UPC N.V.

Nederland krijgt 24-uurs Weerkanaal voor digitale TV

Amsterdam, 15 februari 2006 - Net als andere dagelijks besproken onderwerpen krijgt het weer eindelijk een eigen tv-kanaal. Bekende weermannen en vrouwen van Meteo Consult als Harry Otten, Reinier van den Berg en Margot Ribberink zorgen ervoor dat kijkers geen detail meer van het weer kan ontgaan. Het nieuwe 24-uurs Weerkanaal is ontwikkeld door Meteo Consult in samenwerking met chellomedia en is vanaf vandaag te zien op UPC Digital TV. In de loop van 2006 zullen ook andere distributeurs van televisiediensten de mogelijkheid hebben tot het aanbieden van dit nieuwe digitale tv-kanaal.

Het Weerkanaal zal consumenten 24 uur per dag en zeven dagen per week van weersinformatie voorzien. Dit gebeurt door actuele uitzendingen die elke vijftien minuten worden ververst. Daarbij wordt veelvuldig gebruik gemaakt van radarbeelden die precies aangeven waar het in Nederland regent of sneeuw. Tevens wordt binnenkort meerdere malen per dag een presentatie verzorgd vanuit de studio bij Meteo Consult. Het weerkwartier wordt ingedeeld in vijf minuten Nederlands weer, twee minuten Europees weer, drie minuten wereldweer en drie minuten reisweer. De overige twee minuten geven een demonstratie van het kanaal met eventueel een commerciële invulling. In de nabije toekomst zal het Weerkanaal ook interactieve mogelijkheden krijgen, zoals het met de afstandbediening opvragen van actuele weersinformatie.
Harry Otten van Meteo Consult over het Weerkanaal: 'In andere landen als de Verenigde Staten en Frankrijk zijn weerkanalen een doorslaand succes. Uit onderzoek van Meteo Consult en chellomedia is gebleken dat ook in Nederland veel behoefte is aan een weerkanaal. Een grote meerderheid van de Nederlanders zegt meer en actuelere informatie over het weer via een Weerkanaal op tv te willen. In ons snel veranderlijke klimaat willen Nederlanders elk moment van de dag weten wat weer is. Om rekening mee te houden als ze de deur uitgaan en in de auto te stappen. Maar natuurlijk ook om een gespreksonderwerp paraat te hebben.'
Jeroen Bergman van chellomedia noemt de lancering van het Weerkanaal een belangrijke stap in de ontwikkeling van digitale televisie: 'Het aantal Nederlandse huishoudens met de mogelijkheid om digitale televisie te ontvangen is het afgelopen jaar aanzienlijk toegenomen en zal verder groeien. Dit biedt de mogelijkheid om nieuwe themakanalen met een toegevoegde waarde voor de consument te ontwikkelen. Wij denken dat het Weerkanaal in een grote behoefte voorziet.'
UPC Nederland
UPC Nederland, een toonaangevende aanbieder van televisie, breedband internet en vaste en mobiele telefoniediensten in Nederland, is bezig al haar klanten digitale, interactieve televisie aan te bieden. Voor de ontvangst is een UPC MediaBox nodig die gratis in bruikleen aangeboden wordt. Het eerste halfjaar betalen abonnees voor het digitale basispakket alleen het analoge televisietarief. Na zes maanden betalen zij 2,16 euro bovenop het analoge pakket. Met het digitale basispakket ontvangen abonnees ongeveer veertig digitale kanalen. Voor twee euro extra zijn nog zo'n veertig kanalen meer te zien. UPC Digital TV biedt naast meer tv-kanalen ook betere beeld- en geluidskwaliteit. Het is mogelijk films te bestellen via video on demand. Binnenkort lanceert UPC ook de Digital Video Recorder, waarmee tachtig uur televisie op een harde schijf kan worden opgenomen. In de aanloop tot het grote televisie-evenement van 2006, komt UPC ook met een HDTV-decoder, waardoor in combinatie met een HDTV-toestel superscherp beeld geboden wordt. UPC wil haar abonnees kennis laten maken met deze nieuwe manier van televisiekijken. UPC Nederland bedient 2,2 miljoen televisieklanten, 458.000 breedband internetklanten en 273.000 telefonieklanten (per 30 september 2005). UPC Nederland is een geconsolideerde dochteronderneming van Liberty Global, Inc. (NASDAQ: LBTYA, LBTYB, LBTYK).
Meteo Consult
Meteo Consult is het grootste weerbedrijf van Europa met vestigingen in zes landen waar in totaal ongeveer 170 personen werken. Meteo Consult werd in 1986 in Nederland opgericht en heeft het hoofdkantoor in Wageningen. Daar werken ruim zestig personen. Meteo Consult is actief op alle markten waar meteorologie een rol speelt.
chellomedia
chellomedia levert digitale betaaltv-kanalen met premium sport en film programmering, zoals Film1 en Sport1, maar ook thematische kanalen aan kabelmaatschappijen en andere aanbieders van televisiediensten. chellomedia, is de Europese content en digitale services divisie van Liberty Global, Inc. (NASDAQ: LBTYA, LBTYB, LBTYK). Liberty Global bezit belangen in breedband-, distributie- en programmaleveranciers hoofdzakelijk in Europa, Azië/Pacific en Midden- en Zuid-Amerika en is het grootste kabelbedrijf buiten de Verenigde Staten. = = =
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

- Meteo Consult, Harry Otten, telefoon 0317 399 800
- chellomedia, Bert Holtkamp, telefoon 020 778 9800 of 06 5538 0594
- UPC Nederland, Ronald van der Aart, telefoon 020 775 57 71 of 06 2189 8275
Informatie en persfoto's met betrekking tot UPC Nederland zijn te vinden op www.upc.nl/perskamer. Persfoto's over de lancering komen vandaag beschikbaar via het ANP-net en zijn tevens op te vragen via mediarelations@upc.nl