Gemeente Tilburg
17-2-2006
Tilburg werkt aan brede loketten voor wonen, welzijn, zorg en inkomen
Eén informatiepunt in de wijken voor alle vragen en problemen
De gemeente Tilburg wil op meerdere plekken in de stad brede loketten
realiseren. Burgers kunnen bij die loketten al hun vragen stellen op
het gebied van wonen, welzijn, zorg en inkomen.
Vaak zijn dat ouderen, mensen met een lichamelijke of geestelijke
beperking, allochtonen of mantelzorgers. De loketten worden
laagdrempelig en goed herkenbaar. Burgers worden er snel en deskundig
geholpen. Ook gaat Tilburg flink investeren in digitale oplossingen.
Wethouder Gon Mevis (Dienstverlening): "We willen het informatieaanbod
bundelen. De burger moet verschillende instellingen kunnen aanspreken
op één plek en niet steeds worden doorverwezen. Het idee is om in de
wijken in Tilburg hiervoor zogenoemde wijkwinkels op te richten. Ook
internet biedt veel nieuwe kansen, die we zeker willen benutten.
Verder blijft het natuurlijk mogelijk om telefonisch vragen te stellen
of om een huisbezoek af te spreken.
Wet maatschappelijke ondersteuning
De plannen van het college passen goed bij de nieuwe Wet
maatschappelijke ondersteuning (Wmo). De Wmo maakt gemeenten per 1
januari 2007 verantwoordelijk voor de huishoudelijke hulp aan ouderen
en gehandicapten. Ook veel bestaande gemeentelijke taken, zoals het
welzijnsbeleid en de Wet voorziening gehandicapten, gaan onder de
nieuwe wet vallen. Wethouder Els Aarts-Engbers (Zorg): "Om ouderen en
gehandicapten in staat te stellen om zo lang mogelijk zelfstandig te
blijven wonen, is goede informatie over wonen, zorg en welzijn hard
nodig.
Vervolg
De plannen komen in februari aan de orde in de raadscommissie
Maatschappij. Wethouder Mevis: Daarna volgen gesprekken met
verschillende instellingen in de stad die nodig zijn om de loketten
van de grond te krijgen. We gaan in kaart brengen welke budgetten er
op dit moment worden besteed aan de verschillende informatiepunten. En
hoe dat slimmer kan worden ingezet voor één totaalplan, met
verschillende fysieke loketten en telefonische en digitale informatie.
We werken dan ook uit hoeveel wijkwinkels er gerealiseerd gaan worden.
In Tilburg bestaan op dit moment vele informatiepunten, zoals de
informatiewinkels, de balie van Sociale Zaken, de ouderenadviseurs van
de Twern, de balies van de woningbouwcorporaties, het informatiepunt
voor gehandicapten bij MEE, de stadswinkels en verschillende websites.