Gemeente Zoetermeer

Minister Peijs neemt ruim 3300 protestkaarten uit Zoetermeer in ontvangst

Woensdagavond om 21.00 uur overhandigt wethouder Edo Haan ruim 3300 protestkaarten en e-mails aan Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat. De Minister is op dat moment aanwezig bij een openbaar politiek debat van het CDA in Zoetermeer over de verkeers- en vervoersproblematiek in en rond de gemeente Zoetermeer.

Met de kaarten en e-mails protesteren Zoetermeerders tegen de nieuwe dienstregeling die de NS vanaf 2007 wil invoeren. In de plannen van de NS krijgt Zoetermeer vanaf 2007 alleen nog stoptreinstations.

Wethouder Haan zal aan de minister de belangrijkste redenen meegeven waarom er ook na 2006 in Zoetermeer absoluut een Intercity moet blijven stoppen:


1. Inwonertal: Zoetermeer is met bijna 120.000 inwoners een van de grotere steden van Zuid Holland; het is ondenkbaar dat een stad van deze omvang niet met een Intercity bereikbaar is;


2. Ontwikkelingen rond station Zoetermeer: rond station Zoetermeer vinden de komende jaren grote ontwikkelingen plaats, het is daarbij van belang dat de Intercitystatus en deze ontwikkelingen elkaar versterken;


3. Onevenwichtigheid in de verdeling van stops: in de voorstellen van de NS stoppen er in totaal acht Intercitys per uur in Gouda en geen één meer in Zoetermeer. Gezien het verschil in omvang van deze steden en het feit dat Gouda geen spoorknooppunt is zoals bijvoorbeeld Utrecht, is verplaatsing van enkele Intercitystops per uur van Gouda naar Zoetermeer een evenwichtiger aanbod aan de reiziger.


4. Reizigersaantallen: tellingen van ROVER laten hogere reizigersaantallen op station Zoetermeer zien dan de cijfers van de NS. Zoetermeer pleit voor duidelijke cijfers.


5. Capaciteitsprobleem A12: er is nu al een capaciteitsprobleem op de A12. Dat wordt met alle plannen in bijvoorbeeld de Zuidplaspolder niet beter, ook al omdat de luchtkwaliteitsnormen een uitbreiding van de capaciteit van de weg met bijvoorbeeld spitsstroken vertragen en wellicht verhinderen. Kortom: een goede railaansluiting vanuit Zoetermeer voor de langere reizen in Oostelijke richting is broodnodig.

De gemeente kan zich goed vinden in het alternatieve plan van ROVER om van de acht Intercitys die per uur in Gouda zouden gaan stoppen er twee in Zoetermeer te laten stoppen en niet in Gouda.