Ingezonden persbericht

Online uitgave Luister in één maand 700.000 hits

Overige bladen van Uitgeverij Scala volgen in innovatief online uitgeven

AMERSFOORT, 20060215 -- Luister, het klassieke-muziektijdschrift van Nederland en één van de special interest bladen van Uitgeverij Scala, staat net één maand online en is nu al een groot succes. De 700.000 hits per maand en de gemiddelde bezoekersduur van 9 minuten zijn uitzonderlijk goed voor een nieuwe site. Naast Luister staan ook de andere special interest bladen van Uitgeverij Scala, Railhobby (voor de spoorweghobbyist en modelspoorwegbouwer) en Digital Movie (volgt alle ontwikkelingen op het gebied van Video en Home Cinema), sinds kort online. Zowel de reacties van lezers en adverteerders als de resultaten van de statistieken zijn overweldigend.


Directeur van Modern Media André Polderman, de organisatie achter Clixmaster Republisher waarop het programma met de online uitgaven draait, is zeer aangenaam verrast. "We zien maar weinig sites die in een relatief korte tijd zulke goede resultaten behalen. Niet alleen de 700.000 hits van de afgelopen maand zijn overweldigend, met name de gemiddelde bezoekersduur van 9 minuten is uniek te noemen. Tevens merken ook wij het enthousiasme in de branche. Vele uitgevers weten ons te vinden en willen eveneens hun tijdschriften online zetten."
De eerste resultaten zijn volgens Ashja Bosboom, marketing directeur van Uitgeverij Scala, ver boven verwachting. "Onze lezers ervaren het als een meerwaarde. Vooral de toegang tot het archief en de verrijkingen in de vorm van films en downloads die door de online uitgave mogelijk zijn, waarderen ze sterk. Voor een relatief nieuwe site zijn de bezoekersaantallen ook zeer goed te noemen."

Uitgeefbranche op z'n kop
Mik Fetvaciyan, directeur van Uitgeverij Scala: "We hadden als uitgever van consumentenbladen de primeur met het integraal online zetten van Digital Movie. Dat hebben we geweten. Niet alleen kregen we zeer veel positieve reacties van onze lezers en adverteerders, ook de uitgeefmarkt stond op z'n kop. Naast de aandacht die we in de media hebben gekregen en nog steeds krijgen, was onze presentatie op de Nationale Uitgeefdag opzienbarend. Dit resulteerde namelijk in zeer veel reacties van andere uitgeverijen die hier eveneens toekomst in zien. Iedereen wil weten hoe we dit hebben opgezet en wat de resultaten zijn."

Innovatie door online uitgeven
Deze innovatieve manier van uitgeven biedt niet alleen voordelen voor abonnees en adverteerders, ook niet-abonnees profiteren van deze nieuwe werkwijze.
Voor bestaande abonnees betekent deze ontwikkeling gratis toegang tot het online archief met handige zoekfunctie, zodat ze alle nummers naar hartelust en op hun gemak kunnen inzien. Tevens krijgen ze zo veel extra's zoals directe links naar derden, extra foto's en 'flashy applicaties' zoals bijvoorbeeld filmtrailers.
Voor adverteerders biedt de online versie ook extra mogelijkheden: banners, links, verrijkingen in advertenties, meer bezoekers en dus meer lezers van de advertenties.
Ook abonnees in het buitenland hebben nu snel toegang tot hun favoriete blad.
Niet-abonnees kunnen een voordelig online abonnement afsluiten of een losse online uitgave aanschaffen. Voor het online aanschaffen van een uitgave heeft Uitgeverij Scala gekozen voor Click&Buy, het betaalsysteem van Firstgate. Click&Buy is al ruim vijf jaar Europees marktleider op het vlak van online betalingen.

De online versie van de bladen is identiek aan de papieren versie. De online pagina's zijn snel geladen, makkelijk door te bladeren, in- en uit te zoomen en vooral overzichtelijk. Voor een uitgebreide beschrijving van de functies kan de lezer terecht bij de help onderwerpen. De lezer ervaart dus geen gedoe met het downloaden van programma's, plug-ins, of onbegrijpelijke en onoverzichtelijke functies maar kan eenvoudig en snel het blad lezen.



Uitgeverij Scala BV