DAB wil sociaal contract tegen huurstijging
De andere beweging
De Andere Beweging wil sociaal contract tegen huurstijging
SPIJKENISSE (17 februari) - Extra huurverhoging voor de middeninkomens kan komende jaren
sterk beperkt blijven als woningcorporaties van minister Dekker (VROM) zekerheid krijgen
over het beleid op lange termijn. Enkele tientallen woningcorporaties - verenigd in De
Andere Beweging (DAB) - hebben een plan ontwikkeld, dat maatschappelijk verantwoord is en
voorziet in afspraken voor een "sociaal contract" met huurders (Woonbond) en gemeenten
(VNG).
Directe aanleiding tot het zoeken naar een alternatief vormt het Wetsvoorstel
Betaalbaarheidheffing, dat de minister eind vorig jaar naar de Tweede Kamer heeft
gestuurd. Die wet vloeit direct voort uit het Regeerakkoord, waarin is afgesproken
verhuurders (woningbouwcorporaties en commerciële bedrijven) op grond van hun
woningbezit voor 250 miljoen euro per jaar aan te slaan. De verhuurders moeten daarnaast
gaan bijdragen aan de groeiende kosten van de huurtoeslag, voorheen de huursubsidie.
Volgens het wetsvoorstel komt het in totaal neer op bedragen die oplopen van 328 miljoen
euro in 2006 tot 373 miljoen euro in 2009. Daarmee schuift het Rijk haar
verantwoordelijkheid voor het betaalbaar houden van het wonen voor de laagste inkomens af
op de verhuurders. Met Aedes, vereniging van woningcorporaties, is de minister het
toestaan van extra hoge huurstijgingen overeengekomen, waarmee corporaties de zwarte piet
feitelijk kunnen doorschuiven naar die huurders, die geen huurtoeslag krijgen. Dat is voor
De Andere Beweging onverteerbaar, omdat woningcorporaties in de eerste plaats een sociale
doelstelling dienen te hebben, óók ten overstaan van de lagere- en
middeninkomens. Het is bovendien niet nodig.
De ontwikkeling die nu dreigt is in de ogen van De Andere Beweging hoogst ongewenst, omdat
daardoor een spiraal ontstaat van hogere gemiddelde huurstijgingen en hogere heffingen in
het kader van genoemde Wet, omdat de huurtoeslag meer gaat kosten. Dat heeft weer tot
gevolg dat de woonlasten stijgen, vooral voor diegenen die géén recht op
huurtoeslag hebben. Daarmee loopt ook de huurquote op; dat deel van het inkomen dat men
aan huur zou moeten kunnen betalen. Het zou er op neerkomen dat - door rijksbeleid - de
financiële belangen van verhuurders het op de korte termijn winnen van de
doelstelling van sociale huisvesting op de lange termijn.
DAB zou de wet het liefst tafel zien verdwijnen en schaart zich achter het oordeel van de
Raad van State, die heeft gesteld dat de minister geen plausibele argumenten heeft voor
de invoering daarvan. Zónder betaalbaarheidheffing zou het voor veel corporaties
zelfs mogelijk zijn om de jaarlijkse huurronde exact gelijk te laten zijn aan de
inflatie.
Als de wet er toch komt, zou de minister in elk geval de garantie moeten geven dat die na
2009 wordt afgeschaft. Er moet dus zekerheid komen over de maximale looptijd en de hoogte
van de betaalbaarheidheffing. Als die zekerheden er zijn, kunnen er afspraken worden
gemaakt over matiging van huurprijsstijging en over vergroting van investeringen in
onderhoud, renovatie en nieuwbouw.
Bij een groot aantal woningcorporaties is het volledig benutten van de toegestane
huurvergoeding immers niet nodig. Hun vermogenspositie biedt hun daarvoor genoeg ruimte.
Vermogensgroei kan en mag nooit een doelstelling van een sociale instelling als een
woningcorporatie zijn.
DAB heeft daarom al die corporaties, die een gematigd huurprijsbeleid voorstaan,
opgeroepen daarover afspraken met huurders en gemeenten te maken. Met "gematigd" wordt
een huurstijging bedoeld, die de inflatie van het voorgaande jaar volgt, plus maximaal
0,8 procent. Met dit inflatievolgend huurbeleid kan de economische gezondheid van de
corporaties op peil blijven. Het aantal geliberaliseerde woningen groeit dan niet.
Woningcorporaties zouden gezamenlijke een gedragslijn moeten opstellen over de
terughoudendheid waarmee de huren de komende jaren worden verhoogd. Die gedragslijn moet
worden neergelegd in een "sociaal contract" met huurders (Woonbond) en gemeenten (VNG).
DAB streeft dus naar een wederkerigheid die contractueel moet worden vastgelegd:
meerjarige zekerheid over de afschaffing of eindigheid van betaalbaarheidheffing,
tegenover een meerjarige zekerheid over een gematigd huurbeleid.
De Andere Beweging
Maarten de Booij (voorzitter)
Nadere informatie:
Maarten de Booij, directeur Stichting De Leeuw van Putten, Spijkenisse
tel 0181-601346
www.deanderebeweging.nl