Persbericht
Nieuw wapen in de 30-km zones
Bavel,
BAVEL - Stickers met `30-km dank u', en dan geplakt op de duobak. Als
reminder voor het autovolk. Bavel heeft de primeur, misschien wel een
landelijke, zegt wethouder Van Blerck. Ze had wel even tegenwind van de
dienst Afvalservice.
Wethouder Anke van Blerck heeft toevallig zowel verkeersveiligheid als
afvalservice in portefeuille. Die twee heeft ze met advies van haar
amtenbaren op ludieke wijze weten te combineren. Gisteren presenteerde
ze haar vondst, op basisschool de Toermalijn in Bavel.
Het dorp heeft de primeur, wie wil kan op het stadskantoor of bij de
plaatselijke supermarkt een sticker afhalen. Een ronde verbodssticker,
compleet met rode rand: `30-km dank u', staat erop.
De sticker is bedoeld voor op de duo-bak. Het ding zou op de kant
moeten worden geplakt waar de handgrepen zitten, zodat het verkeer een
extra waarschuwing meekrijgt, zeker als de bakken in een rij aan de
stoep staan.
De kinderen van de groep 8 van de Toermalijn en basisschool de Spindel
kregen als eerste de stickers mee naar huis. Afvalservice moest, zei
Van Blerck, wel even overtuigd worden. Want het beplakken van de
bakken is eigenlijk uit den boze. Maar uiteindelijk gaf Afvalservice
groen licht, allemaal omwille van de verkeersveiligheid. Het gaat om
een proef van een half jaar. Daarna worden de resultaten geëvalueerd
en wordt de stickeractie mogelijk ook in andere dorpen, buurten en
wijken ingevoerd.
Wijkagent Loek Oerlemans is enthousiast: "Dit is een mooie actie. Eén
keer in de week, als de bakken worden buitengezet, nog een keer
waarschuwen. Een exta hulpmiddel om de dertig-kilometer zone onder de
aandacht te brengen."
Want er wordt nog steeds te hard gereden in dergelijke zones, in Bavel
bijvoorbeeld in de Kerkstraat en de Pastoor Doenstraat.
Bavel staat zeker niet alleen met zijn pleidooi voor meer
verkeersveiligheid in de 30-zones in het dorp, met vooral kinderen en
ouderen aan de rollator als gevreesde slachtoffers.
De 30-km zones die de afgelopen tijd uit de grond zijn gestampt,
leiden vaak tot discussie. Dergelijke zones zijn voor de critici niet
meer dan een schijnveligheid. Wethouder Van Blerck over de vraag of ze
een fiasco zijn: "Er zit veel rijksgeld in en de gemeenten doen
enthousiast mee. De 30-km-zones kunnen we nu ook niet opeens afbreken.
Dat zou kapitaalvernietiging zijn."
Van Blerck is er wel voorstander van dat de handhaving anders
georganiseerd wordt. Nu ligt de handhaving nog bij de politie. Van
Blerck vindt dat handhaving een zaak van de gemeente moet worden. "Dan
zijn we niet meer afhankelijk van de politie en kunnen we zelf bepalen
waar en hoe gecontroleerd wordt en ook het boetegeld houden. De
Tweede-Kamer beslist daarover, er tekent zich al een meerderheid af."
De 12-jarige Sanne vindt het best mooi, stickers plakken op het
glimmende plastic van de duobakken. Ze woont aan de Jan Oomenstraat in
Bavel. Op de vraag of er hard gereden wordt, antwoordt ze: "Best wel."
De fractie van Leefbaar Breda is enthousiast over de stickeractie.
Maar de partij stelt wel vragen aan B en W over de route naar Nieuw
Wolfslaar. Want dat is volgens de partij een `zeer gevaarlijke
fietsroute voor de scholieren'. De snelheid moet er omlaag, en snel,
vindt de partij.
Klik hier voor nadere info over ...
Verenigde Verkeers Veiligheids Organisatie