Verbond van Verzekeraars

Minder gestolen autos teruggevonden

Het aantal voertuigdiefstallen is in 2005 opnieuw gedaald, met bijna veertien procent. Dat staat in de Autodiefstal Jaaranalyse van de Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit (AVc). Zorgpunt is wel dat het aandeel jonge autos in het totaal van de diefstallen steeg en dat er ook minder jongere voertuigen worden teruggevonden. Directeur Guus Wesselink van AVc wil dan ook extra aandacht voor deze categorie autos.

Het aantal voertuigdiefstallen daalt sinds een aantal jaren door een steeds betere beveiliging en coördinatie tussen betrokken partijen. Ook in 2005 heeft die daling zich voortgezet. In totaal werden 19.679 gekentekende voertuigen gestolen (waarvan 13.844 autos), ruim drieduizend minder dan in 2004, toen de teller op 22 .989 stond. Gemiddeld werd in 2005 53,6 procent van de voertuigen teruggevonden; minder dan in 2004, toen het terugvindpercentage nog 58,2 procent bedroeg. Het terugvindpercentage daalde met name bij personenautos (van 66,3 naar 61,2 procent) en bij motorrijwielen (van 29,0 naar 23,9 procent).

Professionele criminaliteit
Opvallend is dat er met name veel minder oudere personenautos (tussen de acht en achttien jaar) werden gestolen, terwijl het aandeel jonge autos steeg. Bovendien werden er minder jonge gestolen personenautos (112) teruggevonden. Jonge autos zijn tegenwoordig vaak uitgerust met geavanceerde apparatuur, waardoor het terugvindpercentage aanzienlijk wordt vergroot. Dat dat dit jaar niet is gebeurd, betekent dat autocriminelen steeds professioneler te werk gaan, aldus Wesselink, die opmerkt dat er wel grote verschillen tussen merken onderling zichtbaar zijn. Zo rijden er van de merken Volkswagen en Opel in Nederland ongeveer evenveel personenautos rond, maar worden jonge Volkswagens ruim drie keer zoveel gestolen.

Extra maatregelen
De lage terugvindpercentages en het hoge aandeel jonge gestolen voertuigen zijn volgens Wesselink wel aanleiding tot aanvullende maatregelen. Extra beveiligingseisen gelden nu vooral voor het topsegment. Zo stellen verzekeraars bij personenautos boven een bepaalde nieuwwaarde extra beveiligingsapparatuur of de installatie van voertuigvolgsystemen verplicht. Het verdient na een goede cijferanalyse wellicht aanbeveling om zulke eisen ook aan minder dure autos te stellen.

Verzekerd!, februari 2006