Een breed draagvlak scheppen voor invoering kilometerprijs
Communicatie en goede samenwerking essentieel voor doorvoeren Nota
Mobiliteit
Het systeem van kilometerbeprijzing dat in 2012 gereed moet zijn is
eerlijk en biedt gunstige vooruitzichten om het fileprobleem op de
Nederlandse wegen terug te dringen. Het is wel van belang om voor de
plannen, die zijn vastgelegd in de Nota Mobiliteit, snel bij publiek
en bedrijfsleven een breed draagvlak te scheppen. Beprijzen is geen
doel op zich, maar maakt deel uit van een breed pakket aan maatregelen
op de weg. Ook het openbaar vervoer is een onmisbare schakel om de
groei van de mobiliteit in Nederland te faciliteren. Dat waren de
belangrijkste conclusies tijdens de forum-discussie op de conferentie
`Anders betalen voor mobiliteit' (ABVM).
Het congres vormt de start van de uitvoering van de Nota Mobiliteit,
die twee dagen geleden door de Eerste Kamer is aanvaard. Daarmee is de
weg vrijgemaakt om de doelstellingen te gaan realiseren. In 2020
moeten de files zijn teruggebracht tot het niveau van 1992 en moet 95
procent van de mensen zijn plaats van bestemming op tijd bereiken. Dat
terwijl het nationale wagenpark van 2020 tweemaal zo groot zal zijn
als begin jaren '90.
Minister van Verkeer en Waterstaat Karla Peijs vertelde de 300
aanwezigen dat zij binnenkort ook uitnodigingen kunnen verwachten voor
congressen over openbaar vervoer, netwerkanalyses en goederenvervoer.
Met het congres van vandaag wil de minister een gezamenlijk
vertrekpunt definieren voor de aanwezige overheden, wetenschappers,
ondernemers en maatschappelijke organisaties.
"De discussie gaat nu niet meer over de vraag of we de kilometerprijs
gaan invoeren, maar hoe we dat gaan doen", aldus Karla Peijs. Volgens
de minister is het van groot belang om de voordelen van betalen per
kilometer goed te communiceren met de burger. Wie tijdens de spits met
een zware auto over drukke verkeersknooppunten rijdt, is straks
duurder uit. Maar het merendeel van de Nederlanders gaat er met de
kilometerbeprijzing juist op vooruit. "Je wordt afgerekend op het
gebruik van je auto, niet het bezit. Wie veel rijdt, zal dus meer
betalen. De ruimte op de weg is een schaars goed, en wordt daarom
duurder. Dat is onvermijdelijk."
De kansen om de doelen die in de Nota zijn gesteld te bereiken zijn
gunstig, zo gaf voorzitter Paul Nouwen van het Platform ABVM aan:
"Toen de Nota dit najaar in de Tweede Kamer werd aangenomen sprak de
minister van een `historisch moment'. Dat doen bewindslieden
gewoonlijk alleen als ze aftreden."
Volgens Nouwen werd tijdens het Tweede Kamerdebat ook duidelijk dat de
Nota brede politieke steun geniet en het verkiezingsjaar 2007 zal
overleven. "Ook een nieuw kabinet zal met de doelen verder gaan. De
PvdA ondersteunt het systeem van kilometerbeprijzing ook. De wens om
het fileprobleem terug te dringen leeft bij iedereen. Deze nota
verdwijnt dus zeker niet in een la".
Voor alle deelnemers is het duidelijk dat het zaak is snel een breed
publiek draagvlak te verwerven voor beprijzing. Het aannemen van de
Nota Mobiliteit is in de media niet voldoende opgepikt, waardoor veel
burgers nog niet op de hoogte zijn van de voordelen. "We moeten snel
laten zien wat het nieuwe systeem waard is," zei Eric Janse de Jonge,
gedeputeerde mobiliteit van de provincie Noord-Brabant. "De
investeringen zullen op termijn besparend werken. Terwijl de indirecte
kosten van het fileprobleem voor het bedrijfsleven nu al jaarlijks in
de miljarden lopen. De heffing in Londen heeft aangetoond dat het
systeem werkt."
Het systeem van kilometerbeprijzing wordt nu al doorgevoerd in het
openbaar vervoer met de OV-chipkaart, zo benadrukte Alexander
Tchernoff, voorzitter van de Samenwerkende Kaderwetgebieden Verkeer en
Vervoer. "Goed openbaar vervoer is onmisbaar in het vergroten van de
mobiliteit in Nederland. We hebben het in Nederland teveel over
auto's. Waar we naartoe moeten, is niet een ANWB, maar een ANMB: een
Algemene Nederlandse Mobiliteits Bond."
Tijdens de discussie bleek dat het terugdringen van de relatief hoge
systeemkosten voor de kilometerheffing bovenaan de agenda staat van
minister Peijs. Zij rekent daarbij ook op een positieve opstelling van
het bedrijfsleven. "Ik zou willen zeggen tegen de industrie: Kom op!
Leveren jullie je bijdrage om het nieuwe systeem betaalbaar te maken."
Paul Nouwen benadrukte in dit verband dat het voordeel van het nieuwe
systeem voor het bedrijfsleven is dat de opbrengsten van de
kilometerbeprijzing direct in het verbeteren van de infrastructuur
worden gestopt. "Het systeen lijkt enerzijds misschien duurder voor
ondernemers, maar ze krijgen er ook meer mobiliteit voor terug. In het
kamerdebat was dat argument doorslaggevend voor bijvoorbeeld minister
Zalm om de Nota te steunen."
Ministerie van Verkeer en Waterstaat