Herinrichting Herenstraat en Veerstraat
15 februari 2006
De noodzakelijke herinrichting van de Herenstraat en de Veerstraat kan
niet nog langer wachten op alle bouwplannen in de Herenstraat en de
Veerstraat. De ruimtelijke kwaliteit van beide straten is dermate laag
dat herinrichting op korte termijn geboden is. Dat stellen
Burgemeester en Wethouders van Hilversum in het Voorlopig Ontwerp
Reconstructie Herenstraat/Veerstraat, dat zij deze week hebben
vrijgegeven voor inspraak.
Herenstraat
De Herenstraat is naast hoofdbusroute ook een hoofdfietsroute met
medegebruik in één richting door gemotoriseerd verkeer. Er is niet
genoeg ruimte voor aparte fietspaden. Daarom sluit het voorstel van
B&W voor de Herenstraat aan bij de inrichting van twee andere
fietsvriendelijke straten in het centrum: de Kampstraat en de
Bussumerstraat. Omdat de Herenstraat geschikt moet zijn voor zwaar
verkeer, de bus en het bevoorradingsverkeer van Hilvertshof, krijgt de
rijbaan een speciale rode klinker, licht afwijkend van die in de
Kampstraat en de Bussumerstraat. De stoepen krijgen nieuwe grijze
trottoirtegels, behalve onder de overkapping bij de Gooische Brink.
Daar blijven de bestaande rode penterklinkers gehandhaafd. In de
Herenstraat moet voorafgaand aan de herinrichting nog een deel van de
riolering worden vervangen, tussen de Groest en de Zeedijk.
Veerstraat
In de Veerstraat moet het riool nog over de hele lengte worden
vervangen. Na het verleggen van de oprit voor het parkeerdak van
Hilvertshof naar de Groest, krijgt de Veerstraat volgens het voorstel
eenrichtingsverkeer in de richting van de Groest en een
30-kilometerinrichting.
Tijdens een informatieavond in december kozen vrijwel alle bewoners
voor het eenrichtingsverkeer, omdat dit de aanleg mogelijk maakt van
14 parkeervakken en bovendien de aanplant van acht tot maximaal elf
bomen.De rijbaan wordt uitgevoerd in standaard binnenstadsklinkers, de
stoepen krijgen dezelfde tegels als in de Herenstraat, en de
parkeervakken zwarte parkeerklinkers.
Brinkje
Speciale aandacht besteedt het Voorlopig Ontwerp aan het brinkje, de
driehoek op de aansluiting Herenstraat-Veerstraat. De gemeente wil dit
soort brinkjes, waar vroeger de schapen werden verzameld als ze naar
de heidevelden gingen, in ere herstellen. Het brinkje wordt ruimtelijk
verbonden met de verbouwing, wordt straks niet meer doorsneden door
het huidige verbindingsweggetje tussen de Herenstraat en de
Laanstraat. Door de invulling van de driehoek met groen en
straatmeubileur wordt fietsen over het brinkje ook onaantrekkelijk.
Overigens hoeven fietsers vanuit de Laanstraat richting
Herenstraat-Zeedijk nauwelijks om, want de bocht Herenstraat
-Veerstraat in wordt ruim vormgegeven. Dat heeft ermee te maken dat
tijdens evenementen op de Groest de Veerstraat ook in de toekomst
enkele keren per jaar een paar dagen als omleidingsroute gebruikt zal
worden. De rijrichting wordt dan omgedraaid en bevoorraders van o.m.
Hilvertshof moeten dan vanuit de Veerstraat rechtsom de Herenstraat
kunnen indraaien.
Procedure/inspraak
De inspraakavond over het Voorlopig Ontwerp Reconstructie
Herenstraat/Veerstraat wordt gehouden op maandag 20 februari in het
Goois Podium in de Kampstraat.
Aanvang: 20.00 uur.
Naar verwachting zal het Definitief Ontwerp in april worden besproken
in de raadscommissie Verkeer en Buurt.
Uitvoering
De herinrichting van de Herenstraat begint nog voor de zomer. De
Veerstraat kan pas in de loop van 2007 worden aangepakt nadat de oprit
naar het parkeerdak van Hilvertshof is verlegd naar de Groest.
Gemeente Hilversum