Kia Magentis nieuw alternatief in de business class
(2/16/2006)
Kia introduceert een belangrijke nieuwkomer in het zakelijke segment:
de compleet nieuwe Magentis. Zonder overdreven uiterlijk vertoon en
juist boordevol aangename uitrusting. Met zijn hi-tech onderstel en
ruime keus in krachtige motoren en transmissies is de Magentis een
zeer luxueuze zaken-sedan met sportieve aspiraties.
Het marktsegment waarin de Magentis zich een belangrijke positie zal
verwerven, is licht dalend in Europa. In Nederland is het totale
D-segment goed voor 17.% van de totale automarkt.
De belangrijkste rivalen voor de Kia Magentis in de middenklasse zijn
de Toyota Avensis, Mazda 6, Peugeot 407, Hyundai Sonata, Nissan
Primera en Opel Vectra. De Magentis wordt gebouwd in de Hwasung 3
fabriek in Korea, direct naast de meer uitgesproken Kia Opirus.
Met de compleet nieuwe Magentis is een duidelijke sprong voorwaarts
gemaakt op het gebied van design, techniek, comfort en prestaties. De
Magentis die vanaf begin 2006 geleverd wordt, geeft in elk opzicht
blijk van de vooruitstrevende filosofie die recentelijk gestalte kreeg
in de Picanto, Sportage, Cerato en Rio. Elke Kia is door-en-door
modern met aantrekkelijk design en een hi-tech onderstel. De Magentis
oogt meteen al âcleanâ en dat is nog maar het begin. Ingewikkelde
versieringen zijn door de intelligente eenvoud van de lijnvoering
geheel overbodig.
De designteams hebben zich geconcentreerd op klantvoordelen in zeven
kerngebieden:
Styling â moderne, strakke vormen met dynamisch profiel en
stabiel-sportieve achterkant.
Comfort â meer hoofd, been en schouderruimte, zitcomfort op topniveau
plus een groter bagagecompartiment.
Veiligheid â dubbele voor, zij en gordijnairbags, actieve hoofdsteunen
voor en ESP.
Prestaties â krachtige nieuwe benzine en dieselmotoren.
Weggedrag â europees afgestemde stuurreacties, wegligging, remmen en
veercomfort.
Uitrusting â zeer rijke standaarduitrusting.
Kwaliteit â verbeterde bouwwijze, hogere specificaties van de
uitrusting en geraffineerde NVH (Noise, Vibration & Harshness) =
geluid, trillingen en hardheid.
Zitcomfort op topniveau
Vooral met het oog op Europese kopers is de conservatieve signatuur
van de voorgaande Magentis radicaal afgeschud. Deze maakt plaats voor
subtiele elegantie met eenvoudige lijnen die geen versiering behoeven.
De instap van de Magentis is vergemakkelijkt doordat de stoelen hoger
zijn geplaatst én omdat de hoofdruimte is toegenomen. Het nieuwe
koetswerk is 70 mm hoger, 15 mm breder en 5 mm langer dan zijn
voorganger. De buitenafmetingen zijn nu 1,480 m hoog, 1,805 m breed en
4,735 m lang. Hiermee evenaart of verslaat de Magentis de meeste
concurrenten in de middenklasse. De Magentis is tussen 8 en 51 mm
hoger dan potentiële rivalen zoals de Mazda 6, Ford Mondeo, Peugeot
407 en VW Passat. In de 9% grotere bagageruimte passen nu gemakkelijk
vier sets golfclubs.
Kia heeft speciaal voor de lange Europeanen stoelen ontwikkeld die
alleen hier âen niet in de USA en eldersâ aangeboden worden. Deze
bieden meer zijdelingse steun, zowel voorin als achterin, passend bij
de snellere rijstijl die in Europa gebruikelijk is. Bovendien is de
ondersteuning van de bovenbenen verlengd. Zowel de hoogte als de
diepte van de stoel zijn verstelbaar. De hoofdruimte op de voorste
zitplaatsen is méér dan een volle meter boven de zitting. Het
stuurwiel is zowel in hoogte (radiaal) als ook in diepte (axiaal)
verstelbaar. Daarnaast is de 2.7 V6 uitvoering voorzien van elektrisch
verstelbare pedalen. Hiermee kunnen kleinere en juist grotere
bestuurders in dezelfde auto allebei een perfect ontspannen zitpositie
innemen. De positie van de heup is hoger dan in de voorgaande
Magentis,dit maakt instappen en uitstappen makkelijker en geeft de
inzittenden bovendien meer uitzicht op de weg en het overige verkeer.
De hoofdsteunen van de voorstoelen zijn actief; dit wil zeggen dat zij
bij een botsing van achteren naar het hoofd toe bewegen om het risico
van whiplash (zweepslag) van de nek te beperken. De drie hoofdsteunen
op de achterbank zijn in hoogte verstelbaar.
Verder is er voor Europa een nieuwe kleurstelling die afwijkt van de
mondiale gewoonte om beige en grijs aan te bieden. De sportievere
keuze voor Europa is zwarte stof of zwart leder, afhankelijk van de
uitvoering. De overige details van het interieur worden op deze keuze
afgestemd. Er zijn in Nederland twee uitrustingsniveaus, aangeduid met
EX en EX Luxe.
Comfort en prestaties op business class niveau
Uiteraard hebben Kia ingenieurs goed gekeken naar concurrenten in het
D-segment. De resultaten hiervan zijn weinig verrassend: de Magentis
werd langer, breder en hoger met de wielen verder naar buiten
geplaatst. De verbeterde aërodynamica zorgt voor gunstigere cijfers
voor brandstofverbruik en bovendien minder windgeruis. Een belangrijk
deel hiervan wordt onzichtbaar bereikt. Achter de spoiler in de
voorbumper loopt namelijk een volledige afdekking onder de motor door.
En speciale âairflow deflectorsâ zorgen dat rond de brandstoftank
minder luchtwerveling ontstaat.
De onafhankelijke wielophanging rondom is lichter, zodat de wielen bij
hoge snelheid en slechter wegdek meer contact met de weg houden. De
Magentis voelt hierdoor zekerder aan in kritische situaties. Bovendien
kan de bestuurder desgewenst meer genieten van de toegenomen
trekkracht en hogere topsnelheid. De tandheugel stuurinrichting is
afgestemd op de Europese sportieve smaak: direct en exact, zonder
nerveus te worden. Er zijn wielen tot 17-inch diameter mogelijk om
deze kwaliteit volledig te benutten.
Het naspoor of caster (de hoek tussen de fusee en de verticale as) is
vergroot van 3,5 naar 4,8 graden om de rechtuitstabiliteit te
vergroten. De verdere geometrie van de wielophanging gaat rollen,
duiken en steigeren tegen. Ook in snel genomen bochten, bij sterk
afremmen en bij forse acceleratie blijft het koetswerk dus relatief
vlak.
Het remsysteem is geheel overeenkomstig wat men in deze klasse mag
verwachten: schijven rondom, vooraan geventileerd, en tenminste
voorzien van vierkanaals ABS plus EBD (Electronic Brakeforce
Distribution). De Magentis komt vanaf 100 km/h binnen slechts 44,6 m
lengte tot stilstand.
ESP Electronic Stability Program is standaard op de 2.7 V6 EX Luxe
automaat en optioneel leverbaar op de andere modellen. ESP gaat samen
met TCS Traction Control System en BAS Brake Assist System.
De afstemming van de wielophanging, vering en demping is op een veilig
en hoog niveau gebalanceerd tussen de comfortwensen van passagiers en
de eventuele sportieve ambities van de bestuurder. De schroefveren bij
de voorwielen zijn rondom de McPherson poten geplaatst en iets
zijdelings verzet voor soepel aanspreken. Deze plaatsing heeft
nauwelijks invloed op de besturing, die hierdoor licht en precies kan
zijn.
De achterwielophanging is een multi-link systeem binnen een dwars
geplaatst subframe, met dubbele bovenste draagarmen en langere
onderste sleeparmen. Dit systeem is zo compact dat het grotendeels
past binnen de 46 mm offset (bolling) van de wielen of direct
daarnaast. Daarom noemt Kia dit een âin-wheel multi-linkâ.
Effectieve geluidsisolatie is slechts het sluitstuk van alle
maatregelen die NVH (Noise, Vibration, Harshness) terugdringen. In de
Magentis worden geluid en vibraties zoveel als mogelijk tegengegaan
bij de bron: de motor en de wielophanging. Het windgeruis langs de
deuren wordt buitengesloten door driedubbele deurrubbers. De hardheid
van het onderstel is verregaand verminderd door isolatie op kritische
plaatsen, zodat trillingen worden gesmoord in plaats van versterkt
en/of doorgegeven.
Het automatisch geregelde climate control systeem heeft een variabel
werkende compressor met vier belangrijke voordelen. Er is geen
schakelmoment dat de motorprestaties merkbaar beïnvloedt. De
werkingsgraad van de compressor sluit nauw aan bij de comfortwensen
van de inzittenden. Het brandstofverbruik vermindert en tenslotte is
het systeem stiller. Een pollenfilter haalt het fijnste stof en
stuifmeel uit de instromende lucht en bij ernstige luchtvervuiling
âbijvoorbeeld in tunnelsâ schakelt het Air Quality Control System
automatisch over op recirculatie van de interieurlucht.
Drie sterke, zuinige en schone Euro-4 motoren
Voor het eerst biedt de Magentis keuze uit zowel vier- en zescilinder
benzinemotoren als een sterke en zuinige dieselmotor. Alle motoren
voldoen nu al ruimschoots aan de toekomstige Euro-4 norm voor
emissies.
De nieuwe viercilinder 2.0 Theta benzinemotor maakt gebruik van CVVT
(Continuously Variable Valve Timing). Opmerkelijk genoeg wordt het
brandstofverbruik verlaagd door superefficiënte thermische
huishouding onder de motorkap, die de temperatuur rond de motor tot
9ºC verlaagt. Het koelsysteem van de motor neemt hierdoor minder
energie weg. Bij 6.000 toeren per minuut heeft de 2.0 liter
Theta-motor een vermogen van 103 kW of 144 pk beschikbaar, terwijl de
trekkracht piekt op 189 Nm bij 4.250 toeren.
De 2.7 V6 Delta benzinemotor is ingrijpend herzien, met hogere
prestaties en duurzaamheid bij lager benzineverbruik als doelstelling.
Deze motor met vier bovenliggende nokkenassen geeft de Magentis zijn
absolute topprestaties en biedt ook maximaal comfort voor de
inzittenden. De V6 Mu heeft een drietraps VIS Variable Intake System
dat de lengte van het inlaatkanaal aanpast aan het toerental van de
motor. Net als de viercilinder benzinemotor heeft ook de V6 continu
variabele verstelling van de kleptiming, alsmede elektronisch
geregelde brandstofinjectie. Naast het vermogen van 138 kW of 188 pk
bij 6.000 toeren per minuut levert de V6 ook een respectabele
trekkracht van 247 Nm bij 4.000 toeren.
2.0 CRDi VGT dieselmotor met roetfilter sterk in zakelijk segment
Vooral zakelijke veelrijders zullen met de Magentis turbodiesel veel
rijplezier hebben. De extreem gunstige exploitatiekosten dragen hier
ook nog eens extra aan bij. Deze dieselmotor is nauw verwant aan de
diesel die in de Kia Sportage al veel vrienden maakt. Een
bovenliggende nokkenas bedient de vier kleppen per cilinder. Het
common-rail inspuitsysteem van de tweede generatie werkt onder zeer
hoge druk tot 1.600 bar, teneinde een zeer precieze dosering van de
brandstof te kunnen bereiken. Dit maakt de dieselmotor stiller, omdat
het typische knakken van conventionele diesels door gefaseerde
injectie vrijwel is verdwenen. Het maakt de motor ook zuiniger en
schoner, omdat de brandstofhoeveelheid nauwkeuriger afgestemd wordt op
de kracht die de bestuurder vraagt.
De toepassing van een Variable Geometry Turbocharger (VGT) geeft bij
lage toerentallen meteen optimaal effect. Het Diesel Particle Filter
(DPF) vangt schadelijke roetdeeltjes op, zodat de Magentis diesel zich
kan meten met de schoonste autoâs op de weg. De dieselmotor levert een
maximum vermogen van 103 kW of 140 pk bij 4.000 toeren per minuut. De
trekkrachtcurve is tussen 1.800 en 2.500 toeren geheel vlak op
maximaal 305 Nm.
Twee handgeschakelde plus twee automatische transmissies
Kosten noch moeite zijn gespaard om elke Magentis rijder optimaal
rijplezier te bieden. Bij drie verschillende motoren zijn zelfs vier
verschillende transmissies ontwikkeld. Er is een handgeschakelde
vijfbak of zesbak, terwijl de automatische transmissie met vier of
vijf versnellingen uitgevoerd kan worden. Vanzelfsprekend zijn beide
automaten voorzien van het Sport Shift systeem, dat de bestuurder in
staat stelt om desgewenst ook sequentieel zelf de schakelmomenten te
bepalen.
Bij de 2.0 CVVT benzinemotor zorgt een handgeschakelde vijfbak voor
sportieve acceleratie, met een overdrive voor ontspannen toeren in de
hoogste versnelling. Een viertraps automatische transmissie is
optioneel. De 2.0 CRDi VGT dieselmotor heeft een handgeschakelde
zesbak om de hoge trekkracht adequaat in voorwaartse snelheid om te
zetten. Optioneel is de viertraps automaat leverbaar.
De V6 Mu motor is standaard gekoppeld aan een nieuwe vijftraps
automaat. Deze transmissie verzekert even soepel als vlot optrekken,
met een lange overdrive voor kruisen met een laag motortoerental. De
vijf versnellingen hebben relatief dicht bij elkaar liggende
overbrengingsverhoudingen, waarmee het overschakelen soepeler
verloopt. Bovendien is het brandstofverbruik tot 4% gunstiger dan bij
de voorgaande transmissie.
Alle automatische transmissies hebben en elektronische regeling,
gebaseerd op de informatie van sensoren over acceleratie, afremmen,
toerental en voorwaartse snelheid. De computer zorgt niet alleen voor
soepel schakelen, maar leert ook anticiperen op de rijstijl van elke
individuele bestuurder. De versnelling van de overdrives zijn langer
dan voorheen: 0,728 (vijftraps bij V6) en 0,712 (viertraps bij 2.0
CVVT) of 0,731 (viertraps bij diesel) om het brandstofverbruik bij
kruissnelheid te verlagen.
Exclusief hi-tech ontwerp voor Kia
Het is bekend dat Kia en Hyundai bepaalde technische componenten
delen. Echter, de Magentis onderscheidt zich nu met een unieke
zelfdragende carrosserie, sportievere zelfdragende wielophanging en
uiterst geavanceerde motoren. Kia daagt de gevestigde orde in het
competitieve D-segment uit met verrassend krachtige pluspunten.
Voor de nieuwe Magentis ontwikkelde Kia een eigen platform, dat in de
komende jaren ook toegepast zal worden in de opvolger van de huidige
Carens. De elegante en dynamische vormgeving spreekt voor zich, maar
verwijst ook naar de vele hi-tech oplossingen van Kia ingenieurs. Er
is in gewicht uitgedrukt bijna 64% meer high-tensile staal toegepast,
in vergelijking met het voorgaande model. De stijfheid van de
carrosserie is hierdoor veel groter dan voorheen. De totale massa van
de Magentis is nagenoeg onveranderd doordat op bijvoorbeeld
wielophanging, motoren en transmissies gewicht is bespaard.
De wielen zijn in vier richtingen naar buiten toe verplaatst. Dit is
niet alleen visueel aantrekkelijk, maar geeft ook meer stabiliteit en
alerte reacties op stuurcommandoâs terwijl het koetswerk opmerkelijk
vlak boven het wegdek blijft.
De uitgangspunten van het designteam onder leiding van hoofdontwerper
Chang-Sik Min waren drieledig: een volumineus frontaanzicht, een
dynamisch langsprofiel met opzwepende C-stijl en een tegelijk massieve
en sportieve achterpartij. Het prototype werd in clinics beoordeeld
door potentiële klanten. De kern van dat oordeel was âeenvoudig en
toch substantieel, een zeer capabele, comfortabele en moderne auto met
hoge kwaliteit.â De clinics brachten tevens aan het licht dat meer en
meer klanten de nieuwe designs van Kia aantrekkelijk vinden. Over het
uitwendige ontwerp stak de opmerking âeenvoudig en strakâ boven andere
bevindingen uit, terwijl het ruime en stijlvolle interieur een
bijzonder hoge waardering ontving.
Hoewel de Magentis in elk opzicht groter werd, is de aërodynamica
bijna 6% verbeterd. De Cd waarde is van 0,34 naar 0,32 gedaald,
hetgeen zowel minder windgeruis als lager brandstofverbruik oplevert.
Hoewel de vooroverbouw 25 mm korter werd, kon de botsweerstand sterk
vergroot worden. De keuze voor McPherson voorwielophanging (anders dan
bij de Hyundai Sonata die als voorheen dubbele triangels gebruikt)
bood de mogelijkheid om de gehele structuur van de motorruimte vóór
het passagierscompartiment opnieuw te ontwerpen. Een belangrijk
element hierin zijn de hogere langsdragers die meer botsenergie
opvangen en gedeeltelijk doorgeleiden naar de centrale vloerdragers.
CONSUMENTENPRIJZEN
Benzine:
2.0 CVVT EX ⬠23.995,-
2.0 CVVT EX automaat ⬠25.995,-
2.7 V6 EX Luxe automaat ⬠32.995,-
Diesel :
2.0 CRDi VGT EX ⬠27.995,-
2.0 CRDi VGT EX automaat ⬠29.995,-
Opties:
ESP (in combinatie met BAS en TCS) ⬠895,-
Mica / Metallic lak ⬠550,-
Zwarte lak ⬠275,-
Accessoires:
Kia Radio/CD/MP3/WMA speler (groot formaat / 2 DIN) ⬠435,-
Lederen bekleding ⬠1.349,-
De genoemde prijzen zijn inclusief verschuldigde BPM en BTW, exclusief
afleveringskosten.
Samenvattend is de nieuwe Magentis te kenschetsen als een grotere
middenklasse sedan met hoger comfort, betere prestaties en lager
brandstofverbruik dan men in deze klasse verwacht. De nieuwe Magentis
is, net als alle andere Kiaâs, voorzien van de Kia Totaalgarantie,
welke bestaat uit: 3 jaar fabrieksgarantie zonder kilometerbeperking,
3 jaar lakgarantie, 6 jaar garantie tegen corrosie van binnenuit en
levenslange internationale wegenhulpgarantie.
BedrijfsautoRAI.nl
AutoRai