De gemeenteraad heeft met het college gedebatteerd over de behaalde
resultaten in de periode 2002 2006 . Met de evaluatie van het
collegeprogramma Het nieuwe elan van Rotterdam geeft het college aan
welke resultaten zijn geboekt. De Rekenkamer Rotterdam beoordeelde de
verantwoording in het rapport Resultaten Tellen.
Vragenhalfuur
De heer A. Bonte (GroenLinks) heeft vragen gesteld over de
mogelijkheid voor een kerncentrale op de Tweede Maasvlakte. In reactie
op staatssecretaris Van Geel zou wethouder Van Sluis hebben gezegd dat
een kerncentrale goed past in het idee om van de Rotterdamse haven een
energiehaven te maken. GroenLinks was onaangenaam verrast door dit
standpunt. Het raadslid wilde onder meer weten of de wethouder namens
het college sprak. Ook vroeg hij of de wethouder de mening van de
fractie deelt dat er nog geen goede oplossing is voor de verwerking
van afval.
Wethouder van Sluis antwoordde dat hij namens het college heeft
gesproken. Hij benadrukte, in lijn met de opvatting van het kabinet,
dat het nodig is om het onderwerp kernenergie aan de orde te stellen.
Het energieverbruik zal niet verminderen en de beschikbaarheid van
fossielen brandstoffen raakt ook uitgeput. Er moet daarom serieus
worden gekeken naar andere mogelijkheden voor het energieverbruik,
zoals een kerncentrale. Onderzoek naar de veiligheid, afvalverwerking
en de technologische mogelijkheden is noodzakelijk. Volgens de
gemeenteraad moet er ook goed gekeken worden naar alternatieve
mogelijkheden voor energieverbruik.
Principebesluit verzelfstandiging sector onderwijs
De gemeenteraad heeft het principebesluit genomen om het Bestuur van
het Openbaar Onderwijs Rotterdam (BOOR) en de gemeentelijke dienst
Openbaar Onderwijs (dOO) per 1 januari 2008 te verzelfstandigen. Met
het nemen van het principebesluit wordt een volgende stap gezet in de
routekaart tot mogelijke verzelfstandiging.
Een groot deel van de gemeenteraad wilde meer zekerheid over een
zorgvuldige verzelfstandiging en de ondersteuning door de mogelijk
nieuwe geprivatiseerde onderwijsorganisatie. Er werd aangedrongen op
een tijdige evaluatie van het proces. Een motie van Leefbaar Rotterdam
en de VVD - om de dienst Openbaar Onderwijs in 2010 na de evaluatie
van het verzelfstandigingsproces te privatiseren - werd verworpen.
Voor stemden de indieners, fractie-Kok en fractie-Siemons.
In 2004 nam de raad motie-Erdal (CDA) e.a. aan waarin het college
wordt opgeroepen een routekaart vast te stellen om op de kortst
mogelijke termijn te komen tot de verzelfstandiging van het
Rotterdamse openbaar onderwijs.
De volgende stap is de uitvoering.
Voor het bestuur van het openbaar onderwijs en de dienstverlening aan
scholen en derden nu nog een taak van dOO zal een stichting worden
opgericht.
Raad akkoord over aanwijzing gebieden voor inkomenseis
De gemeenteraad heeft ingestemd met het voorstel om een aantal
Rotterdamse wijken aan te wijzen als gebieden waarvoor de eis inkomen
uit werk zal gelden.
Aan de minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en
Milieubeheer wordt voorgesteld om dit te bekrachtigen. De inkomenseis
wordt ingevoerd op grond van de Wet bijzondere maatregelen
grootstedelijke problematiek, ook wel de Rotterdamwet genoemd. De
fracties D66, GroenLinks, Stadspartij, SP en fractie-Bourzik stemden
tegen het voorstel. De gemeenteraad heeft ook de
Huisvestingsverordening Rotterdam 2003 gewijzigd.
Inkomenseis in Rotterdamse wijken
Als de minister instemt met de voordracht, geldt straks voor de
volgende gebieden een inkomenseis: Tarwewijk, Hillesluis, Carnisse,
Oud-Charlois en alle adressen in de volgende straten: Groene
Hilledijk, Putsbocht, Strevelsweg, Dordtselaan, Hillevliet,
Slaghekstraat, Riederstraat, Moerkerksestraat, Borselaarsstraat, Bas
Jungeriusstraat, Katendrechtse Lagedijk, Mathenesserdijk, Dirk
Danestraat, Willem Beukelszoonstraat, Wallisweg, Vosmaerstraat,
Mathenesserweg, Grote Visserijstraat, West-Kruiskade en de 1e
Middellandstraat.
Op 1 januari trad de Rotterdamwet in werking. Door maatregelen te
nemen in de huisvestingsomstandigheden moet de leefbaarheid in buurten
en wijken beter worden. In de aangewezen Rotterdamse wijken krijgen
woningzoekenden die voldoen aan de gestelde sociaal-economische
kenmerken voorrang. De inkomenseis heeft betrekking op inkomen uit
werk, pensioen of studiefinanciering.
Bij de selectie van de Rotterdamse gebieden is gekeken naar de mate
waarin een buurt of wijk het risico loopt af te glijden en in een
neerwaartse spiraal terecht komt.
Gemeenteraad neemt twee moties aan
In het raadsdebat zijn twee moties aangenomen. De PvdA riep op de
evaluatie van de nieuwe maatregel uit te breiden met aanvullende
criteria, zoals de vraag of de koopkracht in een bepaalde wijk is
toegenomen. De motie werd aangenomen; de fracties VVD, D66,
GroenLinks, SP, fractie-Bourzik en een lid van Leefbaar Rotterdam
stemden tegen.
Er moet extra aandacht komen voor afgewezen woningzoekenden en er
dient te worden onderzocht of de kansen in andere delen van Rotterdam
en regio voldoende zijn. Deze motie van de PvdA kreeg ook voldoende
steun; tegen stemden D66, GroenLinks, SP en fractie-Bourzik.
Er wordt onderscheid gemaakt
De maatregel om een inkomenseis te stellen kan alleen worden ingezet
als uiterst middel, stelde de PvdA. Aandacht voor de onderkant van de
samenleving blijft noodzakelijk. Het stellen van een inkomenseis is
volgens GroenLinks een discriminerende maatregel. Er wordt onderscheid
gemaakt wordt tussen mensen met een inkomen en mensen zonder inkomen.
GroenLinks verwees naar een uitspraak van de Commissie Gelijke
Behandeling.
D66 bevestigde dat de bevolkingssamenstelling in bepaalde wijken te
eenzijdig is, maar wees om principiële redenen de nieuwe maatregel. De
fractie is tegen uitsluiting en concludeerde dat de sociale balans in
de stad is zoek geraakt.
Met deze maatregel plaatst Rotterdam, aldus de SP, een hek om de stad
en zet ze de woningmarkt op slot. Wijken lopen het risico te worden
gestigmatiseerd.
Hoe krijgen we de kansarmen kansrijken in de stad, vroeg de
Stadspartij. Het uitgangspunt van de maatregel moet zijn dat de stad
in balans wordt gebracht.
De conclusie van de Commissie Gelijke Behandeling is overtuigend en
duidelijk volgens de fractie-Bourzik. Het college geeft met de
maatregel aan een stad met diversiteit niet te kunnen besturen.
De ChristenUnie-SGP stemde in met de uitwerking van de maatregel om de
eis inkomen uit arbeid in te stellen. De aanvankelijke eis van 120%
van het minimuminkomen, wees de fractie in een eerder debat van de
hand.
Groot sociaal gebaar
Er is grote zorgvuldigheid toegepast bij het aanwijzen van de gebieden
waar straks een inkomenseis geldt, aldus Leefbaar Rotterdam. De
fractie had wel liever gezien dat degenen zonder inkomen een plek
krijgen in de regio. Een goede ontwikkeling is dat de regiogemeenten
meer sociale huurwoningen bouwen en dat Rotterdam daardoor wordt
ontlast. Dat het college voor een redelijke verdeling over de
deelgemeenten pleit, vond Leefbaar Rotterdam geen punt van overweging.
Er zouden meer buurten in aanmerking moeten komen. Het criterium is de
mate waarin een wijk het risico loopt om af te glijden.
Volgens de VVD was de eerder voorgestelde inkomenseis van 120% nodig
om de discussie, naast alle andere maatregelen, scherp op de agenda te
zetten. Daarmee is nu een situatie ontstaan die zeer wenselijk is. Met
de nieuwe maatregel van inkomen uit arbeid wordt een groot sociaal
gebaar gemaakt. Het is een positief gebaar naar mensen die in de
wijken wonen. Het experiment moet de komende tijd goed gevolgd worden.
Het college verwierp de conclusies van een aantal fracties dat er
sprake is van discriminatie en uitsluiting. Met de maatregelen worden
de sociale en economische kansen van wijken in de stad juist
uitgebreid.
Raad in debat met college over resultaten 2002 - 2006
De gemeenteraad heeft met het college gedebatteerd over de behaalde
resultaten in de periode 2002 2006 . Met de evaluatie van het
collegeprogramma Het nieuwe elan van Rotterdam geeft het college aan
welke resultaten zijn geboekt.
De Rekenkamer Rotterdam beoordeelde de verantwoording in het rapport
Resultaten Tellen.
Het raadsdebat kan worden terug gezien op www.rotterdam.nl
Houding getuigt van lef
Er valt niet te twisten over datgene wat is bereikt, aldus het CDA.
Wat de fractie betreft had het college wel meer moeten inzetten op de
versterking van de sociale structuur. Die is door de toonzetting in
debatten onder druk komen te staan.
Het CDA kwalificeerde de afgelopen raadsperiode als een roerige
periode.
De VVD was te spreken over de bereikte resultaten van het college,
waar de fractie zelf ook deel van uitmaakt. De VVD is trots op het
duidelijk aan de orde stellen van problemen. De Rotterdamse
burgerschapscode is noodzakelijk onderdeel van het collegeprogramma in
de volgende raadsperiode. Tegenstellingen moeten besproken worden.
Leefbaar Rotterdam was ingenomen met de behaalde resultaten. De
problemen zijn benoemd en aangepakt. Het college laat een sterke en
sociale stad achter; de mensonterende situatie op de Keileweg is
beëindigd, overlastgevende personen zijn aangepakt en de huisvesting
is voortvarend ter hand genomen. Er zijn ook doelen niet gehaald,
zoals de inburgeringstarget en enkele andere doelstellingen op het
gebied van onderwijs. De houding van het college getuigt van lef, zo
stelde Leefbaar Rotterdam. Het college heeft veel puin geruimd en is
voortvarend te werk gegaan.
Verfrissende resultaten, maar ook een koude douche
De meeste doelstellingen zijn gehaald, maar de stad is niet sterker en
socialer geworden, aldus de PvdA. Er is te weinig oog voor de
maatschappelijke effecten van het ingezette beleid op diverse
gebieden. Er moet meer aandacht zijn voor armoedebestrijding,
werkgelegenheid, jongeren, het midden- en kleinbedrijf. Kansen moeten
beter benut worden.
De Rekenkamer Rotterdam heeft zinvol werk gedaan, aldus D66. Kritiek
had de fractie op de soms minimale informatie van het college aan de
raad. Zonder overleg met de gemeenteraad is bijvoorbeeld het
cameratoezicht uitgebreid. D66 betreurde het dat, door aanscherping
van het collegebeleid, Rotterdammers hun binding met de stad
kwijtraken.
Het college heeft concrete resultaten geboekt, maar ook maatregelen
genomen die GroenLinks niet steunt. Een aantal ingezette maatregelen
getuigt van symboolpolitiek, zoals het stellen van een inkomenseis,
preventief fouilleren en de uitgeklede gebedshuizenota.
De fractievoorzitter van de Stadspartij pleitte ervoor om als college
en raad een voorbeeldfunctie te vervullen voor wat betreft het spreken
van de Nederlandse taal. Verder concludeerde de fractie dat het
college te weinig oog heeft gehad voor de cultuur in de stad.
Volgens de SP kan het beter. Als voorbeeld stelde de fractie dat er
slechts 2000 woningen zijn gerealiseerd. Er is veel gesloopt, daardoor
is er een grote woningnood ontstaan. Het bouwtempo moet omhoog, ook
moet er meer nieuwbouw in de sociale sector komen.
Volgens de ChristenUnie-SGP zijn er verfrissende resultaten geboekt,
maar is ook sprake van een koude douche. Teleurstellend vond de
fractie het dat het college geen steun gaf aan de aanpak van de
coffeeshops; verfrissend was de gezinsondersteuning. De fractie nam
nadrukkelijk afstand van de uitspraken van de wethouder
Volksgezondheid over abortus.
Fractie-Bourzik stelde vast dat een deel van de zich niet meer thuis
voelt in de stad. Waar blijft de aanpak van discriminatie op de
arbeidsmarkt.
Fractie-Kok was tevreden met de behaalde resultaten, maar hekelde het
gebrek in balans in de regeldichtheid.
Fractie-Siemons haalde een aantal besluiten aan waar de fractie het
niet mee eens is. De fractievoorzitter vond dat de raad om de tuin is
geleid voor wat betreft het uitbreiden van de openingstijden van
Rotterdam Airport.
Rekenkamer: merendeel doelstellingen behaald
Het college stelt dat ze erin is geslaagd om de neerwaartse spiraal in
de stad om te buigen. De stad, het openbaar vervoer en Rotterdam
Centraal Station zijn veiliger en de Keileweg is gesloten. Voor ruim
700 drugsverslaafden en 1600 overlastgevende jongeren zijn
persoonsgebonden trajecten opgezet. Het bouwtempo is opgevoerd tot
3000 nieuwbouwwoningen per jaar, het Havenbedrijf is verzelfstandigd
en er zijn meer inburgeringscursussen gekomen.
Van de 88 zogenoemde targets zijn er 81 gehaald. Drie
resultaatverplichtingen zijn niet gerealiseerd. Het gaat daarbij om
een hogere uistroom vanuit de bijstand naar werk, het realiseren van
penthouses op bestaande woningen en het verbeteren van de
taalvaardigheid van nieuwkomers met twee taalniveaus.
De Rekenkamer heeft de programmaverantwoording van het college
gecontroleerd en concludeert dat de het merendeel van de
doelstellingen is behaald en dat de verantwoording voldoet aan de
eisen van betrouwbaarheid . De Rekenkamer stelt wel dat ze aanvullende
controlewerkzaamheden heeft uitgevoerd, omdat de verantwoording
voor een deel van de verantwoorde resultaten tekort schoot.
Tussentijdse wijzigingen in de keuze en formulering van de doelen zijn
daar o.a. de oorzaak van. De rekenkamer is positief over de
ingeslagen weg naar meetbare doelen.
En verder heeft de raad..
- het bestemmingsplan Beschermd Stadsgezicht Kralingen
vastgesteld;
- motie-Vlaardingerbroek (ChristenUnie-SGP) om te bevorderen
dat er projecten starten waarbij studenten uit het HBO en universitair
onderwijs bijles geven aan scholieren in het VMBO - afgedaan. De
gemeente subsidieert de stichting Pot met Goud op Zuid die zich o.a.
richt op het ondersteunen van scholieren in het VMBO en geven van
huiswerkbegeleiding. De stichting is een initiatief van vijftien
onderwijsinstellingen;
- motie-Salhi (PvdA) om te bevorderen dat ID-banen met
subsidievoorwaarden worden omgezet in reguliere banen afgedaan. De
motie kan niet worden uitgevoerd, omdat het niet mogelijk is om van
ID-banen reguliere banen te maken via bestaande subsidies.
- kennis genomen van het principebesluit van het college om de
aandelen van Afvalverwerking Rijnmond (AVR) te verkopen. Met een
aantal mogelijke kopers is een principe-overeenstemming bereikt over
de verkoopcontracten. De verkoop van aandelen zal 1 miljard euro
opleveren.
Gemeente Rotterdam