Volkswagen Concept A: sportauto en terreinwagen in één
(2/17/2006)
Volkswagen onthult vandaag in Berlijn de Concept A, een compacte
crossover die de lijn van een sportieve coupé combineert met de
eigenschappen van een terreinwagen. Daarmee vormt hij de voorbode van
een compacte terreinwagen die onder de Touareg in het programma komt.
De Concept A wordt weliswaar onthuld in Berlijn, maar hij beleeft zijn
publiekspremière begin maart op de autotentoonstelling van Genève.
Het is een compacte auto (L/B/H: 4,35/1,86/1,55 meter) met het
silhouet van een coupé en, dankzij onder andere de forse wielkasten
met de 20-inch wielen, het krachtige van een terreinwagen. Ondanks de
coupévorm is de Concept A een vierdeurs auto. De deurgrepen van de
voorportieren vormen optisch één geheel met die van de achterdeuren.
Bovendien openen de vóór- en achterdeuren tegengesteld aan elkaar en
de centrale deurstijl ontbreekt. Dat zorgt niet alleen voor een riante
instap voor alle inzittenden, maar ook voor een spectaculaire blik op
het interieur. Naast overduidelijke coupé-invloeden, heeft de Concept
A echter ook nog goede eigenschappen van andere carrosserievormen. Zo
heeft hij een in twee delen te openen achterklep. Het onderste
gedeelte daarvan scharniert net als bij een pickup naar beneden. Dat
maakt het mogelijk om ook zeer lange voorwerpen te vervoeren. Daarbij
heeft de Concept A ook een groot vouw/schuifdak dat tot aan de C-stijl
kan worden geopend. Dat verleent het prototype trekjes van een
roadster. Vóór alles is de Concept A een échte Volkswagen; zijn
V-vormige grille maakt dat op het eerste gezicht duidelijk.
Plaats voor vier
In het interieur van de Concept A is plaats voor vier; elke inzittende
heeft zijn eigen stoel. Dit meubilair is compact, maar in ergonomisch
opzicht optimaal. Ook het dashboard is uitermate compact vormgegeven
en lijkt in het interieur te âzwevenâ. De grote klok op het
instrumentenpaneel zorgt ervoor dat de bestuurder in één oogopslag
alle belangrijke informatie kan aflezen. Het materiaalgebruik voor het
interieur is even innovatief als fraai. Zo is het dashboard
overtrokken met zwart lakleder en diverse bedieningselementen zijn
uitgevoerd in magnesiumlak. Het middelste gedeelte van de stoelen is
bekleed met de ademende hightech stof âAntarcticaâ terwijl de
zijkanten met leer zijn afgewerkt.
De vermogensvraag
Het Concept A studiemodel heeft een 110 kW/150 pk TSI-motor. Dat
betekent dat hij zowel een turbo als een mechanische compressor heeft,
zoals bekend van de Golf GT en Touran TSI. Samen met een
zesversnellingsbak koppelt hij hoge prestaties aan een laag verbruik.
Al in de ontwikkelingsfase van dit prototype, is er rekening mee
gehouden dat er ook andere motoren gebruikt hadden kunnen worden. Zo
is de Concept A ook âklaarâ voor een TDI met dieselroetfilter of de
200 pk sterke motor uit de Golf GTI. Overigens beperkt de
veelzijdigheid van de Concept A zich niet tot de praktische
gebruiksmogelijkheden van zijn koetswerk en interieur: dankzij de
standaard 4MOTION vierwielaandrijving is hij op én naast de weg een
echte alleskunner.
De toekomstvraag
Met de Concept A blikt Volkswagen op verschillende manieren vooruit.
Om te beginnen is hij een voorbode van een terreinwagen die op termijn
onder de Touareg in het programma komt. Daarnaast laat hij zien in
welke richting het design van Volkswagen gaat. Bovendien springt hij
in op de trend dat de traditionele autosegmenten steeds meer
versnipperen. Waarom zou een coupé geen pickup kunnen zijn en een
sportauto geen terreinauto? De Concept A laat zien dat diverse
traditionele segmenten kunnen samenkomen in één veelzijdige en
krachtig ogende auto.
BedrijfsautoRAI.nl
AutoRai