Groep Colruyt

Brussel, 16 februari 2006

Colruyt, CONAD, COOP, E.Leclerc en REWE Group kondigen de creatie aan van COOPERNIC, het eerste verbond van onafhankelijke Europese distributeurs

De concentratie van de consumptiegoederenindustrie versnelt. Volgens de grote marktsegmenten verschaffen 3 of 4 grote multinationals alleen al 80 % van het aanbod dat in de hypermarkten verkocht wordt. In parallel heeft deze concentratie ook invloed op de distributiesector. Aankopen, fusies en overnames zijn de laatste tien jaar vermenigvuldigd.

De zelfstandige handelaars moesten wel reageren. Om hun leden de middelen te garanderen om deze uitdaging op concurrentievlak aan te gaan, hebben vijf groeperingen, Colruyt (België), CONAD (Italië), COOP (Zwitserland), E.LECLERC (Frankrijk) en REWE Group (Duitsland), beslist om een verbond te sluiten en COOPERNIC te creëren: COOPérative Européenne de Référencement et de Négoce des Indépendants Commerçants.

Hun doel: hun knowhow uitwisselen, hun logistieke kosten drukken, hun aanbod uitbreiden, hun prestaties op de respectieve nationale markten verbeteren enz. om de consument de beste aankoopvoorwaarden en de beste toegang tot producten aan te bieden.


1) Zelfstandigen, bezield door dezelfde toekomstvisie Complementair door hun inplanting in Europa zijn de vijf medestichters van COOPERNIC groeperingen van zelfstandige handelaars (coöperatieleden, familiebedrijven of vennoten). Ze baten samen 17 498 winkels uit in Europa. Ze zijn:


- Colruyt: 3de Belgische distributeur Omzet: 4,4 miljard euro (21 % marktaandeel) Aantal winkels: 615
Enseignes voeding: Colruyt (discount), Bioplanet (supermarkten), Okay en Spar Retail (buurtwinkels); niet- Contacts presse (suivant chaque pays) :Nom, téléphone, fax, mail

voeding: Dreamland (seizoenproducten), Dreambaby, Web shops

- CONAD: 2de distributiegroep in Italië Omzet: 8,2 miljard euro (12,2 % marktaandeel) Aantal verkooppunten: 2 899 Enseignes: E.Leclerc-Conad (hypermarkten), Conad (supermarkten), Margherita (buurtwinkels)
- COOP: 2de Zwitserse distributiegroep Omzet: 9,64 miljard euro (15,7 % marktaandeel) Aantal verkooppunten: 1 433 Enseigne voeding: COOP
Enseignes niet-voeding: Brico-Loisirs, Coop City (warenhuizen), Coop Pronto, Interdiscount (elektronica voor het grote publiek), Top Tip (meubilair), Vitality (farmacie) enz.
- E.LECLERC: 1ste hyperketen in Frankrijk (17,1 % marktaandeel) Omzet: 30,1 miljard euro (waarvan 28,5 miljard in Frankrijk) Aantal winkels: 596 (waarvan 538 in Frankrijk) Afgeleide enseignes : Leclerc Voyages, Espaces Culturels, Manèges à Bijoux, Parapharmacie, Optique, Sport, Brico/Jardi enz.

- REWE Group: 2de distributiegroep in Duitsland Omzet: 40,8 miljard euro (waarvan 29,4 in Duitsland, met 16,1 % marktaandeel).
Aantal winkels: 11 665 (waarvan 8 666 in Duitsland). Enseignes voeding: Penny (HD), REWE, miniMAL, Billa, Merkur (Supermarchès), toom (Hypermarchès), enseignes niet-voeding: toom BauMarkt (Bricolage), ProMarkt (techniek), Cash & Carry.

Colruyt, CONAD, COOP, E. LECLERC, en REWE Group sluiten een verbond met elkaar om:

- Hun klanten te laten genieten van de beste commerciële opportuniteiten in Europa.

- Hun leden een transnationale organisatie te bieden die kan rivaliseren met de machtigste enseignes van de geïntegreerde groot- en kleinhandel. De vijf distributeurs medestichters van COOPERNIC vertegenwoordigen 96 miljard euro omzet, hetzij 10 % van de verkoop in Europa. (Percentage dat parallel loopt met de 20 % die gerealiseerd wordt door de 3 grootste Europese geïntegreerde enseignes).


2) De ambities van COOPERNIC
De vijf groepen willen hun samenwerking in de sector van de voeding en de niet- voeding organiseren door samen te onderhandelen over leveringen van de grote internationale merken, door te werken aan de uitbreiding van hun nationaal aanbod en door de bevoorradingskosten (sourcing, logistiek enz.) te verlagen.


- COOPERNIC zal het mogelijk maken om de onderhandelingen met industriële multinationals waarvan de producten reeds een essentieel onderdeel van het aanbod van ieder enseigne zijn onderling te verdelen. Contacts presse (suivant chaque pays) :Nom, téléphone, fax, mail

COOPERNIC zal ernaar streven alle Europese prijsverschillen te achterhalen en de aankopen van de grote merken te optimaliseren zodat de klanten van elk enseigne van de laagste prijzen kunnen genieten. De coöperatieve zal ook besprekingen voeren over transnationale prestaties zoals het uitproberen van testmarkten, de gecoördineerde lancering van nieuwe producten, de samenstelling van een referentiesysteem van gemeenschappelijke producten enz. Deze commerciële overeenkomsten worden mogelijk gemaakt door de dynamiek van de vijf groepen, die allemaal zeer sterk groeien in hun verzorgingsgebied. De synergieën zijn des te evidenter omdat de enseignes weinig onderlinge concurrentie kennen. De huidige inplanting van de groepen is uiterst complementair, zo ook hun ontwikkelingsprojecten in Europa.


- In tegenstelling tot de Europese centrale inkoopdiensten van geïntegreerde groot- en kleinhandelsgroepen, heeft COOPERNIC niet de roeping in de plaats te treden van de marketingstrategieën die eigen zijn aan elk van de groepen. Tegen elke vorm van overdreven standaardisering van het aanbod, en met uitzondering van gemeenschappelijk gedragen prestaties in verband met de grote merken, behoudt ieder lid van het Verbond zijn zelfstandigheid voor zijn bevoorrading. Dankzij het partnerschap zal het juist mogelijk worden om elk nationaal aanbod te doen groeien zodat de consumenten profiteren van de beste selecties van de andere leden, met inbegrip van sectoren in volle ontwikkeling zoals de eerlijke handel waarvan COOP SUISSE de wereldleider is.

COOPERNIC zal talrijke regionale producenten en KMO's toegang bieden tot de rayons van de andere leden en hun Europese verkoop doen toenemen. De gemeenschappelijke leveranciers van COOP en REWE Group of recenter van E. LECLERC en CONAD genieten hiervan reeds.


- De samenwerking tussen de leden zal ook een aanzienlijke vermindering van de logistieke kosten met zich meebrengen in het kader van Europese bevoorradingen of invoer.
Het Europees transportbeleid en het zoeken naar schaalvoordelen hebben de grote industriëlen ertoe gebracht om de inplanting van hun fabrieken te optimaliseren om te kunnen beantwoorden aan de noden van een uitgebreide markt. In die context had ieder van de leden tot nu toe, zonder overleg en zonder mogelijkheden tot optimalisering, geïnvesteerd in zijn eigen logistieke middelen in functie van zijn nationale noden. Via COOPERNIC gaan de vijf leden op zoek naar de beste logistieke voorwaarden voor de bevoorrading op het Europese grondgebied. Er is overeengekomen dat elke groep zijn transacties kan overdragen aan één van de leden van COOPERNIC die hij het efficiëntst vindt in functie van de markt en de expertise. (Zo levert E. LECLERC brandstof vanuit Frankrijk aan de eerste benzinestations van CONAD in Noord-Italië). Aan de huidige invoerstructuren (Eurogroup International voor REWE Group/COOP, Siplec voor E. LECLERC/CONAD) zal gevraagd worden om in een gemeenschappelijk kader te werken.

In de samenstelling van de assortimenten zal COOPERNIC ook een betere verdeling van de kosten en aanzienlijke kortingen kunnen bewerkstelligen. Contacts presse (suivant chaque pays) :Nom, téléphone, fax, mail


- Uitwerking van gemeenschappelijke lastenboeken voor Eigen merken en Eerste Prijzen.

- Gemeenschappelijke kwaliteitscontroles voor deze producten.
- Toename van sociale audits en vrije toegang tot een gemeenschappelijk referentiesysteem van audits van leveranciers om de sociale en ethische aspecten en de productievoorwaarden in het buitenland te controleren.


3) COOPERNIC: een lichte structuur die geregeld wordt volgens het principe van de coöperatieven
Omwille van het gemak, maar ook om zijn Europese roeping te benadrukken, is de zetel van COOPERNIC gevestigd in Brussel en voorzien de statuten, zo spoedig mogelijk, in de transformatie tot een coöperatieve vennootschap naar Europees recht (ECV).

COOPERNIC zal een lichte structuur blijven. Om dit nieuwe instrument te ontwikkelen en te laten werken, zullen de vakmensen van de betrokken enseignes een sleutelrol spelen; aangezien ze zich tegelijk in dit verbond storten en in de activiteiten in hun respectieve landen, zullen ze het gevaar voor een buitenmaatse, kostelijke en inertieopwekkende superstructuur kunnen beperken.

COOPERNIC is geen financiële structuur. Ze heeft niet de roeping om winsten te verzamelen of zelfs te maken. De middelen van COOPERNIC zullen samengesteld worden door bijdragen die door de coöperatieleden gestort worden. Alle besparingen, kortingen, verminderingen of voordelen zullen uitgekeerd of overgeschreven worden aan elk van de groepen in een volledige financiële en fiscale transparantie, volgens het coöperatieprincipe.

COOPERNIC zal bestuurd worden door een raad van beheer bestaande uit tien leden, hetzij twee vertegenwoordigers van elke partner enseigne. De verdeling van de aandelen en de stemmen tussen de enseignes zal gelijk zijn: ieder enseigne zal 20% van de aandelen en één stem in de raad van beheer vertegenwoordigen.

Het Voorzitterschap en het Ondervoorzitterschap van COOPERNIC zullen om de twee jaar veranderen. Voor de start en gedurende de eerste twee jaar zal Michel Edouard Leclerc, medevoorzitter van de Association des Centres E.Leclerc het voorzitterschap van COOPERNIC waarnemen. Dr. Achim Egner, Voorzitter van de REWE Group, zal de functie van ondervoorzitter bekleden.

Contacts presse (suivant chaque pays) :Nom, téléphone, fax, mail

Member company store locations in Europe

WESTERN EUROPE France Italy Germany Spain Portugal Belgium Switz 502 22 7 12 HM
HM HM HM SM
2,944
SM

Mini-
markets
7,284
88 339 HM
HD* HM SM
Food SM
HD
Service HD Wholesaler

1,433 SM

Mini- markets 44 615 SM SM Wholesaler
Mini- Food markets Service

HD : Deep Discount
HM: Hypermarket
SM: Supermarket
DD: Deep Discount

Contacts presse (suivant chaque pays) :Nom, téléphone, fax, mail

CENTRAL EUROPE Czech Austria Croatia Hungary Slovakia Slovenia Republic
---

HM


1,753 10 201 137 51 SM SM HD SM SM

HD : Deep Discount
HM: Hypermarket
SM: Supermarket
DD: Deep Discount

Contacts presse (suivant chaque pays) :Nom, téléphone, fax, mail

EASTERN EUROPE Poland Rumania Ukraine Bulgaria 16
HM

35 17 8 9 SM* SM SM SM Wholesaler Wholesaler


* sold or currently being sold

HD : Deep Discount
HM: Hypermarket
SM: Supermarket
DD: Deep Discount

Contacts presse (suivant chaque pays) :Nom, téléphone, fax, mail