Reclame Code Commissie
Nieuwe Reclamecode voor Kansspelen per 15 februari
Per 15 februari a.s. treedt de bijzondere
Reclamecode voor Kansspelen, die worden aangeboden door
vergunninghouders ingevolge de Wet op de kansspelen (RvK), in werking
en vervangt hiermee de huidige Code voor Casinospelen en
Kansspelautomaten.
De nieuwe Code is van toepassing op reclame voor kansspelen aangeboden
door vergunninghouders op basis van de Wet op de Kansspelen.
Ondertekenaars van de Reclamecode voor Kansspelen zijn de landelijke
vergunninghouders van kansspelen en de particuliere aanbieders van
speelautomaten in Nederland verenigd in de VAN Speelautomaten
Brancheorganisatie.
De Reclamecode voor Kansspelen is van toepassing op openbare
aanprijzing, ten doel en/of ten gevolge hebbende:
het vergroten van de (naams)bekendheid van kansspelaanbieders;
de bevordering van deelname aan kansspelen als bedoeld in de Wet op de
kansspelen en het Speelautomatenbesluit.
In de Code worden o.a. beperkingen gesteld aan het maken van reclame
gericht op kwetsbare groepen en sponsoring. Ook zal er bij deelname
aan kansspelen zoals loterijen waarvoor een automatische incasso is
afgegeven, een zogenaamd opt-in systeem gelden. Dit betekent dat
bijvoorbeeld een inlegverhoging alleen bij de bestaande abonneespelers
mag worden geïncasseerd als ze vooraf expliciet toestemming hiervoor
hebben gegeven.
d.d. 15 februari 2006