Landelijk slijpen spoorstaven
In de nacht van 18-19 februari 2006 zullen slijpwerkzaamheden aan het
spoor worden uitgevoerd op het traject Gaasperdammerweg Hilversum.
De werkzaamheden worden tussen 01.00 en 06.10 uur door BAM Rail
uitgevoerd omdat de capaciteit van het spoorwegnet
buitendienststelling overdag niet toestaat.
Het doel van het slijpen van de spoorstaven is het in goede conditie
houden van het spoor. Om dit te bereiken wordt een klein laagje (max.
0,5 mm) van de spoorstaafkop geslepen, om zo kleine oneffenheden te
verwijderen. Tevens worden de spoorstaven in het juiste profiel
gebracht. Een geslepen spoor straalt minder geluid uit wanneer er een
trein overheen rijdt, wat de geluidsoverlast voor omwonenden van het
spoor reduceert.
Het slijpen van de sporen vindt enkelsporig plaats. Het spoor dat
geslepen moet worden, wordt tijdens het slijpen om veiligheidsredenen
buiten dienst gesteld. Eventuele overige sporen worden tijdens de
cyclus niet geslepen en blijven in dienst. Voor het slijpen wordt
gebruik gemaakt van moderne slijptreinen. Tijdens het slijpen rijden
de slijptreinen enkele malen stapvoets (4-6 km/uur) heen en weer over
het spoor, waarbij beide spoorstaven tegelijk worden geslepen. Het
aantal benodigde slijpgangen is afhankelijk van de staat van onderhoud
van het spoor en de gebruikte slijptrein. Na het slijpen rijden de
treinen nog één maal over de geslepen rails, teneinde controlemetingen
uit te voeren. Dit gebeurt met een laserstraal die onder de trein de
rails aftast. Afhankelijk van de intensiteit waarmee het baanvak
gebruikt wordt, zal ieder baanvak 1 tot 2 keer per jaar worden
geslepen. Per baanvak wordt daarbij één slijptrein ingezet.
De slijpwerkzaamheden hebben een bepaalde geluidsproductie tot gevolg.
De slijptrein maakt minder geluid dan een normale doorgaande trein,
maar omdat de slijptrein langzaam rijdt, is het geluid langer
hoorbaar. Het geluid van de slijptrein wijkt bovendien af van het
geluid van normaal nachtelijk gebruik van het spoor, waardoor de
werkzaamheden mogelijk opvallen voor omwonenden langs de spoorlijn. Om
inzicht te krijgen in de geluidsemissie van de slijptreinen is een
onderzoek uitgevoerd door DGMR Raadgevende Ingenieurs. Het rapport
beschrijft de geluidsimmissie onder verschillende omstandigheden.
Gezien de resultaten van genoemd akoestisch onderzoek en gezien het
belang van de uit te voeren werkzaamheden, hebben burgemeester en
wethouders van Bussum besloten om aan BAM Rail ontheffing van het
verbod als bedoeld in artikel 4.1.5 Overige geluidhinder van de
Algemene Plaatselijke Verordening (APV) te verlenen. Aan deze
ontheffing zijn voorschriften verbonden om de overlast tot een minimum
te beperken.
Nadere informatie kunt u verkrijgen bij de heer Hesseling van de
afdeling Vergunningen en Handhaving, tel. 035-692 86 36.
Gemeente Bussum