Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Vervoer kinderen veiliger per 1 maart 2006

Een kind dat op de achterbank van de auto in een goedgekeurd kinderzitje wordt vervoerd, heeft 30% minder kans op ernstig letsel en zelfs 50% minder kans op dodelijk letsel ten opzichte van een kind dat los op de achterbank zit. Als een kind op de achterbank zit met alleen een gordel om, is het veiligheidseffect kleiner, namelijk respectievelijk 20 en 30%. Een kinderzitje biedt dus meer bescherming dan alleen de gordel. Daarom gelden vanaf 1 maart 2006 nieuwe regels. Dan moeten kinderen die kleiner zijn dan 1,35 meter vervoerd worden in een goedgekeurd kinderzitje (autostoeltje of zittingverhoger). Kinderen groter dan 1,35 meter moeten de autogordel om.

Om de regels in de praktijk hanteerbaar te maken, zijn er uitzonderingen opgenomen voor kinderen boven de 3 jaar:


- Als alle gordels in gebruik zijn, mogen kinderen groter dan
1,35

meter (en volwassenen) los op de achterbank zitten.


- Als op de achterbank al twee kinderzitjes in gebruik zijn, is er

vaak geen plaats meer voor een derde. In zo'n geval hoeft het

derde kind alleen een gordel te gebruiken.


- Ook bij incidentele korte ritten, waarbij kinderen van een ander worden vervoerd, mogen kinderen de gordel gebruiken. Bijvoorbeeld kinderen naar een feestje brengen of een jeugdteam naar een uitwedstrijd (Eigen kinderen onder de 1,35 meter moeten wel een zitje gebruiken).

Informatie over kinderzitjes en het gebruik van kinderzitjes in combinatie met airbags, gordelgeleiders en gordelgebruik is te vinden op www.kinderzitjes.nl. Daarnaast biedt de site onder andere koop- en gebruiktips voor kinderzitjes en informatie over welk zitje in welke situatie nodig is. Naast de website wordt de informatie via radiospots, advertenties, posters en folders verspreid. Er is een speciale folder in de vorm van een meetlint met daarin de belangrijkste wijzigingen. Het meetlint wordt verspreid via een groot aantal verkooppunten van kinderzitjes, basisscholen en kinderopvang. De voorlichting is in samenwerking met verschillende verkeers(veiligheids)organisaties opgezet, waaronder de Stichting Consument en Veiligheid, Consumentenbond, ANWB, BOVAG en de RAI vereniging.