Gemeente Hulst


Persbericht - 08.02.2006

Ondertekening convenant veilig uitgaan in Hulst

Na een voorbereidingstijd van bijna een jaar, wordt op woensdag 15 februari 2006 het convenant Veilig Uitgaan in Hulst worden ondertekend.
De politie, gemeente, Openbaar Ministerie en de Koninklijke Horeca Nederland, afdeling Oost-Zeeuws-Vlaanderen zetten dan hun handtekening onder de gezamenlijke afspraken, die moeten zorgen voor een prettiger en veiliger uitgaansklimaat in Hulst.

De aanleiding voor het convenant is de uitgaansoverlast die vooral in de binnenstad de laatste jaren lijkt toe te nemen en bestaat uit vechtpartijen, opstootjes, vandalisme, e.d..

Een veilig uitgaansbeleid is een kwestie van gezamenlijke taken en verantwoordelijkheden van branche, overheid en politie/justitie. Voorlopig is de Hulst de 1e gemeente in Zeeland die op deze manier de uitgaansproblematiek aanpakt.

Een belangrijke rol is weggelegd voor de horecaondernemers. Zij zeggen toe te gaan werken volgens algemene huisregels, hetgeen onder meer inhoudt dat in de cafés geen drugs of wapens worden getolereerd.
Ook bij racisme, discriminatie of agressie ten opzichte van andere bezoekers of personeel zal aangifte bij de politie volgen. In het uiterste geval zal een horeca-inrichting gebruik moeten maken van een gecertificeerde horecaportier.
Voor notoire lastpakken zal de plaatselijke horeca-afdeling een tijdelijk toegangsverbod voor de plaatselijke cafés opleggen. Dit verbod wordt ook opgelegd aan personen die zich schuldig maken aan vandalisme en vernielingen, als hiermee tenminste een relatie met het uitgaan kan worden gelegd.

De horeca belooft verder dat zij zich zal houden aan de regels voor het verantwoord verstrekken van alcohol. Dit betekent onder andere dat er geen alcohol meer zal worden verstrekt aan personen die al diep in het glaasje hebben gekeken en dat alcoholvrije drank bij jongeren zal worden gestimuleerd.

De gemeente zal zorgen voor een goed onderhouden uitgaansgebied met voldoende openbare verlichting, afvalbakken en parkeervoorzieningen. Zij zal verder investeren in voorlichtingsprojecten op het gebied van alcohol- en drugspreventie en gaat ook meer toezicht houden op het naleven van vergunningen.

Politie en justitie zullen zich inzetten voor een snelle en adequate afhandeling en terugkoppeling van meldingen en aangiftes door de horeca.

De ondertekening van het convenant vindt plaats op woensdag 15 februari 2006 in restaurant Het Hof van Vlaanderen te Hulst, en wel om 13.30 uur. Nadat de handtekeningen zijn gezet zal bij Café De Meerpaal te Hulst de officiële handeling worden verricht. De burgemeester bevestigt dan een schildje, waarop de huisregels zijn vermeld, aan de gevel van dit horecapand.

---

Gemeente Hulst Team Communicatie
Micaëla Van Bunder.
Tel : 0114-389136
Gsm : 06-51427331
Fax : 0114-314627
Email: mbe@gemeentehulst.nl

overige persberichten