Heliview Marketingservices
Markt voor werving- en selectie eind 2005 weer in de lift
15-02-2006
De vraag naar personeel neemt toe en het vacatureaanbod stijgt
aanzienlijk. W&S-bureaus en uitzendbureaus zijn vaak de eersten
die van een aantrekkende economie profiteren. Bedrijven hebben
weer mensen nodig. Het gemiddelde aantal vacatures wat men bij een
W&S-bureau heeft geplaatst is toegenomen van 3,6 naar 4,5.
Opvallend is dat de inschakeling van W&S-bureaus als
wervingsmethode wel is achtergebleven. In 2004 maakte nog 15% van
de vestigingen, die nieuw personeel aannamen, gebruik van
W&S-bureaus. In 2005 liep dit terug naar 11%. Bedrijven schakelen
een W&S-bureau ook steeds meer in op basis van exclusiviteit. Dit
blijkt uit de Arbeidsmarktmonitor van marktonderzoekbureau
Heliview. Het grootschalige onderzoek onder 800 P&O managers wordt
jaarlijks herhaald en brengt het gehele arbeidsmarktproces van
bedrijven in Nederland in kaart.
Vacatures zijn in het algemeen moeilijker in te vullen volgens de
bedrijven en dit verklaart mede de toename van de invulling van
vacatures door W&S-bureaus. De vraag naar commercieel personeel
blijft de lijst aanvoeren, gevolgd door technisch en algemeen
personeel. De vraag naar technisch personeel is het afgelopen jaar
flink toegenomen. In 2005 werden in totaal circa 17.333 mensen
aangenomen via een W&S-bureau (2004: 13.600). In totaal werden er
36.199 vacatures geplaatst via W&S-bureaus wat dus een
slagingspercentage van 48% betekent. Dit slagingspercentage hangt
nauw samen met de mate van specialisatie van het betreffende
bureau.
Sinds januari 2005 is er een stijging te zien in het aantal
bedrijven in de werving- en selectiebranche. In de gehele
dienstensector is het aantal vestigingen ook toegenomen. Er zijn
nu ongeveer 1900 bureaus met meer dan 50.000 mensen werkzaam in de
W&S branche. Zo'n 150 van deze 1900 ondernemingen behoren tot de
grote spelers in de branche. Wat betreft naamsbekendheid onder de
werving- en selectiebureaus wordt Randstad het meest genoemd
(12%), gevolgd door Start (6%). Specialisatie in de branche, goede
ervaringen met een bureau en kwaliteit zijn volgens de
respondenten de allerbelangrijkste selectiecriteria. Van alle
bureaus is circa 45% gespecialiseerd naar discipline, deelmarkt,
functieniveau of een combinatie daarvan.