Currency connect
Nederlands bedrijfsleven financiert te duur
Mogelijkheden aantrekken overheidsvermogen onvoldoende benut
Eigen vermogen en vreemd vermogen zijn risicodragend, en dus duur. Bovendien is het niet
altijd even gemakkelijk om de banken te bewegen tot financiering. Overheidsvermogen
daarentegen is relatief goedkoop. Bij subsidies zijn de kosten nul en bij andere
financieringsvormen worden lage rentepercentages berekend. Toch wordt door het
bedrijfsleven maar mondjesmaat gebruik gemaakt van de mogelijkheden. Gerwin Knippenborg
(Currency Connect): 'Het Nederlandse bedrijfsleven financiert te duur en men is slecht op
de hoogte van alternatieve bronnen van financiering.'
Het financieren van bedrijfsactiviteiten is er de laatste jaren niet makkelijker op
geworden. Vooral het midden- en kleinbedrijf heeft moeite kapitaal aan te trekken, omdat
de banken steeds meer schroom vertonen bij het verstrekken van leningen. Gerwin
Knippenborg, directielid van subsidieadviesbureau Currency Connect, vindt het tijd om de
traditionele kijk op ondernemingsfinanciering bij te stellen. 'Voorheen werd het begrip
financieringsstructuur samengevat in de verhouding tussen Eigen Vermogen en Vreemd
Vermogen. Ik denk dat ook het begrip Overheidsvermogen aan de gangbare definities moet
worden toegevoegd. Daar versta ik onder: alle ondersteuningsinstrumenten die beschikbaar
zijn voor het bedrijfsleven. Denk aan subsidies, fiscale faciliteiten,
kredietfaciliteiten of directe hulp.'
Overheidsvermogen relatief goedkoop
Een van de belangrijkste redenen om de blik richting overheid te wenden, is het
kostenplaatje. Knippenborg: 'Eigen Vermogen is risicodragend en dus kostbaar. Financiers
eisen rendement ter compensatie van het risico. Vreemd Vermogen is slecht verhandelbaar
en vanwege de korte looptijden eveneens duur. MKB Nederland hanteert als gemiddelde
kostenpost een percentage van 5,6% na belasting tot 8,6% voor belasting. In het geval van
overheidsvermogen zijn de kosten bij bijvoorbeeld subsidies nul. Is er sprake van krediet
of een andere vorm van ondersteuning, dan liggen de rentepercentages doorgaans onder de
gangbare marktrente.'
Papierwerk?
Een andere relevante factor zijn de verantwoordingskosten: de kosten die een onderneming
moet maken om financiële middelen te verkrijgen en de besteding ervan te
verantwoorden. Vraagt het aantrekken van subsidies niet heel wat papierwerk? 'Natuurlijk
moet de nodige informatie op tafel gelegd worden,' zegt Knippenborg. 'Vaak is deze
informatie in de organisatie echter al voorhanden. Er hoeft geen extra verslaglegging te
worden geproduceerd. Ook is het zo dat op overheidsvermogen geen resultaatverplichting
rust. Er worden geen rendementen geëist, zoals de banken dat wel gewoon zijn te
doen. Overheidsvermogen springt er dus ook in deze zin positief uit.'
Niet op de hoogte
Vooral in het MKB zou men er verstandig aan doen vaker te kiezen voor het benutten van de
mogelijkheden van overheidsfinanciering, stelt Knippenborg. Immers in het MKB wordt meer
betaald voor het vermogen (EV en VV) dan in het grootbedrijf. 'Het Nederlandse
bedrijfsleven financiert te duur en men is niet op de hoogte van alternatieve bronnen van
financiering.
De beschikbare overheidsmiddelen leiden aan onderuitputting. Dit is jammer, vooral omdat
iedere euro overheidsvermogen een relatief duurdere euro in vreemd- of eigen vermogen
uitspaart. Door het gebrek aan overheidsfinanciering komen de investeringen van het
Nederlandse bedrijfsleven onder druk te staan, neemt het vermogen tot groeien af en
verslechtert de concurrentie positie.'
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Currency Connect B.V., de heer Knippenborg
of de heer Grouve. Tel. 0547-286770