Groep Colruyt
Brussel, 16 februari 2006
Colruyt, CONAD, COOP, E.Leclerc en REWE Group
kondigen de creatie aan van COOPERNIC,
het eerste verbond van onafhankelijke Europese distributeurs
De concentratie van de consumptiegoederenindustrie versnelt. Volgens de
grote marktsegmenten verschaffen 3 of 4 grote multinationals alleen al 80 %
van het aanbod dat in de hypermarkten verkocht wordt. In parallel heeft deze
concentratie ook invloed op de distributiesector. Aankopen, fusies en
overnames zijn de laatste tien jaar vermenigvuldigd.
De zelfstandige handelaars moesten wel reageren. Om hun leden de middelen
te garanderen om deze uitdaging op concurrentievlak aan te gaan, hebben vijf
groeperingen, Colruyt (België), CONAD (Italië), COOP (Zwitserland),
E.LECLERC (Frankrijk) en REWE Group (Duitsland), beslist om een verbond te
sluiten en COOPERNIC te creëren: COOPérative Européenne de
Référencement et de Négoce des Indépendants Commerçants.
Hun doel: hun knowhow uitwisselen, hun logistieke kosten drukken, hun
aanbod uitbreiden, hun prestaties op de respectieve nationale markten
verbeteren enz. om de consument de beste aankoopvoorwaarden en de beste
toegang tot producten aan te bieden.
1) Zelfstandigen, bezield door dezelfde toekomstvisie
Complementair door hun inplanting in Europa zijn de vijf medestichters van
COOPERNIC groeperingen van zelfstandige handelaars (coöperatieleden,
familiebedrijven of vennoten). Ze baten samen 17 498 winkels uit in Europa. Ze
zijn:
- Colruyt: 3de Belgische distributeur
Omzet: 4,4 miljard euro (21 % marktaandeel)
Aantal winkels: 615
Enseignes voeding: Colruyt (discount), Bioplanet
(supermarkten), Okay en Spar Retail (buurtwinkels); niet-
Contacts presse (suivant chaque pays) :Nom, téléphone, fax, mail
voeding: Dreamland (seizoenproducten), Dreambaby, Web
shops
- CONAD: 2de distributiegroep in Italië
Omzet: 8,2 miljard euro (12,2 % marktaandeel)
Aantal verkooppunten: 2 899
Enseignes: E.Leclerc-Conad (hypermarkten), Conad
(supermarkten), Margherita (buurtwinkels)
- COOP: 2de Zwitserse distributiegroep
Omzet: 9,64 miljard euro (15,7 % marktaandeel)
Aantal verkooppunten: 1 433
Enseigne voeding: COOP
Enseignes niet-voeding: Brico-Loisirs, Coop City
(warenhuizen), Coop Pronto, Interdiscount (elektronica voor
het grote publiek), Top Tip (meubilair), Vitality (farmacie) enz.
- E.LECLERC: 1ste hyperketen in Frankrijk (17,1 % marktaandeel)
Omzet: 30,1 miljard euro (waarvan 28,5 miljard in Frankrijk)
Aantal winkels: 596 (waarvan 538 in Frankrijk)
Afgeleide enseignes : Leclerc Voyages, Espaces Culturels,
Manèges à Bijoux, Parapharmacie, Optique, Sport, Brico/Jardi
enz.
- REWE Group: 2de distributiegroep in Duitsland
Omzet: 40,8 miljard euro (waarvan 29,4 in Duitsland, met
16,1 % marktaandeel).
Aantal winkels: 11 665 (waarvan 8 666 in Duitsland).
Enseignes voeding: Penny (HD), REWE, miniMAL, Billa,
Merkur (Supermarchès), toom (Hypermarchès), enseignes
niet-voeding: toom BauMarkt (Bricolage), ProMarkt (techniek),
Cash & Carry.
Colruyt, CONAD, COOP, E. LECLERC, en REWE Group sluiten een verbond met
elkaar om:
- Hun klanten te laten genieten van de beste commerciële opportuniteiten in
Europa.
- Hun leden een transnationale organisatie te bieden die kan rivaliseren met
de machtigste enseignes van de geïntegreerde groot- en kleinhandel. De
vijf distributeurs medestichters van COOPERNIC vertegenwoordigen
96 miljard euro omzet, hetzij 10 % van de verkoop in Europa. (Percentage
dat parallel loopt met de 20 % die gerealiseerd wordt door de 3 grootste
Europese geïntegreerde enseignes).
2) De ambities van COOPERNIC
De vijf groepen willen hun samenwerking in de sector van de voeding en de niet-
voeding organiseren door samen te onderhandelen over leveringen van de grote
internationale merken, door te werken aan de uitbreiding van hun nationaal
aanbod en door de bevoorradingskosten (sourcing, logistiek enz.) te verlagen.
- COOPERNIC zal het mogelijk maken om de onderhandelingen met industriële
multinationals waarvan de producten reeds een essentieel onderdeel van het
aanbod van ieder enseigne zijn onderling te verdelen.
Contacts presse (suivant chaque pays) :Nom, téléphone, fax, mail
COOPERNIC zal ernaar streven alle Europese prijsverschillen te achterhalen
en de aankopen van de grote merken te optimaliseren zodat de klanten van
elk enseigne van de laagste prijzen kunnen genieten. De coöperatieve zal
ook besprekingen voeren over transnationale prestaties zoals het uitproberen
van testmarkten, de gecoördineerde lancering van nieuwe producten, de
samenstelling van een referentiesysteem van gemeenschappelijke producten
enz. Deze commerciële overeenkomsten worden mogelijk gemaakt door de
dynamiek van de vijf groepen, die allemaal zeer sterk groeien in hun
verzorgingsgebied. De synergieën zijn des te evidenter omdat de enseignes
weinig onderlinge concurrentie kennen. De huidige inplanting van de groepen
is uiterst complementair, zo ook hun ontwikkelingsprojecten in Europa.
- In tegenstelling tot de Europese centrale inkoopdiensten van geïntegreerde
groot- en kleinhandelsgroepen, heeft COOPERNIC niet de roeping in de
plaats te treden van de marketingstrategieën die eigen zijn aan elk van de
groepen. Tegen elke vorm van overdreven standaardisering van het aanbod,
en met uitzondering van gemeenschappelijk gedragen prestaties in verband
met de grote merken, behoudt ieder lid van het Verbond zijn zelfstandigheid
voor zijn bevoorrading. Dankzij het partnerschap zal het juist mogelijk worden
om elk nationaal aanbod te doen groeien zodat de consumenten profiteren
van de beste selecties van de andere leden, met inbegrip van sectoren in volle
ontwikkeling zoals de eerlijke handel waarvan COOP SUISSE de wereldleider
is.
COOPERNIC zal talrijke regionale producenten en KMO's toegang bieden tot
de rayons van de andere leden en hun Europese verkoop doen toenemen. De
gemeenschappelijke leveranciers van COOP en REWE Group of recenter van
E. LECLERC en CONAD genieten hiervan reeds.
- De samenwerking tussen de leden zal ook een aanzienlijke vermindering van
de logistieke kosten met zich meebrengen in het kader van Europese
bevoorradingen of invoer.
Het Europees transportbeleid en het zoeken naar schaalvoordelen hebben de
grote industriëlen ertoe gebracht om de inplanting van hun fabrieken te
optimaliseren om te kunnen beantwoorden aan de noden van een uitgebreide
markt. In die context had ieder van de leden tot nu toe, zonder overleg en
zonder mogelijkheden tot optimalisering, geïnvesteerd in zijn eigen logistieke
middelen in functie van zijn nationale noden. Via COOPERNIC gaan de vijf
leden op zoek naar de beste logistieke voorwaarden voor de bevoorrading op
het Europese grondgebied. Er is overeengekomen dat elke groep zijn
transacties kan overdragen aan één van de leden van COOPERNIC die hij het
efficiëntst vindt in functie van de markt en de expertise. (Zo levert E.
LECLERC brandstof vanuit Frankrijk aan de eerste benzinestations van
CONAD in Noord-Italië). Aan de huidige invoerstructuren (Eurogroup
International voor REWE Group/COOP, Siplec voor E. LECLERC/CONAD) zal
gevraagd worden om in een gemeenschappelijk kader te werken.
In de samenstelling van de assortimenten zal COOPERNIC ook een betere
verdeling van de kosten en aanzienlijke kortingen kunnen bewerkstelligen.
Contacts presse (suivant chaque pays) :Nom, téléphone, fax, mail
- Uitwerking van gemeenschappelijke lastenboeken voor Eigen merken en
Eerste Prijzen.
- Gemeenschappelijke kwaliteitscontroles voor deze producten.
- Toename van sociale audits en vrije toegang tot een gemeenschappelijk
referentiesysteem van audits van leveranciers om de sociale en ethische
aspecten en de productievoorwaarden in het buitenland te controleren.
3) COOPERNIC: een lichte structuur die geregeld wordt volgens het
principe van de coöperatieven
Omwille van het gemak, maar ook om zijn Europese roeping te benadrukken, is
de zetel van COOPERNIC gevestigd in Brussel en voorzien de statuten, zo
spoedig mogelijk, in de transformatie tot een coöperatieve vennootschap naar
Europees recht (ECV).
COOPERNIC zal een lichte structuur blijven. Om dit nieuwe instrument te
ontwikkelen en te laten werken, zullen de vakmensen van de betrokken
enseignes een sleutelrol spelen; aangezien ze zich tegelijk in dit verbond storten
en in de activiteiten in hun respectieve landen, zullen ze het gevaar voor een
buitenmaatse, kostelijke en inertieopwekkende superstructuur kunnen beperken.
COOPERNIC is geen financiële structuur. Ze heeft niet de roeping om winsten
te verzamelen of zelfs te maken. De middelen van COOPERNIC zullen
samengesteld worden door bijdragen die door de coöperatieleden gestort
worden. Alle besparingen, kortingen, verminderingen of voordelen zullen
uitgekeerd of overgeschreven worden aan elk van de groepen in een volledige
financiële en fiscale transparantie, volgens het coöperatieprincipe.
COOPERNIC zal bestuurd worden door een raad van beheer bestaande uit tien
leden, hetzij twee vertegenwoordigers van elke partner enseigne. De verdeling
van de aandelen en de stemmen tussen de enseignes zal gelijk zijn: ieder
enseigne zal 20% van de aandelen en één stem in de raad van beheer
vertegenwoordigen.
Het Voorzitterschap en het Ondervoorzitterschap van COOPERNIC zullen om de
twee jaar veranderen. Voor de start en gedurende de eerste twee jaar zal Michel
Edouard Leclerc, medevoorzitter van de Association des Centres E.Leclerc het
voorzitterschap van COOPERNIC waarnemen. Dr. Achim Egner, Voorzitter van
de REWE Group, zal de functie van ondervoorzitter bekleden.
Contacts presse (suivant chaque pays) :Nom, téléphone, fax, mail
Member company store locations in Europe
WESTERN EUROPE
France Italy Germany Spain Portugal Belgium Switz
502 22 7 12
HM
HM HM HM
SM
2,944
SM
Mini-
markets
7,284
88 339 HM
HD* HM SM
Food SM
HD
Service HD Wholesaler
1,433
SM
Mini-
markets
44 615
SM SM
Wholesaler
Mini-
Food markets
Service
HD : Deep Discount
HM: Hypermarket
SM: Supermarket
DD: Deep Discount
Contacts presse (suivant chaque pays) :Nom, téléphone, fax, mail
CENTRAL EUROPE
Czech
Austria Croatia Hungary Slovakia Slovenia
Republic
---
HM
1,753 10 201 137 51
SM SM HD SM SM
HD : Deep Discount
HM: Hypermarket
SM: Supermarket
DD: Deep Discount
Contacts presse (suivant chaque pays) :Nom, téléphone, fax, mail
EASTERN EUROPE
Poland Rumania Ukraine Bulgaria
16
HM
35 17 8 9
SM* SM SM SM
Wholesaler Wholesaler
* sold or currently being sold
HD : Deep Discount
HM: Hypermarket
SM: Supermarket
DD: Deep Discount
Contacts presse (suivant chaque pays) :Nom, téléphone, fax, mail