Besluitenlijst Provinciale Staten 15 februari 2006
16 februari 2006
Provinciale Staten hebben gisteren Roel Stevens (ChristenUnie) benoemd
tot lid van Provinciale Staten. Hij volgt hiermee Jakob Roggema
(ChristenUnie) op. De Staten hebben onder meer de door de Partij van
de Arbeid ingediende motie over het Provinciaal Meerjarenprogramma
Landelijk gebied aangenomen. Met deze motie vragen de Staten het
college van Gedeputeerde Staten om meer financieel evenwicht aan te
brengen tussen het landbouw en het sociaal-economische vitalisering.
Ook gezamenlijke motie van het CDA en de PvdA, waarin de Tweede Kamer
met klem wordt verzocht de nieuwe NS dienstregeling te laten
aansluiten op de regionale dienstregeling, is met algemene stemmen
aanvaard. De Staten vinden het van belang dat de kwaliteit van het
treinvervoer voor reizigers in het noorden wordt verbeterd.
1. Roel Stevens benoemd tot lid van Provinciale Staten
Provinciale Staten hebben vandaag Roel Stevens (ChristenUnie)
benoemd tot lid
van Provinciale Staten van Groningen. Stevens volgt hiermee Jakob
Roggema
(ChristenUnie) op. De door Roggema gestelde eindstreep was
bereikt. Stevens zal
de ChristenUnie vertegenwoordigen in de Statencommissie Landschap,
Water en
Milieu.
Be
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
2. Provinciaal Meerjarenprogramma Landelijk Gebied
Provinciale Staten hebben het Provinciaal Meerjarenprogramma
Landelijk Gebied (PMJP) besproken. De Staten hebben de door de
Partij van de Arbeid ingediende motie, waarin het college van
Gedeputeerde Staten wordt gevraagd om meer financieel evenwicht
aan te brengen tussen het thema Landbouw en het thema
Sociaal-economische vitalisering, aangenomen.
Het PMJP is een provinciaal programma waarin de uitvoering van
maatregelen in het landelijk gebied wordt gekwantificeerd. Met dit
programma geeft de provincie mede uitvoering aan een afspraak
tussen het Rijk en de provincies over de realisatie van
(Rijks)doelen met de inzet van het Investeringsbudget Landelijk
Gebied (ILG). De provincies kunnen met de invoering van het ILG in
2007 zelfstandig beschikken en sturen over de dan verkregen rijks-
provinciale en POP (Provinciaal Omgevingsplan) middelen. Dit onder
voorwaarde dat zij de doelstelling van het PMJP halen.
Het PMJP vormt enerzijds de basis waarop de provincie met het Rijk
zal onderhandelen over de doelen die de provincie Groningen wil
behalen en anderzijds zal het PMJP uiteindelijk een kader vormen
voor bestaande en toekomstige projecten die de provincie Groningen
van 2007-2013 in het landelijk gebied wil realiseren.
3. Vergrijzing en provinciaal beleid
Provinciale Staten hebben de notitie "Vergrijzing en provinciaal
beleid" besproken en het college van Gedeputeerde Staten
nadrukkelijk gevraagd om nog dit jaar met een integrale
beleidsvisie op het gebied van vergrijzing te komen. De Staten
missen een sterke integrale visie voor de toekomst in de door het
college uitgebrachte notitie. Zij zijn van mening dat vergrijzing
niet `op zich' staat, maar dat het naast welzijn en zorg ook
betrekking heeft op veel andere beleidsterreinen, zoals economie,
arbeidsmarktbeleid, cultuur en openbaar vervoer.
In de begrotingsvergadering van 6 oktober 2004 heeft het college
van Gedeputeerde Staten toegezegd de effecten van vergrijzing op
verschillende dossiers in kaart te brengen, hoe de provincie daar
met bestaand beleid en projecten op inspeelt en of aanpassingen van
het beleid nodig zijn.
De provincie heeft vergrijzing vanuit de jaren zeventig op
integrale wijze benaderd. Dat wil zeggen dat het onderwerp
ouderzorg/-beleid vanaf het begin is verbreed met
beleidsontwikkelingen op het terrein van wonen en welzijn. Met de
beleidsvoornemens op basis van de regiovisie Zorg in samenhang
2003-2007, het beleidsplan Welzijn 2005-2008 en de nota Bouwen &
Wonen 2005-2008 wordt de integrale benadering in de komende jaren
versterkt. In de komende jaren zal het college van Gedeputeerde
Staten - onder meer aan de hand van de kabinetsvisie "Ouderenbeleid
in het perspectief van de vergrijzing" nagaan hoe het provinciaal
beleid verder verdiept en verbreed kan worden.
4. De toekomst van het middenbestuur
Provinciale Staten hebben uitgebreid van gedachten gewisseld over
de toekomst van het middenbestuur. De Staten spraken onder meer
over de democratische legitimering van samenwerkingsverbanden,
waaronder het Samenwerkings-verband Noord-Nederland (SNN), en de
rollen en taken van de provincie als bestuurslaag. Door groei in
intergemeentelijke samenwerkingsverbanden worden posities van
provincies zwakker; het verschil tussen de verschillende
bestuurslagen wordt hierdoor namelijk steeds kleiner.
De gedachtewisseling van de Staten dient als input voor de
delegatie van Statenleden die namens Groningen in de Algemene
Vergadering van het Interprovinciaal Overleg (IPO) deelneemt en dit
op 9 maart a.s. bespreekt.
5. Evaluatierapport commissie Hermans
In 2005 heeft de commissie Evaluatie Provinciale Dualisering de
Wet dualisering provinciaal bestuur geëvalueerd. Deze wet schrijft
een evaluatie naar de doeltreffendheid en effecten van de Wet
dualisering provinciebestuur voor. De evaluatie heeft inmiddels
plaatsgevonden en geleid tot het rapport "Zonder wrijving geen
glans".
De Staten bespraken gisteren het rapport op hoofdlijnen. Onder
meer kwam aan de orde de 'dubbelrol' van de commissaris van de
Koningin - zowel voorzitter van het college van Gedeputeerde
Staten als van Provinciale Staten.
Door het IPO is een conceptreactie op het rapport geschreven. Deze
reactie wordt op 9 maart a.s. besproken in de Algemene Vergadering
van het IPO. De delegatie van Groninger Statenleden die deelneemt
in de AV IPO neemt de gedachtewisseling die hierover plaatsvond in
de Statenvergadering mee.
Achtergrond
Op 12 maart 2003 is de Wet dualisering provinciebestuur in werking
getreden. De doelstellingen van deze wet zijn:
o herstel van de positie van Provinciale Staten als het
belangrijkste politieke forum;
o herstel van de volksvertegenwoordigende functie van de Staten en
o versterking van de herkenbaarheid van het provinciebestuur voor
de burger.
De kern van de dualisering op provinciaal niveau bestaat uit de
ontvlechting van de rollen van de Staten. Dit is gebeurd door een
scheiding tussen de samenstelling, de functies en de bevoegdheden
van Provinciale Staten en het college van Gedeputeerde Staten.
6. Prioriteit bij herstel Waddenzee
Op verzoek van de GroenLinks-fractie bespraken de Staten gisteren
de brief van de Stuurgroep Waddenprovincies van 20 januari jl. aan
de minister van VROM over de reactie op deel 3 van de derde nota
Waddenzee.
Moties
De door GroenLinks ingediende motie om de ministers van VROM en
LNV te vragen prioriteit te geven aan herstel van de Waddenzee -
en daarvoor eerst een gedegen ecologische analyse uit te voeren -
is door de Staten aangenomen. Een meerderheid in de Staten en het
college van GS vond een motie tègen gaswinning overbodig,
aangezien het college hier al vanaf het begin af aan een duidelijk
standpunt over heeft.
De door de Partij van de Arbeid ingediende motie, waarin zij vragen
om voortaan de agenda, notulen en stukken van de vergaderingen van
het Regionaal College Waddengebied (RCW) te krijgen is met algemene
stemmen aangenomen. Tot nu toe zijn de vergaderingen van het RCW
besloten. De Staten vinden het van belang dat zij in een vroeg
stadium worden betrokken, zodat zij een bijdrage kunnen leveren aan
het Waddenbeleid. De Staten zijn van mening dat het Waddenbeleid
gebaat is bij transparantie en een breed draagvlak. Het college van
GS legt het verzoek van de Staten voor aan het RCW.
7. Staten ontevreden over nieuwe NS dienstregeling
De Staten hebben gisteren met algemene stemmen de motie van het
CDA en de Partij van de Arbeid over de nieuwe NS dienstregeling
voor 2007 aangenomen. Met de motie verzoeken de Staten de Tweede
Kamer met klem de invoering van de nieuwe dienstregeling zodanig
te wijzigen of uit te stellen totdat vaststaat dat de aansluiting
op de regionale dienstregelingen gewaarborgd is en de kwaliteit
van het treinvervoer in Noord-Nederland wordt verbeterd.
De nieuwe dienstregeling van de NS heeft ingrijpende gevolgen op de
aankomst- en vertrektijden van het onderliggende regionale
openbaarvervoersnet. Dit brengt een langere reistijd en minder
comfort voor reizigers naar de randstad en omgekeerd met zich mee.
8. Initiatiefvoorstel Provinciaal Accommodatie Fonds
De Staten hebben besloten het initiatiefvoorstel van de SP- en
CDA-fractie voor
een Provinciaal Accommodatie Fonds te agenderen voor de
Statencommissie Welzijn, Cultuur en Sociaal beleid van 8 maart
2006. Via een Provinciaal Accommodatie Fonds zien de SP en het CDA
mogelijkheden om een extra impuls te geven aan het
breedtesportbeleid. De partijen zijn van mening dat de
aanwezigheid van goede sportvoorzieningen gewoonweg een
belangrijke voorwaarde zijn voor het functioneren van de sport.
Het realiseren van accommodaties, soms in combinatie met andere
functies zoals onderwijs en zorg, geeft namelijk langdurige en
positieve impulsen aan de sportparticipatie en sportontwikkeling.
9. Wijziging provinciale Verordeningen
De Wet dualisering provinciale medebewindsbevoegdheden verplaatst
een groot aantal taken en bevoegdheden van Provinciale Staten naar
Gedeputeerde Staten. Hierdoor is het nodig enkele provinciale
medebewindsverordeningen aan te passen. De rol van de Staten
concentreert zich op de uitoefening van bestuursbevoegdheden,
waarbij het belang van een sterke democratische legitimatie groot
is.
Provinciale Staten hebben als gevolg van de Wet dualisering
provinciale medebewindsbevoegdheden de volgende verordeningen
gewijzigd:
* Milieuverordening provincie Groningen;
* Grondwaterverordening provincie Groningen 1997;
* Verordening op de waterhuishouding in de provincie Groningen 1997;
* Organisatieverordening waterkwaliteitsbeheer 1995;
* Verdeelverordening investeringsbudget stedelijke vernieuwing
provincie Groningen 2000.
Provinciale Staten hebben besloten het volgende in te trekken:
* Verordening op de Provinciale Raad voor de Volksgezondheid;
* het Delegatiebesluit Provinciale Staten-Gedeputeerde Staten
provincie Groningen 1990.
Dit besluit treedt per 8 maart 2006 in werking.
17 februari 2006
Provincie Groningen