Gemeente Amsterdam

Amsterdam presenteert voorstel voor kwaliteitstaxi

15 februari 2006
---
Stefan Rutte

Vanochtend besprak wethouder Mark van der Horst (Verkeer en Vervoer) zijn voorstel voor een kwaliteitstaxi (werktitel: `Amsterdamtaxi') met vertegenwoordigers van de taxibranche en het Amsterdamse bedrijfsleven. Tijdens een expertmeeting in de ambtswoning reageerden onder meer de Kamer van Koophandel, taxibranche-organisatie Botam en het MKB enthousiast op het voorstel. Alle partijen willen gezamenlijk werken aan de invoering van een kwaliteitstaxi in Amsterdam.

Wethouder van der Horst presenteerde het voortstel voor een kwaliteitstaxi in de vorm van een brochure met de werktitel `Amsterdamtaxi'. Deze brochure beschrijft de ideale situatie en is geen beleidsplan, maar een schets op hoofdlijnen.

Het voorstel sluit nauw aan bij het landelijk in te voeren taxikeurmerk. Tevens vormt het een goed startpunt voor de besprekingen met het Ministerie van Verkeer en Waterstaat over de motie Hofstra/Dijksma die in december 2005 in de Tweede Kamer is aangenomen. In deze motie wordt de Minister opgedragen met de G4 (vier grote steden) te bekijken welke extra bevoegdheden of aanpassingen van de wet noodzakelijk zijn om de kwaliteit van de taximarkt in de grote steden te verbeteren. De brochure van Amsterdam moet hiervoor nog worden omgebouwd naar een concreet gezamenlijk plan van aanpak. De wethouders van Rotterdam, Utrecht en Den Haag hebben positief gereageerd op het voorstel van Amsterdam.

In de ideale situatie bestaat de kwaliteitstaxi onder meer uit: * een chauffeur die een visitekaartje van de stad is: een uiterlijk goed verzorgde dienstverlener die trots is op zijn stad en op zijn vak * een chauffeur die een professional is die in meerdere opzichten zijn weg weet in de stad * een chauffeur die de deur openhoudt voor de passagier en bagage in- en uitlaadt * een chauffeur die alle ritten accepteert, die goed de weg weet, zowel Nederlands als Engels spreekt en niet rookt in de auto * een taxi die een ruime middenklasser is, niet ouder dan vijf jaar, die schoon is en waar de radio niet aan staat * een auto waarop de tarieven duidelijk zichtbaar zijn, plus de naam en nummer van de chauffeur en het nummer van de klachtenlijn * een auto die goed herkenbaar is als kwaliteitstaxi door een uniforme kleur, een insigne (analoog aan New York) en een uniform daklicht.

Wethouder van der Horst wil in de ideale situatie alleen kwaliteitstaxi's toelaten op tram- en busbanen en de belangrijkste standplaatsen.