Gemeente Asten


09-02-2006
Evenementenbeleid Asten

Uitnodiging discussiebijeenkomsten
De Gemeente Asten is van plan nieuwe regels te stellen bij de organisatie van en het tegengaan van overlast bij evenementen. We kunnen ons voorstellen dat dit vragen bij u oproept. Daarom organiseert de gemeente meerdere discussiebijeenkomsten, waaronder een discussieavond voor de organisatoren van evenementen, een discussieavond voor dorps- en wijkraden en omwonenden, een discussiemiddag voor (horeca-)ondernemers en een discussieavond met jongeren.

Regels bij de organisatie van evenementen
De nota evenementenbeleid bestaat uit een visiedeel en een juridisch deel. In het visiedeel zet de gemeente in op versterking van de kwaliteit en variatie van evenementen. Daarnaast overweegt de gemeente een uniek evenement aan te wijzen om Asten op de kaart te zetten.

In zijn algemeenheid komen er met het nieuwe evenementenbeleid nieuwe regels op het gebied van overlast door geluid en verkeer, wegafsluitingen en parkeren. Ook zijn er regels voor het tegengaan van beschadiging en vervuiling van eigendommen. Voor ondernemers en organisatoren gelden er bovendien regels op het gebied van polycarbonaatglas, regelgeving incidentele en collectieve festiviteiten. Meer speciaal gaat het visiedeel van de evenementennota in op kwaliteitsverhoging van evenementen en nadere regels ter verhoging van de veiligheid. In het juridsiche deel van nota worden afhankelijk van de omvang van het evenement verschillende regels gesteld.

Op de discussiebijeenkomst kunt u uw wensen en bedenkingen omtrent het nieuwe beleid kenbaar maken.

Deelname aan discussiebijeenkomsten evenementenbeleid Alle organisatoren van (toekomstige) evenementen, horecaondernemers en omwonenden en vertegenwoordigers van dorps- en wijkraden worden uitgenodigd aan deze discussiebijeenkomsten deel te nemen. Om een beeld te krijgen van de belangstelling voor deze bijeenkomst, heeft het de voorkeur als u zich van tevoren aanmeldt. Dit kan per e-mail via het volgende adres: g.voss@asten.nl onder vermelding van: "deelname aan discussiebijeenkomst evenementenbeleid," meld er even bij voor welke bijeenkomst u zich aanmeldt. U krijgt dan vooraf informatie toegemaild of toegestuurd over de belangrijkste veranderingen die in het evenementenbeleid worden doorgevoerd. Telefonisch aanmelden is ook mogelijk bij dhr. G. van Oss, 0493-671427 of mevr. N. van Rengs, 0493-671250.

De planning van de discussiebijeenkomsten is als volgt:


1. Discussieavond met wijk- en dorpsraden en omwonenden

Maandag 20 februari 2006
19.30 uur raadzaal gemeentehuis


2. Discussieavond met organisatoren

Donderdag 23 februari 2006
19.30 uur raadzaal gemeentehuis


3. Discussiemiddag met (horeca-)
ondernemers

Donderdag 23 februari 2006
14.00 uur raadzaal gemeentehuis

Voor de jongeren in de gemeente Asten volgt eind maart een discussieavond, de berichtgeving hierover volgt op een later tijdstip.