. Naar verwachting zullen ook andere landen volgen.
Flexi-Fuel-auto's vormen een onderdeel van Fords uitgebreide pakket
milieutechnisch geavanceerde autotechnologieën, en Fords streven om
deze aan te bieden tegen een betaalbare prijs.
Ford brengt de Flexi-Fuel-technologie op de markt tegen een voor de
consument alleszins redelijke prijs. In vergelijking met andere
hoogwaardige milieuvriendelijke technologieën is een dergelijk
gunstig aanbod uiterst ongebruikelijk.
Het milieuvoordeel
De Flexi-Fuel-modellen van Ford kunnen rijden op een E85-mengsel (85%
bio-ethanol en 15% benzine), alleen op benzine, of op een ander
mengsel van deze brandstoffen in één brandstoftank. Hierdoor zijn
deze auto's met recht flexibel, zowel in termen van
gebruiksmogelijkheden al naar gelang de beschikbaarheid van de
brandstof, als in termen van gebruiksgemak. Het gebruik van
bio-ethanol in combinatie met de Flexi-Fuel-technologie kan leiden tot
een vermindering van 70 procent van de totale CO -uitstoot in
vergelijking met een conventionele benzinemotor.
Bio-ethanol is een hernieuwbare brandstof die wordt gewonnen uit
plantaardig materiaal (zoals granen, suikerbieten en dergelijke) of
uit biomassa (zoals houtafval). Het belangrijkste milieuvoordeel is de
vermindering van de CO -uitstoot (koolstofdioxide), het broeikasgas
dat wordt beschouwd als de voornaamste veroorzaker van de opwarming
van de aarde.
Wanneer deze biomassa of dit plantaardig materiaal wordt gebruikt om
bio-ethanolbrandstof te maken, kan de koolstofcyclus een grotendeels
'gesloten cyclus' worden. Bij het proces van fotosynthese bij planten,
wordt koolstofdioxide geabsorbeerd. Deze komt pas weer vrij wanneer de
bio-ethanol als brandstof wordt gebruikt, en wordt dan door nieuwe
plantengroei opnieuw geabsorbeerd.
Fords wereldwijde betrokkenheid
Op 21 september 2005 presenteerde Fords Chairman en CEO Bill Ford zijn
plannen voor de toekomst van het bedrijf. Elk aspect van de
onderneming moet zijn gericht op innovatie als voornaamste
groeistrategie. In dit kader moeten ook de Flexi-Fuel-ontwikkelingen
worden gezien, die Ford wereldwijd nastreeft. In Noord-Amerika zullen
vier nieuwe auto's die voor 2006 zijn gepland door ethanol worden
aangedreven (Ford F-150), Ford Crown Victoria, Mercury Grand Marquis
en Lincoln Town Car). Naar verwachting zullen daar in 2006 zo'n
250.000 Flexi-Fuel-auto's worden geproduceerd.
In Thailand heeft Ford zeer onlangs een versie van de populaire Focus
geïntroduceerd die zowel kan rijden op gewone benzine als op een
lokaal verkrijgbaar, speciaal mengsel van bio-ethanol en benzine. In
Brazilië is bio-ethanol al geruime tijd geleden omarmd en is
Flexi-Fuel de meest gebruikte autotechnologie.
In het afgelopen decennium heeft Ford over de hele wereld ruim
anderhalf miljoen door ethanol aangedreven auto's op de weg gezet.
BedrijfsautoRAI.nl
AutoRai