UPC N.V.
Nederland krijgt 24-uurs Weerkanaal voor digitale TV
Amsterdam, 15 februari 2006 - Net als andere dagelijks besproken
onderwerpen krijgt het weer eindelijk een eigen tv-kanaal. Bekende
weermannen en vrouwen van Meteo Consult als Harry Otten, Reinier van den
Berg en Margot Ribberink zorgen ervoor dat kijkers geen detail meer van
het weer kan ontgaan. Het nieuwe 24-uurs Weerkanaal is ontwikkeld door
Meteo Consult in samenwerking met chellomedia en is vanaf vandaag te zien
op UPC Digital TV. In de loop van 2006 zullen ook andere distributeurs
van televisiediensten de mogelijkheid hebben tot het aanbieden van dit
nieuwe digitale tv-kanaal.
Het Weerkanaal zal consumenten 24 uur per dag en zeven dagen per week van
weersinformatie voorzien. Dit gebeurt door actuele uitzendingen die elke
vijftien minuten worden ververst. Daarbij wordt veelvuldig gebruik
gemaakt van radarbeelden die precies aangeven waar het in Nederland
regent of sneeuw. Tevens wordt binnenkort meerdere malen per dag een
presentatie verzorgd vanuit de studio bij Meteo Consult. Het weerkwartier
wordt ingedeeld in vijf minuten Nederlands weer, twee minuten Europees
weer, drie minuten wereldweer en drie minuten reisweer. De overige twee
minuten geven een demonstratie van het kanaal met eventueel een
commerciële invulling. In de nabije toekomst zal het Weerkanaal ook
interactieve mogelijkheden krijgen, zoals het met de afstandbediening
opvragen van actuele weersinformatie.
Harry Otten van Meteo Consult over het Weerkanaal: 'In andere landen als
de Verenigde Staten en Frankrijk zijn weerkanalen een doorslaand succes.
Uit onderzoek van Meteo Consult en chellomedia is gebleken dat ook in
Nederland veel behoefte is aan een weerkanaal. Een grote meerderheid van
de Nederlanders zegt meer en actuelere informatie over het weer via een
Weerkanaal op tv te willen. In ons snel veranderlijke klimaat willen
Nederlanders elk moment van de dag weten wat weer is. Om rekening mee te
houden als ze de deur uitgaan en in de auto te stappen. Maar natuurlijk
ook om een gespreksonderwerp paraat te hebben.'
Jeroen Bergman van chellomedia noemt de lancering van het Weerkanaal een
belangrijke stap in de ontwikkeling van digitale televisie: 'Het aantal
Nederlandse huishoudens met de mogelijkheid om digitale televisie te
ontvangen is het afgelopen jaar aanzienlijk toegenomen en zal verder
groeien. Dit biedt de mogelijkheid om nieuwe themakanalen met een
toegevoegde waarde voor de consument te ontwikkelen. Wij denken dat het
Weerkanaal in een grote behoefte voorziet.'
UPC Nederland
UPC Nederland, een toonaangevende aanbieder van televisie, breedband
internet en vaste en mobiele telefoniediensten in Nederland, is bezig al
haar klanten digitale, interactieve televisie aan te bieden. Voor de
ontvangst is een UPC MediaBox nodig die gratis in bruikleen aangeboden
wordt. Het eerste halfjaar betalen abonnees voor het digitale basispakket
alleen het analoge televisietarief. Na zes maanden betalen zij 2,16 euro
bovenop het analoge pakket. Met het digitale basispakket ontvangen
abonnees ongeveer veertig digitale kanalen. Voor twee euro extra zijn nog
zo'n veertig kanalen meer te zien. UPC Digital TV biedt naast meer
tv-kanalen ook betere beeld- en geluidskwaliteit. Het is mogelijk films
te bestellen via video on demand. Binnenkort lanceert UPC ook de Digital
Video Recorder, waarmee tachtig uur televisie op een harde schijf kan
worden opgenomen. In de aanloop tot het grote televisie-evenement van
2006, komt UPC ook met een HDTV-decoder, waardoor in combinatie met een
HDTV-toestel superscherp beeld geboden wordt. UPC wil haar abonnees
kennis laten maken met deze nieuwe manier van televisiekijken.
UPC Nederland bedient 2,2 miljoen televisieklanten, 458.000 breedband
internetklanten en 273.000 telefonieklanten (per 30 september 2005). UPC
Nederland is een geconsolideerde dochteronderneming van Liberty Global,
Inc. (NASDAQ: LBTYA, LBTYB, LBTYK).
Meteo Consult
Meteo Consult is het grootste weerbedrijf van Europa met vestigingen in
zes landen waar in totaal ongeveer 170 personen werken. Meteo Consult
werd in 1986 in Nederland opgericht en heeft het hoofdkantoor in
Wageningen. Daar werken ruim zestig personen. Meteo Consult is actief op
alle markten waar meteorologie een rol speelt.
chellomedia
chellomedia levert digitale betaaltv-kanalen met premium sport en film
programmering, zoals Film1 en Sport1, maar ook thematische kanalen aan
kabelmaatschappijen en andere aanbieders van televisiediensten.
chellomedia, is de Europese content en digitale services divisie van
Liberty Global, Inc. (NASDAQ: LBTYA, LBTYB, LBTYK). Liberty Global bezit
belangen in breedband-, distributie- en programmaleveranciers
hoofdzakelijk in Europa, Azië/Pacific en Midden- en Zuid-Amerika en is
het grootste kabelbedrijf buiten de Verenigde Staten.
= = =
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
- Meteo Consult, Harry Otten, telefoon 0317 399 800
- chellomedia, Bert Holtkamp, telefoon 020 778 9800 of 06 5538 0594
- UPC Nederland, Ronald van der Aart, telefoon 020 775 57 71 of 06 2189
8275
Informatie en persfoto's met betrekking tot UPC Nederland zijn te vinden
op www.upc.nl/perskamer. Persfoto's over de lancering komen vandaag
beschikbaar via het ANP-net en zijn tevens op te vragen via
mediarelations@upc.nl