Time : 10:14:09 AM
Date : Wednesday, February 15, 2006
Sender Name: CTB

Nieuw ondersteuningsprogramma voor de marketing van fairtradeproducten

De belangstelling voor eerlijke handel neemt toe, zowel bij de Belgische consument (twee op de drie weten wat eerlijke handel inhoudt) als bij de distributeurs die zich bewust zijn van het groeipotentieel van deze handelsvorm in een geglobaliseerde economie. En dit kan alleen maar worden toegejuicht, want dankzij deze evolutie kunnen duizenden gezinnen in het Zuiden hun levens- en arbeidsomstandigheden verbeteren.

Opdat nog meer fairtradeproducten de weg zouden vinden naar de Belgische huiskamers, moeten ze beantwoorden aan de eisen van de consument. Het Fair Trade Centre, dat door de Belgische staat is belast met de promotie van eerlijke handel, ging van deze vaststelling uit bij het ontwikkelen van een nieuw ondersteuningsprogramma voor de marketing van fairtradeproducten. Dit nieuwe initiatief, met een budget van 500.000 EUR voor 2006, heeft tot doel de ambachtslui, landbouwers en coöperatieven in het Zuiden te helpen producten te ontwikkelen die zijn aangepast aan de smaak van de Belgische consument. Zo kunnen marktonderzoeken, productontwikkeling, de kwaliteitsverbetering van bestaande producten of de instelling van kwaliteitscontrolesystemen worden gefinancierd. Ook de vorming van producenten (op het vlak van beheer of marketing) kan worden gefinancierd, evenals hun deelname aan handelsbeurzen. Er kan zelfs een 'company matching' worden georganiseerd voor de producenten, waarbij ze rechtstreeks in contact worden gebracht met Belgische invoerders of verdelers. Dankzij de ontwikkeling van nieuwe producten kunnen de inkomstenbronnen worden gediversifieerd, kan het seizoensgebonden karakter van de productie worden verminderd, kan de noodzakelijke technologie worden overgedragen, kunnen lokale grondstoffen worden benut. Kortom, de concurrentiekracht van de kleine producenten in het Zuiden heeft er alle baat bij.

De activiteiten, die voor maximaal 75 % worden gefinancierd (cf. bijgevoegd reglement), betekenen een duwtje in de rug van de producentenorganisaties, die zo hun capaciteiten en autonomie kunnen vergroten.

Het ondersteuningsprogramma wordt momenteel onder andere gebruikt om producenten van fairtradekledij en -accessoires in het Zuiden de kans te bieden om hun collecties voor te stellen op het BFF, de internationale modebeurs in Brussel (www.bff.be). Op de beurs van juli zal een specifieke fairtradezone worden ingericht, waar de producenten rechtstreeks in contact kunnen komen met verdelers en kleinhandels.


-- einde van het perscommuniqué

--

BETREFFENDE BTC

De Belgische Technische Coöperatie (BTC) is het Belgisch agentschap voor ontwikkelingssamenwerking. Ze verstrekt openbare diensten aan de Belgische federale overheid, en meerbepaald de FOD Buitenlandse Zaken, Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking, om ontwikkelingslanden te ondersteunen in hun strijd tegen armoede. Dankzij haar expertise op het terrein wordt BTC ook door andere nationale en internationale organisaties ingeschakeld om projecten uit te voeren die bijdragen tot een duurzame menselijke ontwikkeling.

Bijlagen tevens beschikbaar op www.pressreleases.be

Contactpersoon:

Samuel Poos
T 02/505 37 74 - 0473/734 984
F 02 502 98 62
E samuel.poos@btcctb.org
www.fairtradecenter.be

URL: http://www.fairtradecenter.be http://www.btcctb.org
Picture: (None)
Attachments: mcb_20060215_094712_236_Att_3.pdfmcb_20060215_094712_236_Att_4.pdf

Link to Press Release - FR Link to Press Release - NL