Socialistische Partij
Te veel marketing, te weinig veiligheid
15-02-2006 * Vandaag bespreekt de Tweede Kamer de nieuwe
geneesmiddelenwet. SP-Kamerlid Kant: "In het wetsvoorstel wijken
kwaliteit en veiligheid voor de markt. Daarnaast blijft een belangrijk
punt liggen: de minister pakt de agressieve marketingtactieken van de
farmaceutische industrie niet aan."
Agnes Kant Kant: "Nu al sterven jaarlijks honderden, misschien zelfs
duizenden, mensen onnodig door verkeerd medicijngebruik of
bijwerkingen. Met dit wetsvoorstel dreigt de noodzakelijke en
zorgvuldig opgebouwde kwaliteitsbewaking ook nog te moeten wijken voor
concurrentie."
Veiligheid
De SP zal vandaag een aantal voorstellen doen om de veiligheid van
geneesmiddelen beter te waarborgen. Kant: "Apothekers mogen niet in
meer dan één apotheek werken, zodat er altijd een apotheker aanwezig
is. Het zorgverlenerschap van een apotheker wordt zwaar onderschat.
Dagelijks worden door alle apothekers gezamenlijk bijna duizend
recepten gecorrigeerd die tot gezondheidsschade zouden kunnen leiden.
De controle moet echt op de werkvloer plaatsvinden, het gaat om
specifieke patiënten in specifieke situaties."
Als het aan de SP ligt mogen zelfzorgmiddelen zoals pijnstillers niet
verkocht worden in supermarkten en benzinestations. "Verkoop van
zelfzorgmiddelen moet alleen worden toegestaan in apotheken en
drogisterijen. Deze drogisterijen moeten gecertificeerd zijn en de
verkoop hier moet vanachter de toonbank plaatsvinden. Geneesmiddelen
zijn geen snoepjes. De verkoop moet onder toezicht plaatsvinden. In de
Verenigde Staten, waar de verkoop al lang vrij is, is de consumptie
enorm gestegen en sterven twee maal zo veel mensen vanwege verkeerd
gebruik of misbruik van NSAID's als in Nederland."
Een derde voorstel vraagt om beter zich op bijwerkingen: "Er moet een
goed onafhankelijk systeem komen voor de bewaking van bijwerkingen en
zo nodig onafhankelijk onderzoek naar geneesmiddelen die al op de
markt zijn. De problemen rondom VIOXX en de moderne antidepressiva
voor kinderen, tonen de noodzaak hiertoe aan."
Marketing
Naast een goede bewaking van kwaliteit en veiligheid zal Kant
voorstellen doen om de agressieve marketing van de industrie aan te
pakken. Kant: "In de geneesmiddelenwet wordt verzuimd de agressieve
marketing harder aan te pakken. We zijn hier al jaren over bezig. Het
is schandalig hoe artsen zich soms late fêteren met luxe bijeenkomsten
in tropische oorden. Enkele jaren terug deed de Inspectie voor de
Volksgezondheid aan actieve opsporing, daar ging ook een preventieve
werking van uit. Dat is allemaal teruggedraaid en overgelaten aan
zelfregulering. De minister bestendigt deze praktijk in het
wetsvoorstel." Kant wil voorstellen doen om de directe en actieve
opsporing weer over te laten aan de Inspectie. Het SP-Kamerlid wil
nadere regels stellen aan gunstbetoon en commerciële artsenbezoekers
verbieden.
Daarnaast wil Kant meer duidelijkheid in de wet over de zogenaamde
symptoomreclame: "De industrie brengt het als voorlichting, maar de
reclame dient vooral om een middel in de markt te zetten. Bekende
voorbeelden zijn de radiospotjes over het erectieplein en meer recent
de reclame over plaspleisters."
Wetenschappelijk onderzoek
Kant maakt zich niet alleen zorgen over beïnvloeding van het
voorschrijfgedrag door de industrie, maar ook over beïnvloeding van
medisch wetenschappelijk onderzoek. Afgelopen maandag bleek tijdens
een door de SP georganiseerd symposium, dat vele wetenschappers de
zorgen delen. Een groot deel van de symposiumbezoekers onderschrijven
een manifest waarin gevraagd wordt de onafhankelijkheid te bewaken. De
SP stelde een initiatiefnota op met 25 voorstellen ter versterking van
de onafhankelijkheid van medisch onderzoek en een beperking van de
invloed van de farmaceutische industrie op het voorschrijfgedrag van
artsen.
Zie ook:
* Het nieuwsbericht over het symposium
* De initiatiefnota "25 Medicijnen tegen te grote macht van de
farmaceutische industrie"