Gemeente Tilburg

17-2-2006
Tilburg werkt aan brede loketten voor wonen, welzijn, zorg en inkomen Eén informatiepunt in de wijken voor alle vragen en problemen

De gemeente Tilburg wil op meerdere plekken in de stad brede loketten realiseren. Burgers kunnen bij die loketten al hun vragen stellen op het gebied van wonen, welzijn, zorg en inkomen.

Vaak zijn dat ouderen, mensen met een lichamelijke of geestelijke beperking, allochtonen of mantelzorgers. De loketten worden laagdrempelig en goed herkenbaar. Burgers worden er snel en deskundig geholpen. Ook gaat Tilburg flink investeren in digitale oplossingen. Wethouder Gon Mevis (Dienstverlening): "We willen het informatieaanbod bundelen. De burger moet verschillende instellingen kunnen aanspreken op één plek en niet steeds worden doorverwezen. Het idee is om in de wijken in Tilburg hiervoor zogenoemde wijkwinkels op te richten. Ook internet biedt veel nieuwe kansen, die we zeker willen benutten. Verder blijft het natuurlijk mogelijk om telefonisch vragen te stellen of om een huisbezoek af te spreken.

Wet maatschappelijke ondersteuning
De plannen van het college passen goed bij de nieuwe Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). De Wmo maakt gemeenten per 1 januari 2007 verantwoordelijk voor de huishoudelijke hulp aan ouderen en gehandicapten. Ook veel bestaande gemeentelijke taken, zoals het welzijnsbeleid en de Wet voorziening gehandicapten, gaan onder de nieuwe wet vallen. Wethouder Els Aarts-Engbers (Zorg): "Om ouderen en gehandicapten in staat te stellen om zo lang mogelijk zelfstandig te blijven wonen, is goede informatie over wonen, zorg en welzijn hard nodig.

Vervolg
De plannen komen in februari aan de orde in de raadscommissie Maatschappij. Wethouder Mevis: Daarna volgen gesprekken met verschillende instellingen in de stad die nodig zijn om de loketten van de grond te krijgen. We gaan in kaart brengen welke budgetten er op dit moment worden besteed aan de verschillende informatiepunten. En hoe dat slimmer kan worden ingezet voor één totaalplan, met verschillende fysieke loketten en telefonische en digitale informatie. We werken dan ook uit hoeveel wijkwinkels er gerealiseerd gaan worden.

In Tilburg bestaan op dit moment vele informatiepunten, zoals de informatiewinkels, de balie van Sociale Zaken, de ouderenadviseurs van de Twern, de balies van de woningbouwcorporaties, het informatiepunt voor gehandicapten bij MEE, de stadswinkels en verschillende websites.