Foto
Publicaties TNS NIPO onderzoek
16 februari 2004
Vakantie en vrije tijd als middel om te ontkomen aan prestatiemaatschappij
Vakantie en vrije tijd worden steeds meer een middel om je te
onttrekken aan de druk van de Nederlandse prestatiemaatschappij.
Ondernemingen die de toerist en recreant een onbezorgde beleving
kunnen garanderen zullen dan ook de slag winnen. "Even niets aan je
hoofd, geen zorgen, geen gedoe, dat is wat de mensen willen", aldus
TNS NIPO in een groot toekomstonderzoek.
De 50-plussers gaan de komende jaren het vakantie- en
vrijetijdspatroon in Nederland domineren. Niet alleen komen er de
volgende tien jaar één miljoen 50-plussers bij, het is ook een groep
met veel vrije tijd, die een groot deel van het totaal aantal
vakanties maakt. Bovendien stellen ouderen andere eisen aan vakantie
en vrije tijd dan jongeren. Gaat het bij jongeren vooral om de
`status', bij ouderen staat de beleving op zich centraal.
Dit zijn enkele van de conclusies van een grootschalig onderzoek
uitgevoerd door TNS NIPO in opdracht van de stichting Bewetour:
"Future Developments, Future Generations; de vakantie- en
vrijetijdsconsument van 2015". De resultaten van het onderzoek werden
gepresenteerde tijdens het `ANVR Bewetour Toekomstcongres', mede
georganiseerd naar aanleiding van het 40-jarig jubileum van het ANVR.
Het onderzoek is gehouden onder een representatieve steekproef van
Nederlanders in de leeftijdsgroepen 15 tot 19 jaar en 55 tot 59 jaar.
TNS NIPO schetst een beeld van deze twee belangrijke generaties in
2015 (dan 25 tot 29 jaar en 65 tot 69 jaar), de jongeren en de
ouderen: wat hen drijft, wat ze belangrijk vinden en hoe ondernemers
daarop kunnen inspelen.
Volgens Onderzoekdirecteur Ad Schalekamp van TNS NIPO zullen alleen
toeristisch recreatieve bedrijven die inhaken op de komende
veranderingen de boot niet missen. De veranderingen voltrekken zich in
hoog tempo: in 1989 boekten jongeren 1,5 keer zoveel vakanties als
ouderen. Vijf jaar later, in 1994, waren het de 50-plussers die 1,5
keer zoveel vakanties boekten dan jongeren. Deze verhouding is
inmiddels nog meer uit elkaar komen te liggen en zal zich ook de
komende jaren doorzetten.
Tachtig procent van de 50-plussers onderneemt drie vakanties per jaar.
Zij houden een ongewijzigd vakantiepatroon tot ongeveer hun
zeventigste, wat neerkomt op een periode van maar liefst 20 jaar.
Hoewel kwaliteit en zekerheid voor deze groep steeds belangrijker
worden, vraagt zij niet primair om luxe: zij gaan liever met de
kleinkinderen en ontzeggen zich luxe. Zekerheid en veiligheid moeten
wel gegarandeerd zijn, daar wil men ook extra voor betalen.
De toekomstige jongere generatie van 25 tot 29 zal naar verwachting
uiteenvallen in twee groepen: de `ambitieuzen' en de
`gezelligheidzoekers'. Voor de ambitieuzen is het van belang de
schaarse vrije tijd zinvol en vooral onderscheidend te beleven: een
goed geregelde unieke ervaring. De gezelligheidzoeker wil vooral
zekerheid, veiligheid en een omgeving waarmee hij zich kan
identificeren. De twee groepen jongeren kennen ook enkele
overeenkomsten. Zo zijn ze beide gehecht en gewend aan een hoge mate
van luxe en comfort. Ook zijn beide groepen conjunctuur gevoelig, maar
in plaats van in te boeten op kwaliteit, zal eerder de frequentie en
duur van vakantie- en vrijetijdsactiviteiten worden teruggebracht.
Door het toenemende belang van belevingsaspecten geldt dat voor zowel
jongeren als ouderen de betekenis van het vakantie- en
vrijetijdsproduct van groter belang gaat worden in de marketing dan
het feitelijke product zelf.
Bij publicatie of verspreiding graag de bron TNS NIPO vermelden. Voor
eventuele vragen kunt u contact opnemen met Ad Schalekamp (tel: 020
522 57 89).
TNS NIPO