Gemeente Utrecht
2006 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
16 Vragen van mevrouw drs. M.C. Mos en de heer R.J.F. Giesberts
(vragen binnengekomen op 15 februari 2006)
Eind vorig jaar is de gemeente beloond voor het beleid om het stationsgebied veiliger te maken. De combinatie van een sociale, op zorg gerichte aanpak, en handhaven bij overtredingen van regels kreeg lof toegezwaaid. Terecht, zo vindt GroenLinks.
Wat zou nu nog mooier zijn is als de gemeente dit jaar ook beloond zou worden voor de wijze waarop fietsers die het gebied bezoeken worden geholpen. Dan moet er wel flink wat gaan gebeuren.
Want de situatie voor iedereen die zijn fiets wil stallen is aan beide zijden van het station de afgelopen maanden verslechterd. Daar is geen duidelijke oorzaak voor aan te wijzen maar feit is dat elk hekje, paaltje en boom(pje) inmiddels vrijwel permanent, zeven dagen per week, als stallingplek is benut. Zie hiervoor ook de bijgevoegde foto's. Het weghalen van fout geparkeerde fietsen is onder deze condities geen doen: er is vrijwel geen legaal alternatief meer voor bezoekers die het gebied bezoeken.
GroenLinks wil snel verandering in deze situatie. Misschien ten overvloede maar we hebben hier de volgende redenen voor:
1. Het is goed voor het milieu in de stad en voor de gezondheid als mensen met de fiets naar het station gegaan. Door onvoldoende of in kwaliteit slechte stallingvoorzieningen aan te bieden ontmoedig je mensen.
2. Fietsdiefstal is een taai probleem waarbij Utrecht achterop loopt als het gaat om een sluitende aanpak. We vergroten de problemen door de stallingvoorzieningen te verwaarlozen en onvoldoende capaciteit aan te bieden.
3. Fietsen die wild geparkeerd worden blokkeren oversteekplaatsen, looproutes en veroorzaken als ze omvallen soms gevaarlijke situaties op fietsroutes.
4. Het al troosteloze beeld van het stationsgebied wordt nog triester als het stallen van fietsen niet goed is geregeld.
In 2003 is 2 miljoen euro geïnvesteerd in het opknappen van het stationsgebied. Voor de situatie voor fietsers heeft dit geen effect gehad. De fietswachten die moesten toezien op waar fietsen geplaatst worden en wrakken konden spotten en laten weghalen zijn enkele jaren geleden wegbezuinigd. De capaciteit is wel uitgebreid richting Smakkelaarsveld maar dat blijkt onvoldoende. Ook de recent bijgeplaatste 200 stallingplekken op Jaarbeursplein voldoen niet aan de vraag. Alle inspanningen overziende is er de afgelopen jaren minimaal aandacht geweest voor de fietsstallingen.
GroenLinks wil graag dat er dit jaar verbetering komt. De voornemens van het College zijn te beperkt. De proef met dubbellaags fietsparkeren is goed, maar zou aangevuld moeten worden met meer maatregelen. Wij denken dat in ieder geval nodig is:
- uitbreiding van de capaciteit oostzijde op koppen Stationsstraat en door voor de stalling van UB2000 een gereduceerd tarief te gaan rekenen dan wel gratis te maken. Uiteraard moet dit goed bekend worden gemaakt bij de bezoekers.
- uitbreiding capaciteit westzijde, bijvoorbeeld tijdelijk op terrein NS naast het spoor.
- terugkeer van fietswachten, in de vorm van speciaal opgeleide stadstoezichthouders die fietswrakken kunnen laten weghalen en ingrijpen bij gevaarlijke of problematische situaties die als gevolg van wild geparkeerde fietsen ontstaan. Het optreden van de fietswachten is gekoppeld aan een voldoende aanbod van stallingruimte.
- het maken van een tijdelijk fietsdepot aan de Mineurslaan waar eigenaren hun wegens fout parkeren weggehaalde fiets(wrak) kunnen ophalen.
GroenLinks zou ook onderzocht willen zien in hoeverre de lege BB-ruimte onder de sporen naast de Leidseveertunnel en in de opslagruimten onder HC ruimte te maken is voor fietsstallingen.
Momenteel kent CS 12.000 legale fietsstallingsplekken. GroenLinks meent dat in 2006 een toename van minstens 1.500 het doel moet zijn. Tegelijk constateren wij dat onvoldoende duidelijk is hoe omvangrijk kwantitatief gezien het probleem precies is. De vraag rijst in ieder geval of de 17.000 fietsplekken in de plannen Stationsgebied wel voldoende zijn. GroenLinks denkt van niet.
Dit brengt ons tot de volgende vragen:
1. Bent u met ons van mening dat de huidige situatie voor fietsers die hun fiets willen stallen nabij CS ronduit slecht is?
2. Bent u met ons van mening dat omwille van milieu, (verkeers)veiligheid en beleving een spoedige verbetering gewenst is?
3. Kunt u ons informeren over uw plannen daartoe en de fase waarin die verkeren?
4. Wat is uw mening op de vier suggesties om tot verbetering te komen (tarieven U-stal, uitbreiding west, terugkeer fietswachten, fietsdepot Mineurslaan)?
5. Bent u met ons van mening dat ook andere locaties in het gebied op hun geschiktheid onderzocht moeten worden?
6. Bent u het met GroenLinks eens dat de huidige capaciteit te kort schiet en uitbreiding met minstens 1.500 plekken in 2006 gewenst is?
7. Bent u bereid in 2006 tellingen uit te voeren om zo een goed beeld te krijgen van de getalsmatige omvang van de problematiek? En deze uitkomsten te betrekken bij de uitwerking van de plannen voor nieuwe fietsstallingen in het stationsgebied?
---- --
Bijlage bij Schriftelijke vragen conform art. 42 R.v.O.
Ingediend door: Marry Mos en Robert Giesberts
Onderwerp: fietsen stationsgebied
---
Hoek Radboud Galerij oostzijde
---
Galerij oostzijde Gildekwartier
---
Smakkelaarsveld Jaarbeursplein
---- --