Dodge Hornet: klaar voor het B-segment
(2/16/2006)
Het productoffensief van Dodge krijgt op de autotentoonstelling van
Genève letterlijk een nieuwe dimensie. Met de Hornet Concept Car laat
het merk namelijk zien dat het ook klaar is voor het compacte
B-segment. De Hornet is stoer, assertief en zelfs een tikje
onbezonnen. Maar hij is vooral in alle opzichten âready to go.â
Door stoere en krachtig ogende autoâs als de Caliber en de Nitro heeft
Dodge inmiddels duidelijk gemaakt dat het in elk segment een eigen
koers vaart. Ook in het compacte B-segment is er ruimte voor een auto
met een sterk karakter en een eigen (onderscheidend) gezicht.
De Hornet Concept Car combineert het beste van twee werelden. Hij
heeft het compacte en verfijnde van Europese autoâs, maar daarnaast
is zijn stijl evenals zijn road-presence typisch Amerikaans.
Lage aaibaarheidsfactor
Waar andere autoâs in dit segment juist zijn ontdaan van hun scherpe
kantjes, vormen ze bij de Hornet een stijlelement op zich. Daarbij is
de in rallystijl uitgevoerde Hornet bijna net zo breed is als een auto
uit het C-segment. Samen met de 19-inch wielen, die op de uiterste
hoeken van de carrosserie staan, en enkele âronde accentenâ
(verlichting, wielkasten) levert dat een uitermate krachtig en
dynamisch âtotaalplaatjeâ op. Details als de typische Dodge-grille, de
luchtinlaten in motorkap en bumper, de dubbele uitlaat en de duidelijk
zichtbare remmen versterken deze hightech stijl nog eens extra.
Ruimtecapsule
Ook in het interieur heerst een hightech sfeer. Dat zit hem niet
alleen in materiaal- en kleurgebruik, maar in het hele concept. Een
belangrijke inspiratiebron daarbij waren ruimtecapsules â nergens
wordt ruimte efficiënter benut. Dat leidde voor de Hornet
bijvoorbeeld tot een zeer vlakke deurbekleding. Daardoor gaat zo min
mogelijk interieurruimte verloren. Ook de stoelen zijn dankzij
speciale schuimsoorten en bekledingsmaterialen compact, maar toch
sportief-comfortabel. Daarbij zijn de achterbank (in twee delen) en de
passagiersstoel wegklapbaar waardoor een enorme vlakke laadvloer
ontstaat. De achterbank is bovendien over 22,5 cm verschuifbaar. Het
in aluminium uitgevoerd dashboard is sportief en compact, maar
tegelijkertijd compleet uitgevoerd met onder meer bedieningselementen
voor airco, navigatie en audio. Het interieur is verder rijkelijk
voorzien van opbergmogelijkheden waaronder uitneembare âdozenâ.
Ononderbroken Skunk Stripes
De sfeer aan boord van de Hornet is heel speciaal. Dat begint al bij
de instap: de achterdeuren openen tegengesteld aan de voorportieren â
een B-stijl ontbreekt. De ramen van de Hornet Concept Car zijn
uitgevoerd in een opvallende blauwe kleur. Het idee daarachter is dat
de auto slechts in een beperkt aantal exterieurkleuren leverbaar zal
zijn en dat bij elk van deze kleuren een contrasterende glaskleur
gekozen kan worden. Ook het grote glazen âSky View-dakâ wordt dan in
die kleur uitgevoerd. Overigens lopen de dubbele âSkunk Stripesâ ook
door in het glazen panoramadak.
Wat goed isâ¦
De Hornet is al op het eerste gezicht een âkarakterautoâ. Zijn 1.6 16V
Supercharger met 170 pk en 224 Nm zorgt er in combinatie met de zesbak
voor dat hij die indruk ook echt waarmaakt. Toch zijn de top van 210
km/h en de â0-100â in 6,7 niet de enige funfactoren. De Hornet staat
dankzij de grote wielbasis (2,53 m) en spoorbreedte (1,52 m)
âvierkantâ op zijn wielen en de onderstelafstemming is uitgesproken
sportief. Rijplezier is dus 'part of the deal.â
De presentatiedatum van de Hornet productieversie is nog niet bekend,
maar wat goed is, kan snel komen...
BedrijfsautoRAI.nl
AutoRai