College Geldermalsen tevreden over uitvoering beleidsprogramma
15 februari 2006 - Na de gemeenteraadsverkiezingen op 6 maart 2002
ontstond uit een onderhandelingsronde tussen de verschillende
politieke partijen in Geldermalsen een meerderheidscoalitie bestaande
uit PvdA, VVD, SGP en D66. Door deze coalitie werd een
beleidsprogramma voor de komende bestuursperiode geformuleerd. Na een
consultatieronde binnen de ambtelijke organisatie verklaarde het
inmiddels geformeerde nieuwe college van burgemeester en wethouders
dat het beleidsprogramma praktisch uitvoerbaar was en het college
heeft hier ook de politiek bestuurlijke verantwoordelijkheid voor
genomen.
Door de gemeenteraad werd in april 2002 breed waardering uitgesproken
voor het hoge ambitieniveau van het beleidsprogramma, maar werd
tegelijkertijd gevreesd voor de beperkte ruimte voor het oppakken van
zich tussentijds aandienende projecten. Daarnaast werd het gemis aan
een deugdelijke financiële onderbouwing van het beleidsprogramma als
een minpunt gezien. Dit laatste is later in voorjaarsnotas en
begrotingen opgelost. Het college is de uitdaging van de uitvoering
van het beleidsprogramma vol enthousiasme aangegaan. Aan de invulling
van het beleidsprogramma is volgens afspraak invulling gegeven.
Stand van zaken
Eveneens volgens afspraak is het nu, aan het eind van de
bestuursperiode 2002-2006, tijd om de balans op te maken. Het gaat dan
om een eindbalans, omdat in de loop der jaren de gemeenteraad
veelvuldig door tussentijdse rapportages, jaarrekeningen,
burgerjaarverslagen en anderszins van het verloop der zaken op de
hoogte is. Deze eindbalans kan en mag derhalve geen grote verrassingen
opleveren. Veelvuldig is rond de behandeling van tal van
verslaginstrumenten door college en gemeenteraad van gedachten
gewisseld over de voortgang van processen, mogelijk noodzakelijke
bijstelling van prioriteiten, maar ook over het aangaan van in 2002
niet voorzienbare nieuwe uitdagingen en projecten die zich tussentijds
hebben aangediend.
Sommige projecten liepen niet zo voorspoedig als voorzien of gewenst.
Verschillende oorzaken konden daaraan ten grondslag liggen zoals
aarzelingen binnen de eigen gemeentelijke politieke besluitvorming, de
afhankelijkheid van andere overheden of marktpartijen, verschuiving in
prioritering, beperkte ambtelijke capaciteit, bewust gekozen
uitvoerige informatie- en inspraaktrajecten en tenslotte de
gebruikmaking door belanghebbenden van mogelijkheden van bezwaar- en
beroep. Democratische besluitvormingsprocessen laten zich niet altijd
bedrijfsmatig sturen. Bij de zogenaamde going-concern-taken kan dat
veel meer. Er is de afgelopen jaren binnen de ambtelijke organisatie
heel sterk geïnvesteerd in verbetering van doelmatigheid en efficiency
en herijking van werkprocessen. Dit alles in de eerste plaats gericht
op de wensen van onze klanten, de inwoners van Geldermalsen en in de
tweede plaats om afdoende te kunnen blijven anticiperen op tal van
dagelijkse ontwikkelingen op het gebied van wet- en regelgeving en op
nieuwe projecten die zich hebben aangediend.
Het college durft de stelling aan, dat het beleidsprogramma 2002-2006
nagenoeg volledig is uitgewerkt en dat er daarnaast nog ontzettend
veel andere projecten zijn gerealiseerd. Het ziet dat als het
resultaat van een gezamenlijke inspanning van gemeenteraad, college én
de ambtelijke organisatie waarop met veel genoegen wordt terug
gekeken. Niet onopgemerkt mag blijven, dat de afgelopen jaren de
lastendruk voor de inwoners is afgenomen, dat de gemeentelijke
reservepositie is verbeterd en dat er sprake is van een sluitend
meerjarenperspectief.
Gelet op de eerder genoemde tussentijdse verslagleggingsmomenten wordt
in de evaluatie bij de verschillende onderwerpen volstaan met een
toelichting op hoofdlijnen. Voor zover mogelijk is daarbij ook enig
inzicht gegeven in het financiële aspect. Een dieper uitgewerkte
financiële analyse kan slechts worden verstrekt na grondig onderzoek.
De daaraan verbonden investeringen in ambtelijke tijd staan naar de
mening van het college niet in verhouding tot de achterliggende
doelstelling van deze evaluatie. Jaarlijks vindt financiële
verantwoording plaats in de vorm van de jaarrekening en ook in de
verschillende programmas en paragrafen van de programmabegroting. Door
de vaststelling daarvan ontstaat telkens rond projecten een nieuwe
financiële werkelijkheid die als basis dient voor het volgende jaar.
Een werkelijkheid waarvan de gemeenteraad steeds kennis heeft kunnen
nemen. Zowel de programmabegroting als de meerjarenbegroting geven
volgens het college afdoende inzicht in de toekomstige uitgaven die
met betrekking tot langdurig lopende projecten mogen worden verwacht
en de risicos die daaraan mogelijk verbonden zijn.
Zowel het beleidsprogramma 2002-2006 als de eindevaluatie is te vinden
op de gemeentelijke website> gemeentebestuur> beleidskaders
Gemeente Geldermalsen