Ministerie van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 90801
2509 LV Den Haag
der Staten-Generaal Anna van Hannoverstraat 4
Binnenhof 1a Telefoon (070) 333 44 44
2513 AA `s-GRAVENHAGE Telefax (070) 333 40 33
Uw brief Ons kenmerk
15 februari 2006 ASEA/LIV/2006/9695
nr. 2050607130
Onderwerp Datum
Kamervragen Noorman-den Uyl (PvdA) 16 februari 2006
./. Hierbij zend ik u, mede namens de Staatsecretaris van Financiën, de antwoorden op de vragen van
de leden Noorman-den Uyl en Crone (beiden PvdA) over de salarisberekeningen.
De Minister van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,
(mr. A.J. de Geus)
2050607130
Vragen van de leden Noorman-den Uyl en Crone (beiden PvdA) aan de minister van Sociale
Zaken en Werkgelegenheid over de salarisberekeningen. (Ingezonden 27 januari 2006)
Vraag 1
Klopt het dat naar schatting een half miljoen werknemers deze maand niet het juiste salaris heeft
ontvangen? 1)
Vraag 2
Klopt het dat zo'n 70.000 bedrijven in deze maand januari fouten hebben gemaakt bij het
berekenen van de salarissen? 2)
Vraag 3
Wat zijn de redenen daarvoor? Op basis van welke wetten zijn de salarisberekeningen gewijzigd?
Antwoord vraag 1,2 en 3
Ik weet niet hoeveel werknemers in januari niet het juiste salaris hebben ontvangen. Dit is een
aangelegenheid tussen werknemer en werkgever.
De salarisberekening per 1 januari 2006 is gewijzigd op grond van de volgende wetgeving:
· De Wet financiering sociale verzekeringen (Wfsv)
· De Zorgverzekeringswet (Zvw)
· De Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen (WIA)
· De VPL-wetgeving (VUT, prepensioen en levensloopregeling)
· De wettelijke regeling inzake privé-gebruik auto (Belastingplan 2005)
Vraag 4
Zijn de bedrijven voldoende geïnformeerd geweest over de veranderingen in deze berekeningen?
Wie was verantwoordelijk voor deze informatieoverdracht?
Antwoord vraag 4
1
De bedrijven zijn de afgelopen periode intensief voorgelicht over de verschillende wijzigingen.
Onder meer op de volgende wijzen:
· Op de website Loonaangifte zijn gedurende 2005 de actuele ontwikkelingen rond de
stelselwijzigingen gepubliceerd
· Vanaf november 2004 zijn werkgevers regelmatig via nieuwsbrieven, brochures e.d. op
de hoogte gehouden van de meest recente ontwikkelingen
· In September 2005 is een informatiepakket gezonden aan werkgevers en A&A-kantoren
met onder andere de wijzigingen rond de nieuwe Zorgverzekering, het nieuwe
aangifteproces en de nieuwe Loonaangifte
· Van september tot begin november zijn 10 voorlichtingsbijeenkomsten geweest met
A&A-kantoren. De bijeenkomsten kenden een hoge opkomst en hadden een positief
kritische toon
· Vanaf september 2005 intensieve radiocampagnes en publicaties dag- en vakbladen
· Begin december 2005 hebben alle MKB-werkgevers een uitgebreide informatie DVD
gekregen. Ongeveer tegelijkertijd zijn de laatste gegevens voor de loonberekening 2006
bekend gemaakt
· Medio januari 2006 is de laatste nieuwsbrief loonaangifte2006 voor de werkgevers
verschenen, inclusief bureaukalender met o.a. de uiterste aangiftedata in 2006
Het beeld is dat werkgevers, softwareleveranciers en intermediairs tijdig zijn voorgelicht over de
wijzigingen in de salarisberekeningen per 1 januari 2006. In de campagnes is bovendien benadrukt
vooral tijdig te starten met de aanpassingen. De monitor in oktober 2005 geeft aan dat nagenoeg
alle A&A-kantoren en werkgevers die zelf de loonaangifte aanleveren bekend zijn met de
verandering in de aanlevering. Zoals hiervoor is aangegeven zijn na de monitor de nodige
voorlichtingsactiviteiten ontplooit om de doelgroepen nader over de wijzigingen te informeren.
De voorlichting over de wijzigingen is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van de ministeries
Sociale Zaken en Werkgelegenheid, Financiën en Volksgezondheid, Welzijn en Sport, alsmede
van de Belastingdienst, UWV en CBS.
Vraag 5
Wanneer moeten fouten in de salarisberekeningen over deze maand januari door de werkgevers
worden gecorrigeerd? Zijn daarvoor sancties? Zo ja, welke?
Antwoord vraag 5
Fouten in de salarisberekeningen worden in eerste aanleg geconstateerd door de betrokken
werkgever, zijn werknemers of de intermediair die de salarisadministratie verzorgt. Voor het
aangiftetijdvak januari 2006 heeft de werkgever nog tot eind februari de tijd om onjuiste
salarisberekeningen te corrigeren. Hij kan dan alsnog een juiste loonaangifte doen. Correcties na
eind februari 2006 moet de werkgever aan de Belastingdienst doorgeven door middel van een
zogeheten correctiebericht.
2
Omdat verwacht wordt dat in het invoeringsjaar 2006 de aanlevering van gegevens over
werknemers (anders dan de belasting- en premiebedragen) bewerkelijk zal blijken te zijn, hanteert
de Belastingdienst voor het jaar 2006 het uitgangspunt dat met het opleggen van boetes op dit punt
terughoudend wordt omgegaan.
Vraag 6.
Indien door de werkgever te hoge bedragen zijn ingehouden op het salaris (bijvoorbeeld voor de
zorgkostenverzekering) en afgedragen aan de Belastingdienst, wanneer kan de werkgever het
teveel afgedragen bedrag terugkrijgen van de Belastingdienst?
Antwoord vraag 6
De werkgever heeft nog tot eind februari de tijd om de loonaangifte te doen. Correcties tot dat
tijdstip kan hij op de normale wijze verwerken in de loonaangifte en zijn afdracht. Na eind februari
moet correctie plaats vinden door middel van een correctiebericht. De te veel afgedragen
loonheffingen over januari 2006 moet hij dan salderen met de afdracht op de aangifte waarbij het
correctiebericht is gevoegd. Op grond van deze werkwijze kan de werkgever zijn "teruggaaf" kort
na de administratieve verwerking zelf realiseren.
Vraag 7
Zijn de administratieve lasten voor de werkgevers met betrekking tot de salarisberekeningen dit
jaar afgenomen?
Zoals bij de beantwoording van de vragen 1 t/m 3 is aangegeven, zijn er in 2006 vijf omvangrijke
wetgevingscomplexen in werking getreden met gevolgen voor de salarisberekeningen. Voor de
administratieve lasten is met name de invoering van Walvis en de Wfsv het meest relevant. Met de
invoering van Walvis en de Wfsv is beoogd om flinke besparingen op de administratieve lasten te
realiseren. Het is goed mogelijk dat deze besparingen dit jaar nog niet zichtbaar en voelbaar zijn
voor het bedrijfsleven. Wat dat betreft is 2006 een overgangsjaar, dat zich kenmerkt door extra
inspanningen en investeringen voor het bedrijfsleven om aan de nieuwe aangiftesystematiek te
kunnen voldoen. De structurele effecten van de maatregelen zullen vanaf 2007 geleidelijk aan
merkbaar worden.
1) AD Haagsche Courant, 25 januari 2006
3
2) zie noot 1
4
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid