Reclame Code Commissie
print deze pagina
Reclamecode voor Kansspelen die worden aangeboden door
vergunninghouders ingevolge de Wet op de kansspelen (RvK)
Algemene Bepaling
Reclame voor kansspelen die worden aangeboden door vergunninghouders
ingevolge de Wet op de kansspelen is, onverminderd hetgeen verder in
het algemene gedeelte van de Reclame Code is bepaald, onderworpen aan
de volgende Bijzondere Reclame Code.
Deze code is onverkort van toepassing op reclame voor kansspelen
georganiseerd door of in opdracht van beneficianten.
Toelichting
Ondertekenaars van de Reclamecode voor Kansspelen zijn de landelijke
vergunninghouders van kansspelen en de particuliere aanbieders van
speelautomaten in Nederland (verenigd in de VAN).
De Reclamecode voor Kansspelen is van toepassing op iedere vorm van
openbare aanprijzing, ten doel en/of ten gevolge hebbende:
* het vergroten van de (naams)bekendheid van kansspelaanbieders;
* de bevordering van deelname aan kansspelen als bedoeld in de Wet
op de kansspelen en het Speelautomatenbesluit.
I. Begripsbepalingen
Deze Code verstaat onder:
Beneficiant: (mede)begunstigde van de opbrengst van een kansspel.
Kansspel: een gelegenheid om mee te dingen naar prijzen en premies
waarbij de aanwijzing van de winnaars geschiedt door enige
kansbepaling waarop de deelnemers in het algemeen geen overwegende
invloed kunnen uitoefenen.
Kansspelaanbieder: een organisatie die beschikt over een in de Wet op
de kansspelen bedoelde vergunning.
Minderjarigen: personen die de leeftijd van 18 jaren nog niet hebben
bereikt.
II. Inhoud van reclame
Artikel II.1
Reclame voor kansspelen mag alleen gericht zijn op een verantwoorde
deelname aan en het wekken van interesse voor het aangeboden kansspel;
Reclame voor kansspelen mag niet aansporen tot onmatige deelname, noch
mag onmatige deelname tot voorbeeld worden gesteld of worden
gebagatelliseerd.
Artikel II.2
Reclame voor kansspelen mag niet de indruk wekken dat de deelname aan
kansspelen niet tot ongewenste gevolgen kan leiden.
Artikel II.3
Reclame voor kansspelen mag niet misleidend zijn, met name niet met
betrekking tot
* de eigenschappen van of kansen op het winnen van een prijs bij de
aangeboden kansspelen;
* de door de deelnemer eventueel aan te gane verbintenis.
Artikel II.4
Reclame voor kansspelen mag niet appelleren aan winstbejag door de
mogelijkheid veel geld te winnen voor te stellen als oplossing voor
financiële of sociale problemen;
Artikel II.5
In reclame voor kansspelen mag niet de suggestie worden gewekt dat
prijswinnaars verplicht zijn tot het verlenen van medewerking aan
werving, reclame en radio- en/of televisieopnamen.
Toelichting
Prijswinnaars zijn niet verplicht medewerking te verlenen aan reclame.
Prijswinnaars kan worden gevraagd medewerking te verlenen aan werving,
reclame en radio- en/of televisieopnamen. Verleende toestemming wordt
schriftelijk in een overeenkomst vastgelegd en is tot een in de
overeenkomst aangegeven moment herroepbaar.
Artikel II.6
Reclame voor kansspelen gericht aan deelnemers die toestemming hebben
gegeven voor girale of bancaire incasso, mag geen aanbod betreffende
uitbreiding van het aantal trekkingen in combinatie met een
inlegverhoging bevatten dat zij geacht worden stilzwijgend te
accepteren, tenzij zij te kennen geven van het aanbod geen gebruik te
willen maken.
Toelichting
Indien bij een kansspel, waarvoor een automatische incasso is
afgegeven, een inlegverhoging wordt doorgevoerd ten gevolge van het
feit dat het aantal trekkingen wordt uitgebreid, wordt een zgn. opt-in
systeem toegepast. Deze inlegverhoging mag dus alleen bij bestaande
abonneespelers worden geïncasseerd als ze vooraf expliciet toestemming
hiervoor hebben gegeven.
Artikel II.7
Onverminderd wat hierover in de Nederlandse Reclame Code is vermeld
dient in reclame voor kansspelen duidelijk te worden vermeld waar
informatie kan worden verkregen en kan worden nagezien ten aanzien
van:
* verantwoorde deelname aan kansspelen en over mogelijkheden voor
hulpverlening met betrekking tot kansspelverslaving;
* waarborgen van de anonimiteit van prijswinnaars, indien zij daarom
verzoeken;
* de wijze waarop winnaars van grote prijzen zich van onafhankelijk
advies over financiële en juridische aangelegenheden kunnen
voorzien;
* het spelverloop, de winkansen, de winstbepaling, de eventuele
inhouding van kansspelbelasting en de wijze waarop deelname aan
het kansspel kan worden beëindigd;
* de tenminste een maand van tevoren te verwachten berichtgeving aan
deelnemers die toestemming hebben gegeven voor girale of bancaire
incasso, inzake prijsverhogingen of andere wijzigingen in de
spelvoorwaarden;
* hoe deelnemers aan kansspelen die toestemming hebben gegeven voor
girale of bancaire incasso duidelijke en zichtbare informatie
krijgen, over hoe te handelen indien zij niet akkoord wensen te
gaan met een uitbreiding van het aantal trekkingen;
* de omvang en de bestemming van de opbrengsten van de kansspelen.
Dit punt is niet van toepassing op exploitanten van
kansspelautomaten.
Toelichting
Kansspelaanbieders kunnen volstaan met een verwijzing in hun
reclame-uitingen naar de eigen website, waarop de in dit artikel
bedoelde informatie te vinden is.
Particuliere exploitanten van kansspelautomaten, die voor eigen
rekening werken, zijn vrijgesteld van de verplichting om de omvang en
bestemming van de opbrengsten te verantwoorden tegenover de consument.
III. Kwetsbare groepen
Artikel III.1
Er zal geen reclame voor kansspelen worden gemaakt specifiek gericht
op minderjarigen, op personen waarvoor een geregistreerd entreeverbod
c.q. deelnameverbod geldt of op andere kwetsbare groepen.
Artikel III.2
In reclame voor kansspelen mogen in principe geen personen die jonger
zijn of lijken dan 18 jaar worden afgebeeld.
Toelichting
Minderjarigen mogen wettelijk niet deelnemen aan kansspelen en moeten
daarom niet in reclame voor kansspelen worden afgebeeld. Wat niet
altijd is te voorkomen, is dat bij spontane opnamen van prijswinnaars
ook minderjarigen uit hun omgeving in beeld komen.
Voor diverse kleinere loterijen zoals die van Scouting Nederland,
Jantje Beton en de Grote Clubactie worden door minderjarigen loten
verkocht voor hun organisatie, school, club of vereniging. Deze
minderjarigen mogen in beeld worden gebracht. De wijze waarop deze
minderjarigen in beeld worden gebracht mag evenwel nooit aanzetten tot
deelname aan het kansspel door minderjarigen zelf.
Artikel III.3
Er zullen geen commercials voor kansspelen worden uitgezonden op
televisie tot 19.00 uur.
Toelichting
Kansspelaanbieders zullen in hun inkoopcontracten van tv-commercials
de zendtijd vóór 19.00 uur uitsluiten.
Artikel III.4
Er zal geen reclame voor kansspelen worden gemaakt door middel van en
rondom specifiek op minderjarigen gerichte media, dan wel delen van
deze media (inserts, bijlagen, speciale radio - en tv-programma's,
bioscoopfilms etc.);
Artikel III.5
Reclame voor kansspelen is niet toegestaan op billboards, swanks,
abri's en mupi`s die zijn geplaatst in het zicht van
opleidingsinstituten die in hoofdzaak door minderjarigen worden
bezocht.
Toelichting
Kansspelaanbieders zullen in hun contracten met exploitanten van
buitenreclame dergelijke locaties uitsluiten. Is deze reclame
geplaatst nabij een terrein waarop incidenteel een evenement
plaatsvindt voor minderjarigen, dan hoeft de reclame niet te worden
verwijderd.
Artikel III.6
Reclame voor kansspelen verspreid door middel van directe reclame
(mailings, digitale en andere nieuwsbrieven etc.) mag niet worden
gericht aan minderjarigen of personen waarvoor een geregistreerd
entreeverbod c.q. deelnameverbod geldt;
Artikel III.7
Er zal geen sampling plaatsvinden aan minderjarigen of op
bijeenkomsten die hoofdzakelijk of uitsluitend door minderjarigen
worden bezocht.
IV. Sponsoring
Artikel IV.1
Sponsoractiviteiten door kansspelaanbieders zijn toegestaan met
inachtneming van hetgeen in deze code is bepaald.
Artikel IV.2
Het is kansspelaanbieders verboden activiteiten van derden of radio-
en/of televisieprogrammas te sponsoren die zich grotendeels of
expliciet richten op minderjarigen, tenzij de sponsoring uitsluitend
is gericht op het motiveren van minderjarigen opdat zij zich in het
belang van hun organisatie, school, club of vereniging inzetten voor
de werving van volwassen deelnemers aan kansspelen.
V. Inwerkingtreding
Artikel V.1
Deze Code is in werking getreden op 15 februari 2006 en zal na twee
jaar worden geëvalueerd en zonodig worden bijgesteld.
Door de inwerkingtreding van deze Code vervalt de Reclamecode
Casinospelen en Kansspelautomaten (RCK).