Plannen voor de toekomst van het Bredase Voortgezette Onderwijs bekend
Op 15 februari presenteerden de Bredase scholen in het voortgezette
onderwijs de toekomst die zij voor zichzelf zien weggelegd. Aan de
hand van het Masterplan VO Breda' werd duidelijk dat die toekomst
vooral is gericht op een nog veel sterkere profilering van de
verschillende scholen. Daardoor kunnen ouders en kinderen nog beter
een keuze maken voor de best passende school.
Het Masterplan VO werd gepresenteerd door de Stuurgroep, gevormd door
vertegenwoordigers van de schoolbesturen en de Bredase wethouder van
Onderwijs, mevrouw Heerkens. Deze samenstelling geeft al aan dat de
plannen worden omarmd door zowel de scholen als de gemeentelijke
politiek.
De basis van het plan is het streven naar een veel intensievere
samenwerking en afstemming tussen de scholen zodat ruimte ontstaat om
de verschillen tussen de scholen verder invulling te geven. Wat goed
is wordt behouden en verder versterkt; dat geldt voor de diversiteit
in denominatie, sfeer en onderwijskundige aanpak. Daarnaast wordt er
ruimte geschapen voor (kleinschalige) nieuwe opleidingsmogelijkheden.
Verder wordt door de krachtenbundeling aan de innovatie in het
onderwijs een sterke impuls gegeven. Er komt dus zeker geen
grootschalig en eenvormig onderwijsinstituut. Het is juist de
bedoeling de kleinschaligheid van de afzonderlijke scholen te
koesteren.
Het voortgezet onderwijs voor HAVO en VWO wordt verzorgd door De
Nassau, Prisma Graaf Engelbrecht, Mencia de Mendoza, Markenhage,
Newmancollege, OLV, Orion College en Stedelijk Gymnasium. De
onderwijskundige profilering van deze scholen wordt explicieter of
zelfs uitgebouwd met nieuwe profielen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan
profielen waarin internationale oriëntatie, aandacht voor cultuur,
sportiviteit en veiligheid of bijzondere activiteiten de boventoon
voeren. Het verschil tussen de scholen loopt daardoor uiteen van een
school met traditioneel onderwijs tot een school met bijna volledige
keuzevrijheid voor de leerlingen.
Er is voorzien in de vorming van een school voor nieuw onderwijs, waar
de talenten en de eigen leerstijl van de leerling de uitgangspunten
vormen. Ook zullen één of meer scholen een versterkt bètaprofiel
ontwikkelen. De vier HAVO/VWO-scholengemeenschappen blijven de
Theoretische Leerweg aanbieden, zodat er keuzemogelijkheden te over
zijn.
Het voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs wordt verzorgd door
Prisma van Cooth, Tessenderlandt, Florijn College en Prinsentuin
College. Deze scholen bieden nu deels overlappende programma's, met
soms dun bezette afdelingen. Door samenwerking op het ene vlak
ontstaan mogelijkheden om ergens anders het aanbod te verbreden. Zo
ontstaat ruimte voor nieuwe beroepsrichtingen, zoals ICT of Sport,
dienstverlening en veiligheid.
Dit alles vraagt om onderwijskundige vernieuwing en modernisering en
soms om een herschikking van het scholenbestel en van de
huisvestingssituatie. Om hiertoe krachtdadig te kunnen optreden,
voorziet de Stuurgroep het ontstaan van een nieuwe, gezamenlijke
bestuurlijke constructie: er komen twee bestuurlijke kolommen, een
voor het beroepsonderwijs en een voor het algemeen voortgezet
onderwijs. De Stuurgroep is ervan overtuigd dat op deze manier een
opleidingsaanbod kan worden gerealiseerd, dat is gebaseerd op maximale
keuzemogelijkheden voor ouders en leerlingen en optimale ruimte voor
onderwijskundige innovatie.
De Stuurgroep verwacht met het Masterplan een toekomstbeeld te hebben
geschetst waar zowel de politiek als de direct betrokkenen zoals
ouders van leerlingen en medewerkers, vertegenwoordigd in
medezeggenschapsraden, volledig achter kunnen staan. De verwachting is
dan ook dat na de zomervakantie kan worden begonnen met de praktische
invulling van het Masterplan.
Gemeente Breda