Gemeente Westervoort

Kopij week 07 voor de editie van woensdag 15 februari 2006

Vergaderingen
Commissie Bestuur, Samenleving en Financiën
Maandag 20 februari 2006 , aanvang 20.00 uur, in de raadzaal van het gemeentehuis. De volgende onderwerpen worden onder andere besproken:

· Vaststelling protocol voor de accountantscontrole op de jaarrekening 2005 · Voorstel tot vaststellen van het normenkader toetsing rechtmatigheid jaarrekening 2005 · Toekomst familieboerderij "de Kleine Weide""
· Toekomst voor de lokale omroep Duiven/Westervoort? · Huisvesting de Flierefluiter
· Een sluitende keten in de zorg voor de jeugd (project Jeugd en Kleine Kriminaliteit)

De agenda en bijbehorende stukken liggen ter inzage bij de receptie van het gemeentehuis en zijn te raadplegen via internet (www.westervoort.nl)

Commissie Ruimte en Veiligheid
Dinsdag 21 februari 2006, aanvang 19.30 uur, in de raadzaal van het gemeentehuis. De volgende onderwerpen worden onder andere besproken:

Herontwikkeling vrijkomende schoollocaties
Wijziging acceptatieprotocol afvalbrengstation Kosten brandweerzorg

De agenda en bijbehorende stukken liggen ter inzage bij de receptie van het gemeentehuis.

Vergadering Welstand:
Vindt in principe om de 2 weken plaats in elke even week op dinsdagmiddag vanaf 13.30 uur. Op de maandag daarvoor kunt u de agenda inzien bij de afdeling Publiekszaken.

Meer informatie over de aanvragen e.d. kunt u krijgen bij de afdeling Ruimte & Samenleving, tel. 3179531.

Aanvragen & vergunningen

Bouwaanvraag:

- Vredenburgstraat 41, plaatsen erker aan voorzijde
- Zuidelijke Parallelweg 34, plaatsen carport

Verleende bouwvergunningen:

- Schaapswaard 2, plaatsen dakkapel

- Paepestraat 7, plaatsen raamkozijn

Voorgenomen vrijstelling:

- Klapstraat 28, uitbreiden woning met serre
Het bouwplan is strijdig met het bestemmingsplan. Voor het bouwplan is vrijstelling mogelijk op basis van artikel 19, lid 3 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening. Inzage van het bouwplan kan vanaf 16 februari tot 30 maart 2006 bij de afdeling Publiekszaken (zie de kop "Inzien"). Binnen de genoemde termijn van 6 weken kan een ieder zijn of haar zienswijze bekend maken bij burgemeester en wethouders.

Overige verleende vergunningen
Voor de hieronder genoemde activiteiten zijn de benodigde ontheffingen, vergunningen en toestemmingen verleend:
· De heer Sombroek, standplaatsvergunning voor de verkoop van biologische levensmiddelen op donderdagochtend op de parkeerplaats de Wyborgh. · Vergunning verleend aan basisschool De Tuimelaar houden carnavalsoptocht op vrijdag 24 februari 2006 vanaf Maksim tot school.

Wet op de kansspelen (speelautomaten)
· Vergunning verleend voor het jaar 2006 voor het aanwezig hebben van één behendigheidsautomaat in Hollywood, Dorpstraat 65 te Westervoort.

Heeft u bezwaar?
Indien u het niet eens bent met één van de verleende vergunningen , dan kunt u op grond van de Algemene wet bestuursrecht binnen 6 weken bezwaar maken door het indienen van een bezwaarschrift bij het college van burgemeester en wethouders, Postbus 40, 6930 AA Westervoort. De termijn van 6 weken vangt aan met ingang van de dag na die waarop dit besluit is bekendgemaakt bij de aanvrager.
Het indienen van een bezwaarschrift heeft geen schorsende werking. De indiener van een bezwaarschrift kan, als er gelet op de betrokken belangen sprake is van spoed, tevens een voorlopige voorziening (zoals schorsing) aanvragen bij de voorzieningenrechter van de Arrondissementsrechtbank, sector bestuursrecht, Postbus 9030, 6800 EM te Arnhem. Hiervoor moet u griffierecht betalen. De griffier van de rechtbank kan u over deze kosten informeren.

Bestemmingsplannen

Rivierverruiming Hondsbroeksche Pleij en uiterwaarden

Op grond van artikel 31 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening maken wij bekend dat de goedkeuring van het bestemmingsplan "Rivierverruiming Hondsbroeksche Pleij en uiterwaarden" door Gedeputeerde Staten van Gelderland vanaf 12 januari 2006 onherroepelijk is geworden. Vanaf deze datum is het bestemmingsplan openbaar.

Milieu

Bekendmaking melding 8.19 wet milieubeheer

Op 21 december 2006 hebben burgemeester en wethouders van de gemeente Westervoort een melding, kenmerk 2899/05, ontvangen van V.J.G.M. Bus voor het wijzigingen van een inrichting aan de IJsseldijk 90 te Westervoort. De wijziging betreft het veranderen van het dierbestand. In plaats van 3 zeugen en 30 gespeende biggen worden 100 schapen en 20 paarden en pony's gehouden. Daarnaast wordt de opslag van hooi en stro gewijzigd.

De wijzigingen zijn beoordeeld op de gevolgen voor het milieu. Uit de melding blijkt dat het wijzigingen betreffen waarbij de nadelige milieugevolgen afnemen of gelijk blijven en de aard van de milieugevolgen niet verandert en de aard van de inrichting niet verandert. De melding wordt daarom beschouwd als een melding in de zin van artikel 8.19 van de Wet milieubeheer. Dit betekent dat voor de bedoelde verandering geen wijziging van de milieuvergunning nodig is.

Inzien en bezwaar
Het besluit en alle andere stukken die erbij horen, kunt u vanaf 15 februari 2006 tot en met 29 maart 2006 inzien bij de afdeling Publiekszaken (zie de kop "Inzien"). Tegen ons besluit tot acceptatie van deze melding kan bezwaar worden gemaakt.

Bezwaarschrift
Het bezwaarschrift moet uiterlijk binnen 6 weken na de bekendmaking van het besluit bij ons zijn ingediend. Ons adres is: Burgemeester en wethouders van de gemeente Westervoort, Postbus 40, 6930 AA Westervoort.

Het bezwaarschrift moet zijn ondertekend en tenminste het volgende bevatten: naam en adres indiener, dagtekening, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht en de gronden van het bezwaar.

Voorlopige voorziening
Het besluit treedt in werking na de termijn voor het indienen van een bezwaarschrift. Als gedurende de bezwaartermijn bij de Raad van State een verzoek om voorlopige voorziening is gedaan, treedt het besluit niet in werking alvorens op het verzoek is beslist. Naast het indienen

van een bezwaarschrift kunt u een voorlopige voorziening aanvragen. Het verzoek om een voorlopige voorziening moet samen met een afschrift van het bezwaarschrift worden gezonden aan (de voorzitter van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, Postbus 20019, 2500 EA 's-Gravenhage). Voor het behandelen van een verzoek om voorlopige voorziening wordt griffierecht geheven. Over de hoogte en de wijze van betaling van het griffierecht kunt u informatie krijgen van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, tel (070) 4264426.

Deze bekendmaking wordt voorgeschreven door de Wet milieubeheer jo. de Algemene wet bestuursrecht.

Wijziging acceptatieregels afvalbrengstation

Op het afvalbrengstation in Arnhem zijn de gebrachte afvalhoeveelheden en het aantal bezoekers uit Westervoort de afgelopen jaren flink gestegen. Van de mogelijkheid om hier afval te brengen en te scheiden wordt dus goed gebruik gemaakt. Op zich is dit prima. De indruk bestaat echter dat er veel bouwafval op het afvalbrengstation wordt gebracht, door burgers en klusbedrijven. Hierdoor zijn de kosten voor het verwerken van het afval sterk toegenomen. Deze kosten worden aan de Westervoortse burgers in rekening gebracht middels de afvalstoffenheffing. Ook degenen die niet of nauwelijks op het afvalbrengstation komen betalen hier via de afvalstoffenheffing aan mee.
Het college van burgemeester en wethouders vindt dit niet rechtvaardig. Zij is van mening dat de vervuiler moet betalen. Het college heeft hiervoor een voorstel aan de raadscommissie Ruimte & Veiligheid gedaan. In het voorstel worden de regels voor het brengen van afvalstromen aangescherpt. Dit geldt vooral voor het brengen van bouw- en sloopafval. Er is een verruiming voor het brengen van herbruikbare of gevaarlijke afvalstromen. De raadscommissie Ruimte & Veiligheid bespreekt dit onderwerp in haar vergadering van 21 februari 2006.

Hondenpenningen

Nieuwe vorm en kleur penning
Zoals u van de gemeente Westervoort gewend bent krijgt u voor het komende jaar weer een nieuwe hondenpenning. Dit jaar is er naast een nieuwe kleur ook voor een nieuwe vorm gekozen. Dit jaar zal de penning een ronde vorm hebben en rood van kleur zijn. Voor 1 maart a.s. krijgt iedere hondenbezitter de nieuwe hondenpenning(en) thuis bezorgd. Vanaf 1 maart 2006 is het verplicht dat uw hond de nieuwe penning draagt.

Hondencontrole binnenkort van start:
In Westervoort moet iedereen, die één of meerdere honden houdt, hondenbelasting betalen. De houd(st)er van deze hond(en) is wettelijk verplicht daarvan zelf aangifte te doen. Het idee bestaat dat niet iedereen dat doet. Om dit te controleren én om bij degenen die wel hondenbelasting betalen het ongelijkheidsgevoel weg te nemen wordt er een algehele controle uitgevoerd. De gemeente heeft aan het bedrijf Holland-Ruiter opdracht gegeven om binnenkort met een huis aan huis hondencontrole te beginnen. Deze controle zal plaatsvinden op wisselende tijden, dus niet alleen tijdens kantooruren. De hondencontroleur zal bij u aanbellen en u enkele vragen stellen over het al dan niet hebben van één of meerdere honden. Vanzelfsprekend kunnen de hondencontroleurs zich legitimeren door het tonen van een door de gemeente verstrekt legitimatiebewijs.
Bent u niet thuis? Dan maakt de hondencontroleur ter plaatse een beoordeling over het wel of niet aanwezig zijn van één of meer honden. Is er een vermoeden dat u één of meer honden hebt, dan laat de controleur een aangiftebiljet hondenbelasting achter in uw brievenbus.

Het kan zijn dat u sinds kort een hond heeft en dat u nog niet in de gelegenheid bent geweest om hiervan aangifte te doen.
De gemeente adviseert u in dit geval niet te lang te wachten met het doen van aangifte. Wanneer u geen aangifte doet en de controleur treft wel een hond aan, dan zal er ambtshalve een aanslag hondenbelasting en mogelijk een boete opgelegd worden. U kunt een aangiftebiljet hondenbelasting aanvragen bij de afdeling Publiekszaken, telefoon 026- 3179911 of afhalen bij de receptie van het gemeentehuis.

Volledigheidshalve zijn hier nog de tarieven voor de hondenbelasting voor 2006:


- voor de eerste hond 56,60
- voor de tweede hond 80,80
- voor de derde en volgende hond(en) 165,60
- het tarief voor een kennel bedraagt 137,40

Wat ligt ter inzage?

Bestemmingsplannen:
T/m 1 maart 2006 : Vastgesteld bestemmingsplan 8e partiële herziening van het bestemmingsplan de Ganzenpoel T/m 9 maart 2006 : Eindverslag inspraakprocedure "Komplannen"

Bouwplannen
T/m 15 maart 2006 : De Commanderie 2, plaatsen dakopbouw Heilweg 39, wijzigen 2 gevels 't Slag 11, uitbreiden woning Klapstraat 28, uitbreiden woning Sloopmelding Vredenburgstraat 55, slopen asbesthoudende dakbedekking
T/m 29 maart 2006 : Voorgenomen vrijstelling voor uitbreiden van een woning met een serre op het adresKlapstraat 28

Milieu
T/m 1 maart 2006 : Milieubeleidsplan 2006-2010 T/m 29 maart 2006 : 8.19 wet Milieubeheer wijziging van een inrichting aan de IJsseldijk 90 te Westervoort

Overig
T/m 21 februari 2006 : Algemene Voorwaarden kermis Wekelijks : Persnotulen van de vergadering van het college van burgemeester en wethouders

Inzien
Om stukken in te zien kunt u dagelijks terecht bij afdeling Publiekszaken. Inzage kan op de volgende tijden:
Zonder afspraak:
Iedere werkdag van 08.00 uur tot 12.30uur
Maandagavond van 18.00 uur tot 20.00 uur (Wet milieubeheer en tot 21.00 uur op afspraak) Woensdagmiddag van 14.00 uur tot 16.00 uur

Buiten deze tijden zijn de stukken alleen in te zien na het maken van een afspraak 's middags van 14.00 uur tot 16.00 uur en op maandagavond van 20.00 uur tot 21.00 uur.

Uitkomen met inkomen!

Is mijn pensioen goed geregeld?
U vraagt zich vast wel eens af of uw inkomen na uw pensionering wel voldoende zal zijn. Kunt u uw auto behouden? Wordt de droom van een verre reis ooit werkelijkheid? Kortom: in hoeverre is er sprake van een pensioensgat? De meeste mensen werken tijdens hun werkzame leven voor verschillende werkgevers. Ook komt het regelmatig voor dat iemand tijdelijk minder of zelfs helemaal geen betaald werk heeft. Dit heeft allemaal gevolgen voor de pensioeninkomsten.

Rekensom
Meestal wordt er een eenvoudig rekensommetje gemaakt om een ruwe inschatting te maken of het pensioen voldoende is. Wanneer het 70 procent van het bruto eindsalaris bedraagt, heeft u een toereikend inkomen. Heeft u een lager pensioen dan dit percentage dan heeft u te maken met een pensioengat.

Besparingen na pensioen
Deze berekening is weliswaar eenvoudig, maar houdt geen rekening met de uitgaven na de pensioendatum. Want ook in de uitgaven na het pensioen zijn er individuele verschillen. Woningbezitters zullen op het moment dat zij met pensioen gaan de hypotheek misschien al (grotendeels) hebben afgelost. Dat scheelt aanzienlijk in de woonlasten. Verder hoeft een gepensioneerde bijvoorbeeld niet meer dagelijks van en naar het werk te reizen, zodat op de post vervoer waarschijnlijk een lager bedrag kan worden genoteerd.

Extra uitgaven na pensioen
Behalve besparingen zijn er na het pensioen meestal ook extra uitgaven. Veel gepensioneerden hebben immers wensen op het gebied van hobby's en reizen. De kosten die deze wensen met zich meebrengen, hangen af van het soort wens en zijn dus individueel bepaald.

Bespaartest voor gepensioneerden
Het Nibud heeft samen met pensioenfonds PGGM De Bespaartest voor gepensioneerden ontwikkeld. Deze bespaartest is bedoeld voor iedereen die binnenkort met pensioen gaat of dat al is . De test bestaat uit dertien vragen over vaste lasten, grote aankopen, vrije tijd en lasten en huishouden en is in ongeveer tien minuten te doen. Door de vragen te beantwoorden, krijgt u eenvoudige tips om geld te besparen.

Meer informatie over stoppen met werken en de test vindt u op www.nibud.nl en op www.pensioenkijker.nl.
Tijdens het telefonisch spreekuur kunt u met alle vragen over geld en vooral het uitgeven daarvan bij een van de budgetconsulenten terecht. Het telefonisch spreekuur op het gemeentehuis is iedere werkdag tussen 09.00 ­ 10.00 uur, tel: 31 79 630.

Tijdelijke afsluiting gedeelte Ariënsstraat

Op zaterdag 25 februari 2006 is het prinsenpaar van c.v. de Dolbotters van plan om ter voorbereiding op de sleuteloverdracht de leden van de carnavalsvereniging,de fanfare en andere genodigden te ontvangen. Het prinsenpaar woont in de Oranjesingel 13 en verzoekt voor de ontvangst tijdelijk een gedeelte van de Ariënsstraat af te sluiten om een tent te kunnen plaatsen.

De afsluiting , gelegen tussen de aansluitingen met de Poelstraat en de Oranjestraat, behoeft uit verkeerstechnisch oogpunt en het feit dat het tijdelijk is, geen problemen op te leveren. Wel is aan de toestemming de voorwaarde verbonden dat de afsluiting niet langer dan noodzakelijk mag zijn ( tussen 12.00 uur en 16.00 uur ) en dat voor de veiligheid in het algemeen de bereikbaarheid van aanliggende panden te allen tijde gegarandeerd dient te zijn. Besloten is dan ook aan het verzoek tegemoet te komen en een tijdelijke verkeersmaatregel te nemen. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de afdeling Openbare Werken.

Gemeente Westervoort start project rondom Wonen, Welzijn & Zorg

Op 6 februari jl. heeft de gemeente Westervoort samen met haar partners op het terrein van wonen, welzijn en zorg officieel het startsein gegeven aan het driejarig project `Thuis in eigen buurt'. Omdat we met z'n allen steeds ouder worden en tegelijkertijd het aantal jongeren afneemt wordt de beroepsbevolking in omvang steeds kleiner. We hebben te maken met een dubbele ontwikkeling: ontgroening en vergrijzing. Ook Westervoort heeft hiermee te maken. De prognose is dat in 2015 bijna 30% van de Westervoortse bevolking boven de 55 jaar zal zijn. Dit heeft een enorm effect op aanbod in wonen, zorg en welzijn. Om voorbereid te zijn op de komende ontwikkelingen gaat de gemeente Westervoort samen met haar partners door middel van het project Thuis in eigen buurt hieraan werken. Dit project is door Provincie Gelderland aangemerkt als voorbeeldproject voor andere gemeenten en heeft als zodanig een provinciale subsidie ontvangen. Om de samenwerking binnen dit project formeel te bevestigen hebben woningcorporatie Vivare, Alysis Zorggroep, Stichting Thuiszorg Midden Gelderland, de Stichting Welzijn Ouderen Duiven-Westervoort, Woonzorg Nederland, Diafaan en de gemeente Westervoort gezamenlijk een intentieverklaring ondertekend.

De hoofddoelstelling van Thuis in eigen buurt is: dat alle inwoners van Westervoort, ongeacht of zij een zorg- of hulpvraag hebben, op een prettige, eigentijdse wijze kunnen blijven leven in hun vertrouwde omgeving, `Thuis in eigen buurt' dus. Plezierige leefomstandigheden worden in de eerste plaats bepaald door de kwaliteit van de woning zelf, als ook door welzijn- en

zorgfaciliteiten. De tijd dat mensen met een intensievere zorgbehoefte vooral in zorginstellingen werden opgevangen, ligt achter ons. In toenemende mate groeit het besef, dat de zorg in de eigen woonomgeving moet worden verleend. Dat mensen die zorg nodig hebben, bijvoorbeeld jongeren, ouderen, mensen met lichamelijke en/of verstandelijke beperking, mensen met een psychische handicap, zelfstandig moeten kunnen wonen. In een gewoon huis, in een gewone straat, in een gewone wijk. Kortom, dat mensen met een zorg- of hulpbehoefte een "zo normaal mogelijk leven" moeten kunnen opbouwen. Ze horen er immers bij. Om dit te realiseren gaat de gemeente met haar partners een masterplan ontwikkelen. Het masterplan houdt een gebiedsgerichte visie op wonen, welzijn en zorg in waaraan concrete uitvoeringsprojecten gekoppeld worden, zoals het ontwikkelen van woonservicezones. Binnen deze zones werken de eerstelijns gezondheidszorg samen, is er een multifunctioneel servicecentrum voor ambulante zorg- & dienstverlening beschikbaar waar ook welzijnsactiviteiten aangeboden kunnen worden. Ook bestaat er een gebiedsgericht aanpak ten aanzien van sociale vraagstukken voor de kwetsbare burgers.
De woningcorporaties Vivare en Woonzorg Nederland werken aan de woningvoorraad in Westervoort. De komende jaren gaat de aandacht vooral uit naar geschikte woningen voor ouderen en voor mensen met een woonzorgbehoefte. Tevens is een belangrijke aandachtsgroep gevormd door starters. Vooralsnog is de overtuiging dat door te zorgen voor passende huisvesting voor ouderen en mensen met een zorgbehoefte er doorstroming op gang komt waardoor ook jongeren / starters aan bod zullen komen. Ook worden er regelmatig woningen aangepast en wordt actief meegewerkt aan het verbeteren van de sociale veiligheid. De zorgpartners Stichting Thuiszorg Midden Gelderland, Alysis Zorggroep en Diafaan bieden onder andere thuiszorg op maat, zorg die 24 uur per dag oproepbaar is en hulpverlening vanuit verzorgingshuizen aan.

Met het project Thuis in eigen buurt reageert de gemeente samen met haar partners op de ontgroening en vergrijzing die nu voor de deur staat.

Onderschrift foto (als de foto op de pagina past): v.l.n.r.:
dhr. G. Wingens (Woonzorg Nederland), mevr. W. Schoenmaker (STMG), de heer B. Grote Gansey (SWO), dhr. H. Breunissen (gemeente Westervoort) de heer W. ten Westeneind (Diafaan), mevr. E. Zijp (Alysis) en de heer A. ter Bogt (Vivare)

Verkeersbesluit carnavalsoptocht
Wijziging busroute

Voor de jaarlijks te houden carnavalsoptocht is besloten tijdelijke verkeersmaatregelen te treffen. Tijdens de carnavalsoptocht op zondag 19 februari 2006 wijzigt de route van het openbaar vervoer tussen 11.00 uur tot 18.00 uur. In de Westervoort Post van 8 februari is de gewijzigde route gepubliceerd. Ook kunt u de route nog eens nalezen op www.westervoort.nl

Burgemeestersbenoeming

Met ingang van 1 maart 2006 is benoemd tot burgemeester van de gemeente Westervoort, de heer mr. J.J.G.M. Geukers.

De heer Geukers (CDA, 51 jaar) is momenteel permanent vertegenwoordiger in Den Haag voor de Alliantie Zuid-Nederland (provincies Noord-Brabant, Limburg en Zeeland). De heer Geukers volgt als burgemeester de heer W.M. de Laat op die sinds 1 januari 2002 waarnemend burgemeester is van Westervoort.

Afscheid burgemeester Will de Laat (in een mooi kader opnemen)

Op 1 maart 2006 draagt waarnemend burgemeester Will de Laat zijn taken over aan de heer J. Geukers. Will de Laat is in de 4 jaren dat hij in Westervoort werkzaam is geweest een geliefd gezicht geworden. We willen hem dan ook niet zòmaar laten gaan.

We bieden Will en zijn vrouw Riet een informele receptie aan, waarbij allereerst de medewerkers van de gemeentelijke organisatie de ruimte krijgen op een informele manier afscheid te nemen. Aansluitend hebben inwoners de gelegenheid de receptie te bezoeken.

De receptie vindt plaats in de raadzaal van het gemeentehuis op donderdag 23 februari 2006 van 16.30 uur tot 18.00 uur.

U bent van harte welkom!

cadeautip: U doet Will de Laat het meest plezier wanneer u een bijdrage schenkt aan Intercambio. Intercambio is een stichting die zich bezig houdt met bewustwordingsprocessen door middel van uitwisseling tussen Westervoort en Santo Domingo, Mexico. Giro 4005807, bank 369711998.

Gemeentehuis gesloten (in een ander kader)

Op donderdag 1 maart is het gemeentehuis vanaf 12.30 de hele middag gesloten. Ook is het gemeentehuis telefonisch niet bereikbaar.