Gemeente Geldrop-Mierlo
AANSLAG GEMEENTELIJKE BELASTINGEN EN BESCHIKKING WOZ
Medio februari 2006 ontvangt u de aanslag gemeentelijke belastingen.
Hierop staan zowel de gemeentelijke belastingen (onroerend
zaakbelasting en hondenbelasting) als de WOZ-beschikking. De waarde
van het object (die op de beschikking staat, is de waarde in het
economische verkeer op de waardepeildatum 1 januari 2003 en wordt
gebruikt als grondslag voor de aanslag onroerende zaakbelastingen
2006.
WAT IS ER VERANDERD?
Met ingang van 1 januari 2006 hoeven de gebruikers van woningen - zeg
maar de huurders van een woning - geen onroerend zaakbelasting (OZB)
meer te betalen. Bent u zowel gebruiker als eigenaar van een woning,
dan betaalt u als eigenaar wel onroerend zaakbelasting.
Voor eigenaren en gebruikers van niet-woningen verandert er niets. Tot
deze groep behoren onder meer winkels, kantoren en bedrijven, maar ook
stukken grond, weiland en bos. Zij krijgen beiden een aanslag voor de
onroerend zaakbelasting.
Met ingang van 2006 kunt de aanslag via automatische incasso in tien
termijnen betalen. Hiervoor heeft u zich kunnen aanmelden. Als u dit
tijdig heeft gedaan, krijgt u geen acceptgiro's bij het aanslagbiljet
en staat op de aanslag: `Deze aanslag niet betalen'.
WET WAARDERING ONROERENDE ZAKEN (WOZ)
De WOZ bepaalt dat de waarde van een woning of bedrijf op 1 januari
2005 opnieuw getaxeerd moet zijn. Dit is een taak van de gemeente. Bij
deze herwaardering geldt als waardepeildatum
1 januari 2003. Hieronder kunt u lezen hoe de gemeente de waarde
opnieuw bepaalt, dus hoe de nieuwe WOZ-waarde tot stand komt.
VASTGOED- EN MARKTGEGEVENS
Om de woningen te kunnen waarderen, verzamelt de gemeente eerst
gegevens, die daarna worden gecontroleerd. Hierbij is er onderscheid
tussen zogenaamde `vastgoedgegevens' en `marktgegevens'.
Vastgoedgegevens zijn bijvoorbeeld gegevens over bouwjaar,
oppervlakte, inhoud, adres, kadastrale aanduiding en ligging. Dit zijn
factoren die medebepalend zijn voor de waarde van een object.
De gemeente verzamelt en registreert ook alle marktgegevens, zoals
verkoopcijfers, huur- en vraagprijzen in Geldrop-Mierlo. De
verkoopgegevens komen van het Kadaster, een openbaar register.
Daarnaast verzamelt zij gegevens via publicaties van makelaars, uit
vaktijdschriften, kranten en het internet. Al deze marktgegevens
koppelt de gemeente aan typen woningen of bedrijven en buurten. Gaat
het bijvoorbeeld om een flat, portiekwoning, eengezinswoning, een
vrijstaande villa of winkel? Of om een eengezinswoning of winkel in de
Coevering, Braakhuizen of Mierlo? Vervolgens worden deze gegevens
verder vergeleken en beoordeeld per woning of bedrijf. Hierdoor kunnen
de marktontwikkelingen nauwgezet worden gevolgd. De WOZ-taxateur
krijgt zo een objectief inzicht in de prijsontwikkeling van de
onroerende zaken. Met behulp van vastgoed- en marktgegevens waardeert
de WOZ-taxateur ieder object.
WAARDEBEPALING
Bij de waardebepaling van woningen zijn de taxatiedeskundigen
uitgegaan van het bedrag dat een woning zou kunnen opbrengen op de
peildatum (1 januari 2003). Hierbij gaan zij er vanuit dat de nieuwe
eigenaren de woning na verkoop onmiddellijk in gebruik zouden kunnen
nemen, dus zonder belemmeringen van andere zakelijke rechtenof een
zittende huurder. Het gaat dus om de waarde van het object als het
vóór de peildatum was verkocht onder de meest gunstige omstandigheden.
Dit heet de vrije verkoopwaarde van het pand.
Per wijk worden alle panden onderzocht met het verkoopcijfer rond de
peildatum. Panden met bruikbare verkoopcijfers, wat wil zeggen een
verkoopcijfer van rond de peildatum 1 januari 2003 en representatief
voor panden in een bepaalde buurt of voor een bepaalde categorie,
worden gebruikt als referentieobjecten.
Taxateurs waarderen met behulp van deze referentieobjecten de overige
panden. Zij gaan hierbij vakkundig te werk. Elke woning wordt
onderbouwd met drie verkoopcijfers danwel de waarde van vergelijkbare
objecten die weer gerelateerd zijn aan eerdere verkoopcijfers.
Welke objecten dat zijn, kunt u bekijken op uw taxatieverslag. Dit
kunt u inzien via www.geldrop-mierlo.nl Via de button `Digitaal loket'
komt u in het inlogscherm. Na het inloggen kunt u een keuze maken
`mijn WOZ', dan komt u bij de vastgestelde WOZ-objecten. Kies het
object. Via `bekijken' komt u bij de taxtiegegevens.
U kunt een taxatieverslag ook telefonisch aanvragen bij de afdeling
Belastingen via telefoonnummer (040) 289 39 48.
AANSLAG GEMEENTELIJKE BELASTINGEN OVER 2006
Op het aanslagbiljet vindt u naast de WOZ-beschikking de aanslagen
voor de onroerend zaakbelastingen en de hondenbelasting.
Ten opzichte van 2005 zijn er de volgende verschillen:
1. Er wordt geen gebruikersbelasting voor woningen meer geheven.
2. U kunt via automatisch incasso in meerdere termijnen betalen. U
kunt de gemeente machtigen om de aanslag in termijnen van uw rekening
af te schrijven.
ONROEREND ZAAKBELASTING
Van de eigenaren van de onroerende zaken in de gemeente wordt een
belasting geheven, gebaseerd op de economische waarde/WOZ-waarde van
de onroerende zaak. Daarnaast wordt van gebruikers van niet-woningen
(zoals bedrijven en kantoren) een belasting geheven gebaseerd op
diezelfde economische waarde/WOZ-waarde.
HONDENBELASTING
Heeft u één of meer honden, dan betaalt u daarvoor belasting. Ook het
in bezit, ter verzorging of onder toezicht hebben van één of meer
honden, valt onder deze belastingsoort. De hondenbelasting wordt
opgelegd aan de belastingplichtige.
Eenmalig moet aangifte worden gedaan van één of meerdere honden. Een
aangifteformulier kunt u opvragen bij de afdeling Financiën en
Personeel Beheer/Belastingen of ophalen bij de balie van het
gemeentehuis aande Hofstraat. Na ontvangst van uw aangifte ontvangt u
een hondenpenning. Bij wijziging van de hondenbelasting (afmelding
vanwege het niet meer houden van een hond of bij verhuizing buiten de
gemeente) moet u dit melden. Ook moet u de hondenpenning inleveren bij
de afdeling Financiën en Personeel Beheer/Belastingen, waarna u
eventueel minder hondenbelasting betaalt of een deel van de belasting
wordt teruggeven.
BEZWAAR
Tegen de WOZ-beschikking en de aanslag gemeentelijke belastingen kunt
u bezwaar maken. Voor het indienen van een bezwaarschrift is in de wet
een termijn gesteld van zes weken na de dagtekening van het
aanslagbiljet/WOZ-beschikking. Het bezwaarschrift moet u schriftelijk
indienen bij de Heffingsambtenaar, Postbus 10101, 5660 GA Geldrop.
Geeft u duidelijk aan waarom u het niet eens bent met de vastgestelde
waarde.
Als u in 2005 al bezwaar heeft gemaakt tegen de WOZ-waarde, dan kunt u
wel een nieuw bezwaar indienen, maar zonder nieuwe feiten zal de
uitkomst hetzelfde zijn als in 2005.
Kleine verschillen (in m², m³, dakkapellenen dergelijke) hebben geen
invloed op de vastgestelde WOZ-waarde. Er zijn namelijk wettelijke
grenzen vastgesteld voor de minimale afwijking ten opzichte van de
vastgestelde waarde. Deze grenzen staan in onderstaande tabel:
waarde is meer dan maar niet meer dan percentage afwijking afwijking
ten minste
EUR ............. EUR 200.000 5% EUR .........
EUR 200.000 EUR 500.000 4% EUR 10.000
EUR 500.000 EUR 1.000.000 3% EUR 20.000
EUR 1.000.000 EUR ............ 2% EUR 30.000
U kunt verder bezwaar maken als u op 1 januari geen eigenaar of
gebruiker was van het pand dat op de aanslag/WOZ-beschikking genoemd
is. Het bezwaarschrift is voorzien van:
- naam en adres van de indiener;
- de dagtekening;
- een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht.
Op www.geldrop-mierlo.nl kunt u meer informatie vinden over het
aantekenen van bezwaar. Voor alle duidelijkheid wijzen wij u er op dat
u verplicht bent om te betalen, ook al heeft u een bezwaarschrift
ingediend. Als uw bezwaarschrift gegrond wordt verklaard, ontvangt u
het te veel aan overgemaakte geld terug. Als u uitstel van betaling
wenst,vraagt u dit schriftelijk aan bij de invorderingsambtenaar van
de gemeente Geldrop-Mierlo, Postbus 10101, 5660 GA Geldrop. U krijgt
alleen uitstel van betaling voor het gedeelte van het bedrag dat
volgens u foutief is.
KWIJTSCHELDING VAN BELASTINGEN
Als uw financiële positie zo slecht is en ook zal blijven, dat u de
aanslag niet of slechts met zeer veel moeite kunt betalen, is het
mogelijk een verzoek in te dienen om de belastingen geheel of
gedeeltelijk kwijtgescholden te krijgen. Zo'n verzoek dient u in bij
de afdeling Financiën en Personeel Beheer, Postbus 10101, 5660 GA
Geldrop. Bij de recepties van het gemeentehuis en de locatie Mierlo is
hiervoor een vragenformulier verkrijgbaar. Dit formulier wordt pas in
behandeling genomen als het volledig is ingevuld en is voorzien van de
gevraagde bijlagen. Als u al kwijtschelding heeft aangevraagd voor
rioolrecht of voor de afvalstoffenheffing, hoeft u niet nogmaals een
kwijtscheldingsformulier voor de OZB in te vullen. Bij de afhandeling
van uw verzoek zal ook de aanslag OZB worden meegenomen. Als u de
laatste twee achtereenvolgende jaren al kwijtschelding heeft gekregen,
hoeft u geen nieuw kwijtscheldingsverzoek in te dienen. U krijgt dan
automatisch bericht.
OVERIGE INFORMATIE
Als de informatie op de bijsluiter en de informatie op de website niet
geheel duidelijk is, mag u uiteraard altijd contact opnemen met de
afdeling Financiën en Personeel Beheer/Belastingen, telefoon
(040) 289 39 48.
De eerste week na het verzenden van de aanslagen krijgt u op maandag
tot en met vrijdagochtend bij de publieksbalie in het gemeentehuis in
Geldrop antwoord op uw vragen. Daarnaast kunt u voor terecht bij de
afdeling Financiën en Personeel Beheer/Belastingen op de locatie
Mierlo.
OneStat.com Web Analytics