Provincie Limburg start aanbesteding openbaar vervoer
De Provincie Limburg is gestart met de aanbesteding van het openbaar
vervoer in de hele provincie. Inzet is de vraag, welke vervoerder
vanaf 10 december het gehele openbaar vervoer in Limburg gaat
verzorgen. Deze aanbesteding omvat zowel openbaar vervoer per trein
(buiten het hoofdrailnet) en per bus als per regiotaxi. Deze
aanbesteding maakt deel uit van de herinrichting van het openbaar
vervoer, vastgelegd in de OV-visie Van drie naar één. De titel
refereert aan de nieuwe inrichting van het openbaar vervoer: de
verschillende vervoersvormen (modaliteiten) trein, bus, en regiotaxi
gaan in Limburg vóór het eind van dit jaar over naar één vervoerder.
Doel daarvan is het realiseren van een aanzienlijke
kwaliteitsverbetering in het OV.
Provinciale Staten hebben in april 2005 de visie Van drie naar één als
beleidskader voor het openbaar vervoer vastgesteld. Gedeputeerde
Staten hebben de opdracht gekregen om dit beleid verder vorm te geven
en uit te voeren. Onderdeel van de uitvoering is de concessieverlening
voor trein, bus en CVV.
Concessies
Op 10 december 2006 verlopen de huidige concessies voor het
busvervoer: Noord- en Midden-Limburg (Hermes), Maastricht (SBM),
Heuvelland (Limex) en Zuid-Limburg (Hermes). Dat geldt ook voor het
merendeel van de lopende CVV-contracten en de treinconcessies voor de
Maaslijn (Nijmegen-Roermond) en de Heuvellandlijn
(Maastricht-Kerkrade). Op basis van nieuwe concessies en openbaar
vervoercontracten gaat dan het nieuwe OV in Limburg van start. De
aanbesteding moet uitmaken, bij welke vervoerder(s) de exploitatie
terechtkomt. Limburg is daarbij geografisch in twee percelen verdeeld:
Zuid-Limburg en Noord- en Midden-Limburg. Vervoersmaatschappijen
kunnen inschrijven voor één perceel of voor de hele provincie.
Consultatie
Ter voorbereiding van de Europese aanbesteding heeft in de periode
juli 2005 november 2005 een openbare marktconsultatie plaatsgevonden.
Hierbij hebben twaalf vervoersbedrijven hun mening gegeven over de
uitvoerbaarheid van de OV-visie in relatie tot de aanbesteding. Uit de
marktconsultatie is een aantal conclusies getrokken:
* vervoerders kunnen instemmen met het gedachtegoed in de OV-visie
Van drie naar één. De vervoersbedrijven vinden deze visie
uitvoerbaar en een uitdaging;
* vervoerders kunnen zich goed vinden in de uitgangspunten voor de
omvang van de concessie(s), de duur van de concessieperiode en de
relatieve vrijheid voor de vervoerder.
De uitkomsten van de marktconsultatie hebben de Provincie Limburg
gesterkt in het gevoel dat de aanbesteding van het multimodale
OV-systeem een succes kan worden. De aanbesteding van het openbaar
vervoer in Limburg is formeel gestart op 15 februari.
De Provincie Limburg treedt mede namens het Samenwerkingsverband
Arnhem Nijmegen KAN op als aanbestedende dienst voor de Maaslijn (de
spoorlijn Nijmegen-Roermond) en voor een aantal gemeenten (of
gemeentelijk samenwerkingsverband) voor het Wvg-vervoer.
Kwaliteit en prijs
De aanbesteding draait vooral om de vraag, welke vervoerder in staat
is om kwalitatief het beste aanbod te doen aan de Provincie. De prijs
vormt daarin slechts een deelaspect. De Provincie heeft een groot
aantal kwaliteitscriteria aangegeven, waaraan de aanbiedingen zullen
worden getoetst. Ook is nu al duidelijk, hoe de Provincie de offertes
zal beoordelen. Nu al is duidelijk gemaakt, met welke aspecten punten
te verdienen zijn voor deze beoordeling.
17-2-2006 17:09
Provincie Limburg