Gemeente Geldermalsen

College Geldermalsen tevreden over uitvoering beleidsprogramma

15 februari 2006 - Na de gemeenteraadsverkiezingen op 6 maart 2002 ontstond uit een onderhandelingsronde tussen de verschillende politieke partijen in Geldermalsen een meerderheidscoalitie bestaande uit PvdA, VVD, SGP en D66. Door deze coalitie werd een beleidsprogramma voor de komende bestuursperiode geformuleerd. Na een consultatieronde binnen de ambtelijke organisatie verklaarde het inmiddels geformeerde nieuwe college van burgemeester en wethouders dat het beleidsprogramma praktisch uitvoerbaar was en het college heeft hier ook de politiek bestuurlijke verantwoordelijkheid voor genomen.

Door de gemeenteraad werd in april 2002 breed waardering uitgesproken voor het hoge ambitieniveau van het beleidsprogramma, maar werd tegelijkertijd gevreesd voor de beperkte ruimte voor het oppakken van zich tussentijds aandienende projecten. Daarnaast werd het gemis aan een deugdelijke financiële onderbouwing van het beleidsprogramma als een minpunt gezien. Dit laatste is later in voorjaarsnotas en begrotingen opgelost. Het college is de uitdaging van de uitvoering van het beleidsprogramma vol enthousiasme aangegaan. Aan de invulling van het beleidsprogramma is volgens afspraak invulling gegeven.

Stand van zaken
Eveneens volgens afspraak is het nu, aan het eind van de bestuursperiode 2002-2006, tijd om de balans op te maken. Het gaat dan om een eindbalans, omdat in de loop der jaren de gemeenteraad veelvuldig door tussentijdse rapportages, jaarrekeningen, burgerjaarverslagen en anderszins van het verloop der zaken op de hoogte is. Deze eindbalans kan en mag derhalve geen grote verrassingen opleveren. Veelvuldig is rond de behandeling van tal van verslaginstrumenten door college en gemeenteraad van gedachten gewisseld over de voortgang van processen, mogelijk noodzakelijke bijstelling van prioriteiten, maar ook over het aangaan van in 2002 niet voorzienbare nieuwe uitdagingen en projecten die zich tussentijds hebben aangediend.

Sommige projecten liepen niet zo voorspoedig als voorzien of gewenst. Verschillende oorzaken konden daaraan ten grondslag liggen zoals aarzelingen binnen de eigen gemeentelijke politieke besluitvorming, de afhankelijkheid van andere overheden of marktpartijen, verschuiving in prioritering, beperkte ambtelijke capaciteit, bewust gekozen uitvoerige informatie- en inspraaktrajecten en tenslotte de gebruikmaking door belanghebbenden van mogelijkheden van bezwaar- en beroep. Democratische besluitvormingsprocessen laten zich niet altijd bedrijfsmatig sturen. Bij de zogenaamde going-concern-taken kan dat veel meer. Er is de afgelopen jaren binnen de ambtelijke organisatie heel sterk geïnvesteerd in verbetering van doelmatigheid en efficiency en herijking van werkprocessen. Dit alles in de eerste plaats gericht op de wensen van onze klanten, de inwoners van Geldermalsen en in de tweede plaats om afdoende te kunnen blijven anticiperen op tal van dagelijkse ontwikkelingen op het gebied van wet- en regelgeving en op nieuwe projecten die zich hebben aangediend.

Het college durft de stelling aan, dat het beleidsprogramma 2002-2006 nagenoeg volledig is uitgewerkt en dat er daarnaast nog ontzettend veel andere projecten zijn gerealiseerd. Het ziet dat als het resultaat van een gezamenlijke inspanning van gemeenteraad, college én de ambtelijke organisatie waarop met veel genoegen wordt terug gekeken. Niet onopgemerkt mag blijven, dat de afgelopen jaren de lastendruk voor de inwoners is afgenomen, dat de gemeentelijke reservepositie is verbeterd en dat er sprake is van een sluitend meerjarenperspectief.

Gelet op de eerder genoemde tussentijdse verslagleggingsmomenten wordt in de evaluatie bij de verschillende onderwerpen volstaan met een toelichting op hoofdlijnen. Voor zover mogelijk is daarbij ook enig inzicht gegeven in het financiële aspect. Een dieper uitgewerkte financiële analyse kan slechts worden verstrekt na grondig onderzoek. De daaraan verbonden investeringen in ambtelijke tijd staan naar de mening van het college niet in verhouding tot de achterliggende doelstelling van deze evaluatie. Jaarlijks vindt financiële verantwoording plaats in de vorm van de jaarrekening en ook in de verschillende programmas en paragrafen van de programmabegroting. Door de vaststelling daarvan ontstaat telkens rond projecten een nieuwe financiële werkelijkheid die als basis dient voor het volgende jaar. Een werkelijkheid waarvan de gemeenteraad steeds kennis heeft kunnen nemen. Zowel de programmabegroting als de meerjarenbegroting geven volgens het college afdoende inzicht in de toekomstige uitgaven die met betrekking tot langdurig lopende projecten mogen worden verwacht en de risicos die daaraan mogelijk verbonden zijn.

Zowel het beleidsprogramma 2002-2006 als de eindevaluatie is te vinden op de gemeentelijke website> gemeentebestuur> beleidskaders