vng: bedenkingen bij uitwerking huurplannen van minister dekker
In een brief aan de Tweede Kamer dringt de VNG er op aan om een aantal
scherpe kanten van het nieuwe huurbeleid te verzachten. Wij pleiten
ervoor om woningen - die nieuw door woningcorporaties worden gebouwd
en bestemd zijn voor de verhuur - de eerste 10 jaar niet te
liberaliseren zonder goedkeuring van de betreffende gemeente.
Daarnaast constateren wij dat er van de Heffingswet een verkeerde
prikkel uitgaat.
Met de minister en de Kamer menen wij dat keuzevrijheid voor mensen
met een lager inkomen uitgangspunt moet zijn. Binnen de huidige
plannen constateren wij echter dat gemeenten hun burgers onvoldoende
kunnen garanderen dat deze ruimte er ook werkelijk is.
De uitwerkingsvoorstellen over het toekomstig huurbeleid stemmen de
VNG niet gerust. Inmiddels is van een groot aantal gemeenten bekend
wat de gevolgen zullen zijn van de nieuwe huurgrenzen op basis van de
WOZ-waarde 2003. Het blijkt dat in sommige gemeenten een
verslechtering ten opzichte van eerdere berekeningen is opgetreden.
Heffingswet
De VNG constateert dat er van de Heffingswet een verkeerde prikkel
uitgaat. Deze wordt op dit moment geheven op basis van de WOZ-waarden,
en niet op basis van het vermogen van de corporatie.
De Heffingswet noodzaakt corporaties in sommige gebieden over te gaan
tot liberalisatie, ongeacht of dit gewenst is of niet. De minister
stelt dat corporaties vrijwillig kunnen afzien van liberalisatie. De
Heffingswet maakt hen dit echter in sommige gevallen onmogelijk.
De hoogste WOZ-waarden liggen vooral in de regiogemeenten en in de
populaire buurten van steden. De verhuurders in de regiogemeenten en
in steden waar krapte heerst op de woningmarkt zullen
verhoudingsgewijs dan ook meer moeten meebetalen aan de huurtoeslag.
Daarmee dreigen juist in dit soort gebieden de huren fors hoger te
worden. De noodzakelijke vernieuwing van wijken, de investering in
leefbaarheid en sociale nieuwbouw komt daar door de heffing onder druk
te staan.
Evenwichtige spreiding
Het huurbeleid werkt hiermee contrair aan de breed gedragen
doelstelling om tot een betere spreiding tussen randgemeenten en stad
te komen. Regionaal liggen er goede afspraken voor een evenwichtige
spreiding van de doelgroep. Waarbij vooral de randgemeenten
inspanningen moeten verrichten om de lagere inkomens te huisvesten.
Het huurbeleid doorkruist deze afspraken echter volledig omdat
corporaties in deze gemeenten vaak noodgedwongen tot liberalisatie
moeten overgaan. Een bijdrage van de (rand)gemeenten aan de
huisvesting van lagere inkomensgroepen is alleen reëel als gemeenten
de mogelijkheid krijgen om bij nieuwbouwprojecten harde afspraken te
maken met corporaties. Op dit moment ontbreekt het gemeenten aan die
mogelijkheid.
Overleg Tweede kamer
Op 22 februari debatteert de vaste Tweede kamercommissie over de
uitwerking van het nieuwe huurbeleid van minister Dekker.
De VNG vraagt de VROM-commissie dringend de scherpe kanten van het
huurbeleid te verzachten door in elk geval:
* Wettelijk of bij regeling vast te leggen dat woningen, die nieuw
worden gebouwd door woningcorporaties en bestemd zijn voor
verhuur, de eerste 10 jaar niet mogen worden geliberaliseerd
zonder goedkeuring van de betreffende gemeente.
* Bij de minister aan te dringen op een wijze van heffen die geen
inbreuk maakt op investeringsmogelijkheden van corporaties,
waarvan grote inspanningen worden verwacht (bijvoorbeeld in het
kader van de stedelijke vernieuwing).
* Brief aan parlement - Huurbeleid 57kB (6 februari 2006)
* Brief minister Dekker (22 december 2005) 0.96 Mb
* VNG-dossier 'Huurbeleid'
Vereniging Nederlandse Gemeenten