Gemeente Hulst
Persbericht - 08.02.2006
Ondertekening convenant veilig uitgaan in Hulst
Na een voorbereidingstijd van bijna een jaar, wordt op woensdag 15
februari 2006 het convenant Veilig Uitgaan in Hulst worden
ondertekend.
De politie, gemeente, Openbaar Ministerie en de Koninklijke Horeca
Nederland, afdeling Oost-Zeeuws-Vlaanderen zetten dan hun handtekening
onder de gezamenlijke afspraken, die moeten zorgen voor een prettiger
en veiliger uitgaansklimaat in Hulst.
De aanleiding voor het convenant is de uitgaansoverlast die vooral in
de binnenstad de laatste jaren lijkt toe te nemen en bestaat uit
vechtpartijen, opstootjes, vandalisme, e.d..
Een veilig uitgaansbeleid is een kwestie van gezamenlijke taken en
verantwoordelijkheden van branche, overheid en politie/justitie.
Voorlopig is de Hulst de 1e gemeente in Zeeland die op deze manier de
uitgaansproblematiek aanpakt.
Een belangrijke rol is weggelegd voor de horecaondernemers.
Zij zeggen toe te gaan werken volgens algemene huisregels, hetgeen
onder meer inhoudt dat in de cafés geen drugs of wapens worden
getolereerd.
Ook bij racisme, discriminatie of agressie ten opzichte van andere
bezoekers of personeel zal aangifte bij de politie volgen.
In het uiterste geval zal een horeca-inrichting gebruik moeten maken
van een gecertificeerde horecaportier.
Voor notoire lastpakken zal de plaatselijke horeca-afdeling een
tijdelijk toegangsverbod voor de plaatselijke cafés opleggen. Dit
verbod wordt ook opgelegd aan personen die zich schuldig maken aan
vandalisme en vernielingen, als hiermee tenminste een relatie met het
uitgaan kan worden gelegd.
De horeca belooft verder dat zij zich zal houden aan de regels voor
het verantwoord verstrekken van alcohol. Dit betekent onder andere dat
er geen alcohol meer zal worden verstrekt aan personen die al diep in
het glaasje hebben gekeken en dat alcoholvrije drank bij jongeren zal
worden gestimuleerd.
De gemeente zal zorgen voor een goed onderhouden uitgaansgebied met
voldoende openbare verlichting, afvalbakken en parkeervoorzieningen.
Zij zal verder investeren in voorlichtingsprojecten op het gebied van
alcohol- en drugspreventie en gaat ook meer toezicht houden op het
naleven van vergunningen.
Politie en justitie zullen zich inzetten voor een snelle en adequate
afhandeling en terugkoppeling van meldingen en aangiftes door de
horeca.
De ondertekening van het convenant vindt plaats op woensdag 15
februari 2006 in restaurant Het Hof van Vlaanderen te Hulst, en wel om
13.30 uur. Nadat de handtekeningen zijn gezet zal bij Café De Meerpaal
te Hulst de officiële handeling worden verricht. De burgemeester
bevestigt dan een schildje, waarop de huisregels zijn vermeld, aan de
gevel van dit horecapand.
---
Gemeente Hulst Team Communicatie
Micaëla Van Bunder.
Tel : 0114-389136
Gsm : 06-51427331
Fax : 0114-314627
Email: mbe@gemeentehulst.nl
overige persberichten