De gemeente Rotterdam heeft met de directie van Schiphol Group
aanvullende afspraken gemaakt over de verdere ontwikkeling van
Rotterdam Airport tot zakelijke luchthaven.
Vertegenwoordigers uit het regionale bedrijfsleven krijgen de
mogelijkheid zitting te nemen in een Raad van Advies die vorm en
inhoud geeft aan de gemaakte afspraken. Het College is van mening dat
dit een belangrijke stap is in de richting van een sterke regionale
luchthaven in 2020 met 25 zakelijke Europese bestemmingen en 60
procent zakelijke reizigers.
Zakelijke luchthaven
In september concludeerden onderzoekers dat Rotterdam Airport zich
steeds sterker ontwikkelt als luchthaven voor vakantievluchten terwijl
met Schiphol in 1998 is afgesproken dat de luchthaven een zakelijke
oriëntatie zou krijgen. Een zakelijke luchthaven is een belangrijke
vestigingsfactor voor het bedrijfsleven en daarom van belang voor de
werkgelegenheid in Rotterdam en de zuidelijke randstad. Dit is een
duidelijke wens van de regio. Om deze reden heeft de gemeente de
afgelopen maanden gesprekken gevoerd met Schiphol Group om te komen
tot een aanvulling op de afspraken uit 1998. Inzet was concrete doelen
die een herbevestiging vormen van de eerder gemaakte afspraken.
Kernpunten van de overeenkomst zijn:
* Rotterdam Airport richt zich als zakenluchthaven primair op
lijndienstverbindingen met Europese steden die van belang zijn
voor het regionaal bedrijfsleven of in het kader van Rotterdam
Airport als regeringsluchthaven.
* Schiphol Group en Rotterdam ambiëren in 2020 zakelijke
lijndienstverbindingen op 20 à 25 bestemmingen. Schiphol Group
streeft ernaar binnen vijf jaar het aantal zakelijke bestemmingen
van en naar Rotterdam te verdubbelen.
* Schiphol Group zet zich in voor een actieve uitplaatsing
van zakenvliegtuigen van Schiphol Oost naar Rotterdam Airport voor
zover van belang voor het regionaal bedrijfsleven.
* Schiphol Group zet zich in voor uitplaatsing van vakantievluchten
van Rotterdam Airport naar andere regionale luchthavens.
* Om het optimaal aantal door de markt gevraagde zakelijke
bestemmingen mogelijk te maken, is het aannemelijk dat de
beschikbare geluidscontour op termijn verruimd moet worden. De
gemeente heeft bij Schiphol Group aangegeven dat voor verruiming
van de beschikbare geluidsruimte draagvlak nodig is en de noodzaak
tot verruiming daarom zal moeten worden aangetoond.
* Ook na eventuele verruiming van de geluidsruimte blijft het
uitgangspunt dat de nieuw verkregen capaciteit voor het overgrote
deel wordt aangewend voor bestemmingen met een economisch
toegevoegde waarde voor Rotterdam en regio.
* Rotterdam spant zich in voor politiek maatschappelijk draagvlak
bij omliggende gemeenten.
Schiphol Group ziet mogelijkheden om het zakelijk profiel van
Rotterdam Airport te versterken door op werkdagen nieuwe lijndiensten
op te starten met meer marktconforme, kleinere toestellen met één
retourvlucht in de ochtend en één retourvlucht in de namiddag of
vooravond. Deze toestellen belasten de geluidsruimte minder zwaar.
Raad van Advies
Om de gemaakte afspraken te borgen wordt een Raad van Advies ingesteld
met vertegenwoordigers uit het Rotterdamse en regionale bedrijfsleven.
Binnen Schiphol Group krijgt de raad de mogelijkheid met het
verstrekken van adviezen de belangen van Rotterdam Airport en het
regionale bedrijfsleven te behartigen. De directie van Rotterdam
Airport draagt kandidaten voor die vervolgens met instemming van de
gemeente en de directie van Schiphol Group worden benoemd. De Raad van
Advies moet bijvoorbeeld instemming geven als er overeenkomsten worden
gesloten voor lijndiensten naar andere bestemmingen dan opgenomen in
een overzicht met zakelijke bestemmingen.
Milieucontouren
Het akkoord is inmiddels besproken met de ministeries V&W en VROM, de
provincie Zuid-Holland, de Stadsregio en betrokken buur- en
deelgemeenten. Deze partijen staan achter de inspanningen om het
zakelijk profiel binnen de huidige milieucontouren aan te scherpen.
Gezamenlijk is besloten om in eerste instantie opdracht te geven voor
vervolgonderzoek naar de mogelijkheden voor de zakelijke ambitie
binnen de huidige (of gerepareerde) geluidscontour. De insteek daarbij
is onder meer het zoveel mogelijk ontzien van bestaande en geplande
Vinex-bouwlocaties.
Bron: Bestuursdienst, 15-02-2006
Gemeente Rotterdam