Minister Peijs neemt ruim 3300 protestkaarten uit Zoetermeer in
ontvangst
Woensdagavond om 21.00 uur overhandigt wethouder Edo Haan ruim 3300
protestkaarten en e-mails aan Minister Peijs van Verkeer en
Waterstaat. De Minister is op dat moment aanwezig bij een openbaar
politiek debat van het CDA in Zoetermeer over de verkeers- en
vervoersproblematiek in en rond de gemeente Zoetermeer.
Met de kaarten en e-mails protesteren Zoetermeerders tegen de nieuwe
dienstregeling die de NS vanaf 2007 wil invoeren. In de plannen van de
NS krijgt Zoetermeer vanaf 2007 alleen nog stoptreinstations.
Wethouder Haan zal aan de minister de belangrijkste redenen meegeven
waarom er ook na 2006 in Zoetermeer absoluut een Intercity moet
blijven stoppen:
1. Inwonertal: Zoetermeer is met bijna 120.000 inwoners een van
de grotere steden van Zuid Holland; het is ondenkbaar dat een stad van
deze omvang niet met een Intercity bereikbaar is;
2. Ontwikkelingen rond station Zoetermeer: rond station
Zoetermeer vinden de komende jaren grote ontwikkelingen plaats, het is
daarbij van belang dat de Intercitystatus en deze ontwikkelingen
elkaar versterken;
3. Onevenwichtigheid in de verdeling van stops: in de voorstellen
van de NS stoppen er in totaal acht Intercitys per uur in Gouda en
geen één meer in Zoetermeer. Gezien het verschil in omvang van deze
steden en het feit dat Gouda geen spoorknooppunt is zoals bijvoorbeeld
Utrecht, is verplaatsing van enkele Intercitystops per uur van Gouda
naar Zoetermeer een evenwichtiger aanbod aan de reiziger.
4. Reizigersaantallen: tellingen van ROVER laten hogere
reizigersaantallen op station Zoetermeer zien dan de cijfers van de
NS. Zoetermeer pleit voor duidelijke cijfers.
5. Capaciteitsprobleem A12: er is nu al een capaciteitsprobleem
op de A12. Dat wordt met alle plannen in bijvoorbeeld de
Zuidplaspolder niet beter, ook al omdat de luchtkwaliteitsnormen een
uitbreiding van de capaciteit van de weg met bijvoorbeeld spitsstroken
vertragen en wellicht verhinderen. Kortom: een goede railaansluiting
vanuit Zoetermeer voor de langere reizen in Oostelijke richting is
broodnodig.
De gemeente kan zich goed vinden in het alternatieve plan van ROVER om
van de acht Intercitys die per uur in Gouda zouden gaan stoppen er
twee in Zoetermeer te laten stoppen en niet in Gouda.
Gemeente Zoetermeer