Gemeente Hilversum

Herinrichting Herenstraat en Veerstraat

15 februari 2006
De noodzakelijke herinrichting van de Herenstraat en de Veerstraat kan niet nog langer wachten op alle bouwplannen in de Herenstraat en de Veerstraat. De ruimtelijke kwaliteit van beide straten is dermate laag dat herinrichting op korte termijn geboden is. Dat stellen Burgemeester en Wethouders van Hilversum in het Voorlopig Ontwerp Reconstructie Herenstraat/Veerstraat, dat zij deze week hebben vrijgegeven voor inspraak.

Herenstraat
De Herenstraat is naast hoofdbusroute ook een hoofdfietsroute met medegebruik in één richting door gemotoriseerd verkeer. Er is niet genoeg ruimte voor aparte fietspaden. Daarom sluit het voorstel van B&W voor de Herenstraat aan bij de inrichting van twee andere fietsvriendelijke straten in het centrum: de Kampstraat en de Bussumerstraat. Omdat de Herenstraat geschikt moet zijn voor zwaar verkeer, de bus en het bevoorradingsverkeer van Hilvertshof, krijgt de rijbaan een speciale rode klinker, licht afwijkend van die in de Kampstraat en de Bussumerstraat. De stoepen krijgen nieuwe grijze trottoirtegels, behalve onder de overkapping bij de Gooische Brink. Daar blijven de bestaande rode penterklinkers gehandhaafd. In de Herenstraat moet voorafgaand aan de herinrichting nog een deel van de riolering worden vervangen, tussen de Groest en de Zeedijk.

Veerstraat
In de Veerstraat moet het riool nog over de hele lengte worden vervangen. Na het verleggen van de oprit voor het parkeerdak van Hilvertshof naar de Groest, krijgt de Veerstraat volgens het voorstel eenrichtingsverkeer in de richting van de Groest en een 30-kilometerinrichting.
Tijdens een informatieavond in december kozen vrijwel alle bewoners voor het eenrichtingsverkeer, omdat dit de aanleg mogelijk maakt van 14 parkeervakken en bovendien de aanplant van acht tot maximaal elf bomen.De rijbaan wordt uitgevoerd in standaard binnenstadsklinkers, de stoepen krijgen dezelfde tegels als in de Herenstraat, en de parkeervakken zwarte parkeerklinkers.

Brinkje
Speciale aandacht besteedt het Voorlopig Ontwerp aan het brinkje, de driehoek op de aansluiting Herenstraat-Veerstraat. De gemeente wil dit soort brinkjes, waar vroeger de schapen werden verzameld als ze naar de heidevelden gingen, in ere herstellen. Het brinkje wordt ruimtelijk verbonden met de verbouwing, wordt straks niet meer doorsneden door het huidige verbindingsweggetje tussen de Herenstraat en de Laanstraat. Door de invulling van de driehoek met groen en straatmeubileur wordt fietsen over het brinkje ook onaantrekkelijk. Overigens hoeven fietsers vanuit de Laanstraat richting Herenstraat-Zeedijk nauwelijks om, want de bocht Herenstraat
-Veerstraat in wordt ruim vormgegeven. Dat heeft ermee te maken dat tijdens evenementen op de Groest de Veerstraat ook in de toekomst enkele keren per jaar een paar dagen als omleidingsroute gebruikt zal worden. De rijrichting wordt dan omgedraaid en bevoorraders van o.m. Hilvertshof moeten dan vanuit de Veerstraat rechtsom de Herenstraat kunnen indraaien.

Procedure/inspraak
De inspraakavond over het Voorlopig Ontwerp Reconstructie Herenstraat/Veerstraat wordt gehouden op maandag 20 februari in het Goois Podium in de Kampstraat.
Aanvang: 20.00 uur.
Naar verwachting zal het Definitief Ontwerp in april worden besproken in de raadscommissie Verkeer en Buurt.

Uitvoering
De herinrichting van de Herenstraat begint nog voor de zomer. De Veerstraat kan pas in de loop van 2007 worden aangepakt nadat de oprit naar het parkeerdak van Hilvertshof is verlegd naar de Groest.