DaimlerChrysler behaalt in 2005 een bedrijfswinst van 5,2 miljard Euro
(2/17/2006)
DaimlerChrysler (beursafkorting DCX) heeft vandaag de voorlopige
concerncijfers en de resultaten van de divisies over het jaar 2005
gepubliceerd.
De onderneming realiseerde in het afgelopen boekjaar een bedrijfswinst
van ⬠5,2 miljard (2004: ⬠5,8 miljard). Zonder de kosten voor de
herstructurering van smart (⬠1,1 miljard) betekent dit een stijging
ten opzichte van het jaar 2004. De resultaatsverwachting werd daarmee
bereikt.
DaimlerChrysler heeft het boekjaar 2005 afgesloten met een
bedrijfswinst van ⬠2,8 miljard (2004: ⬠2,5 miljard). Op basis
hiervan resulteerde een winst per aandeel van ⬠2,80 (2004: ⬠2,43).
Mercedes Car Group
Bij de Mercedes Car Group hadden de efficiency verhogende maatregelen
in het kader van het herstructureringsprogramma CORE en de nieuwe
producten die in de loop van het jaar werden geïntroduceerd een
positieve uitwerking op de ontwikkeling van de bedrijfswinst: de
ommekeer in het verloop van het resultaat kon worden bereikt.
De divisie Mercedes Car Group heeft in het verslagjaar 1.216.800
(2004: 1.226.800) voertuigen afgezet. Het succes van de nieuw
geïntroduceerde modellen heeft het merk Mercedes-Benz in de tweede
helft van het jaar aanzienlijk versterkt. De afzet lag daardoor in
2005 in totaal licht boven het niveau van 2004.
De omzet bedroeg ⬠50,0 miljard en is daarmee hoger dan het
voorgaande jaar.
De Mercedes Car Group laat over het afgelopen boekjaar een
bedrijfsverlies van ⬠505 miljoen zien ten opzichte van een
bedrijfswinst van ⬠1,7 miljard in 2004.Het resultaat in het
verslagjaar viel negatief uit als gevolg van de herstructurering van
smart en de kosten voor personele maatregelen.
Mercedes-Benz heeft in 2005 vier belangrijke nieuwe modellen
geïntroduceerd: de opvolgers voor de M- en de S-Klasse en de Sports
Tourer B- en R-Klasse. In de Verenigde Staten werden vanaf de herfst
al 8.300 R-Klassen verkocht. Sinds de introductie medio 2005 in de VS
en later in Europa werden er al 66.900 eenheden van de M-Klasse
verkocht.
Onderzoeken van o.a. J.D. Power hebben uitgewezen dat de ingevoerde
maatregelen om de kwaliteit te verbeteren hun vruchten inmiddels
hebben afgeworpen.
In de moeilijke marktomstandigheden van premium automobielen heeft
Maybach sinds de herintroductie van het merk wereldwijd 1.500
limousines afgeleverd, waarvan 300 in 2005.
Het merk smart heeft in het verslagjaar 124.300 (2004: 152.100) auto's
verkocht. In het kader van het in april 2005 gestarte
herstructureringsprogramma heeft DaimlerChrysler de productie van de
smart roadster en de ontwikkeling van de geplande smart SUV gestopt.
In totaal brengt de afbouw van 8.500 arbeidsplaatsen in de Duitse
vestigingen van de Mercedes Car Group tot eind september 2006 kosten
met zich mee van naar verwachting ⬠950 miljoen. Tot eind 2005 hebben
ca. 5.000 medewerkers het concern verlaten door gebruik te maken van
vertrekregelingen.
Chrysler Group
Wereldwijd heeft de Chrysler Group in het verslagjaar 2,8 miljoen
voertuigen van de merken Chrysler, Jeep(TM) en Dodge aan de dealers
uitgeleverd. Het niveau van het voorgaande jaar werd daarmee met 1%
overtroffen.
De omzet van de Chrysler Group steeg vanwege hogere afzetcijfers met
1% naar ⬠50,1 miljard.
De Chrysler Group kon ondanks voortdurend moeilijke
marktomstandigheden in de VS een bedrijfswinst van ⬠1,5 miljard
(2004: ⬠1,4 miljard) realiseren.
Voor de middellange termijn wil de divisie zijn aanwezigheid op de
internationale markten duidelijk vergroten. In verband hiermee wordt
het merk Dodge in 2006 ook in landen buiten Noord-Amerika
geïntroduceerd.
In 2006 wil de Chrysler Group in totaal tien nieuwe producten op de
markt brengen en dat zijn er meer dan ooit tevoren in de geschiedenis
van het concern. Tot deze nieuwe producten behoren de Chrysler Aspen,
de Jeep(TM) Wrangler, de Jeep(TM) Compass, de Dodge Caliber en de Dodge
Nitro.
De Chrysler Group stelt zich ten doel om voor 2007 op het gebied van
voertuigkwaliteit en productiviteit tot de beste van de
Noord-Amerikaanse markt te behoren.
Bedrijfswagens
Ook de divisie bedrijfswagens laat in 2005 een positieve ontwikkeling
zien en behaalde een recordwinst! De afzet steeg met 16% tot het
nieuwe record van 824.900 vrachtwagens, bestelwagens en autobussen.
De omzet steeg met 17% naar ⬠40,6 miljard.
De divisie bedrijfswagens kon de positieve ontwikkeling van het
voorgaande jaar prolongeren en de bedrijfswinst steeg van ⬠1,3
miljard naar ⬠2,1 miljard.
De afzet van bedrijfswagens nam met 25% toe tot 509.300 eenheden,
terwijl er 2% meer bestelwagens werden verkocht (267.200 stuks) en 10%
meer bussen (36.200 stuks) van de merken Mercedes-Benz, Setra en
Orion.
Op de internationale bedrijfswagententoonstelling RAI in Amsterdam
presenteerde de divisie bedrijfswagens in oktober 2005 belangrijke
noviteiten zoals de concept truck Actros 'Cruiser' en nieuwe
toepassingen voor de Axor bouwvoertuigen. Bovendien werden voor het
eerst de BlueTec-dieseltechnologie voor de modelreeksen Atego en Axor
en de lichte bedrijfswagen Mitsubishi Canter met hybride-aandrijving
voorgesteld.
Financial Services
De divisie Financial Services ontwikkelde zich ook in 2005 op alle
gebieden zeer positief. In het afgelopen boekjaar steeg de
bedrijfswinst van de divisie met 17% naar ⬠1,5 miljard.
Het contractvolume steeg met 15% naar ⬠117,7 miljard; na correctie
van wisselkoerseffecten bedroeg de stijging 3%. Aan het einde van 2005
omvatte het portfolio wereldwijd 6,4 miljoen geleasde en gefinancierde
voertuigen.
In Duitsland heeft de DaimlerChrysler Bank met haar attractieve
aanbiedingen het aandeel geleasde en gefinancierde voertuigen van de
concernmerken nogmaals verhoogd. De Bank is verantwoordelijk voor een
contractvolume van ⬠15,2 miljard (2004: ⬠14,5 miljard). Eind 2005
had de DaimlerChrysler Bank ca. 987.000 klanten in portefeuille, 7%
meer dan het jaar daarvoor.
Overige activiteiten
Op 17 november 2005 heeft DaimlerChrysler zijn volledige
aandelenpakket in Mitsubishi Motors Corporation (MMC) verkocht.
Daar DaimlerChrysler zich meer op zijn kernactiviteiten (automotive)
wil concentreren, heeft het concern in december 2005 overeenstemming
bereikt met de Zweedse investeerder EQT over de verkoop van MTU
Friedrichshafen GmbH en de off-highway activiteiten van Detroit Diesel
Corporation (DDC). De eigendomsoverdracht zal naar verwachting in het
eerste kwartaal van 2006 zijn beslag krijgen.
Op 8 maart 2006 maakt European Aeronautic Defence and Space Company
(EADS) haar jaarcijfers bekend. Naar verwachting zullen omzet en
bedrijfsresultaat opnieuw boven het niveau van het voorafgaande jaar
liggen.
De bedrijfswinst van de overige activiteiten steeg in 2005 met ⬠135
miljoen naar ⬠591 miljoen.
Concernafzet en âomzet
DaimlerChrysler heeft in 2005 meer dan 4,8 miljoen voertuigen afgezet
en daarmee het niveau van 2004 met 3% overtroffen. Zowel bij
personenwagens als ook bij bedrijfswagens werden afzetrecords bereikt.
De concernomzet steeg in het boekjaar met 5% naar ⬠149,8 miljard.
Dr. Dieter Zetsche, voorzitter van de Raad van Bestuur van
DaimlerChrysler AG: "DaimlerChrysler heeft in 2005 duidelijk
vooruitgang geboekt. Maar wat het resultaat betreft, zijn we nog niet
waar we naartoe willen. Wij willen een winstgevende groei en duurzame
waarde creëren â voor onze klanten, voor onze medewerkers en voor
onze aandeelhouders." De Raad van Bestuur stelt de Raad van
Commissarissen voor, aan de aandeelhouders een dividend van ⬠1,50
per aandeel uit te keren. Bij het voorgestelde dividend wordt zowel
met de ontwikkeling van het bedrijfsresultaat en de cash flow in het
afgelopen jaar, alsook met de vooruitzichten voor de komende boekjaren
rekening gehouden.
De industriële business van DaimlerChrysler heeft een stijging van de
free cash flow met ⬠0,3 miljard naar ⬠2,1 miljard gerealiseerd. De
netto liquiditeit steeg met ⬠5,1 miljard naar ⬠7,3 miljard.
Personeel
Op 31 december 2005 waren bij DaimlerChrysler wereldwijd 382.724
personeelsleden in dienst (2004: 384.723). Daarvan waren 182.060
(2004: 185.154) in Duitsland werkzaam en 97.480 (2004: 98.119) in de
Verenigde Staten.
Nieuwe organisatiestructuur
Op 24 januari 2006 heeft DaimlerChrysler een nieuwe
organisatiestructuur voorgesteld, waarmee de concurrentiepositie van
het concern versterkt en een verdere profitabele groei mogelijk
gemaakt moet worden. Deze structuur is erop gericht, de onderneming
verder te integreren, de bedrijfsdivisies nog meer op de afzonderlijke
kernprocessen in te richten en de samenwerking binnen de onderneming
te bevorderen. Bovendien moet het concern sneller, slanker, flexibeler
en efficiënter worden.
Met de invoering van deze nieuwe organisatiestructuur streeft de
onderneming ernaar de overheadkosten, die op dit moment duidelijk
boven het gemiddelde van de branche liggen, jaarlijks met ⬠1,5
miljard te verlagen. Daarvan wordt reeds ⬠0,5 miljard door andere
programma's, zoals bijvoorbeeld CORE bij de Mercedes Car Group,
gerealiseerd.
Als gevolg van de nieuwe organisatiestructuur wordt de
personeelscapaciteit aangepast. Daardoor zal het aantal
medewerk(st)ers in de stafdiensten van 2006 tot 2008 met in totaal 20%
en op het managementniveau met 30% worden verminderd. Wereldwijd gaat
het naar verwachting om ca. 6.000 arbeidsplaatsen.
De totale kosten voor het omzetten van dit programma in de jaren 2006
tot 2008 zullen naar verwachting ca. ⬠2 miljard bedragen.
Investeringen in de toekomst
Het DaimlerChrysler concern heeft in het verslagjaar ⬠6,6 miljard
(2004: ⬠6,4 miljard) in vaste activa geïnvesteerd. De uitgaven voor
onderzoek en ontwikkeling (R&D) bedroegen in het verslagjaar ⬠5,6
miljard (2004: ⬠5,7 miljard). Bij de Mercedes Car Group waren de
opvolgers voor de C-Klasse en de smart fortwo de belangrijkste
projecten. Bij de Chrysler Group stonden de onderzoek- en
ontwikkelingswerkzaamheden nog steeds in het teken van het
productoffensief. Een hoogtepunt was de vernieuwing en uitbreiding van
het modelaanbod van de merken Jeep(TM) en Dodge. Tot de belangrijkste
projecten binnen de divisie bedrijfswagens behoorden de nieuwe
vrachtwagengeneratie voor Europa, de VS en Japan en diverse nieuwe
schone motoren (o.a. BlueTec).
Prognose
Naar aanleiding van de planningen van de divisies verwacht
DaimlerChrysler voor het totale concern in 2006 een afzet op ongeveer
hetzelfde niveau als 2005. Na correctie van de
wisselkoersschommelingen zal de omzet in 2006 waarschijnlijk gering
stijgen. In de jaren daarna verwacht DaimlerChrysler parallel aan de
afzetgroei ook een hogere omzet. De grootste regionale groei wordt
daarbij verwacht op de dynamische markten in Azië.
Deze positieve resultaatontwikkeling wordt enerzijds gedragen door het
productoffensief met meer dan 50 nieuwe voertuigen in de periode
2005-2008. Anderzijds worden de lopende programma's ter verhoging van
de efficiency consequent doorgevoerd en zij leveren daarmee een
aanzienlijke bijdrage.
Basisvoorwaarden voor de nagestreefde winststijging zijn stabiele
economische en politieke omstandigheden, alsmede een gematigd
stijgende lijn in de wereldwijde vraag naar auto's die voor de jaren
2006 tot 2008 wordt verwacht. Kansen en risico's kunnen ontstaan door
de ontwikkeling van de wisselkoersen, de rente en de grondstofprijzen.
BedrijfsautoRAI.nl
AutoRai