Nr. 50
14 februari 2006
Akkoord Schiphol over zakelijke toekomst Rotterdam Airport
De gemeente Rotterdam heeft met de directie van Schiphol Group aanvullende afspraken gemaakt over de verdere ontwikkeling van Rotterdam Airport tot zakelijke luchthaven. Vertegenwoordigers uit het regionale bedrijfsleven krijgen de mogelijkheid zitting te nemen in een Raad van Advies die vorm en inhoud geeft aan de gemaakte afspraken.
Het College is van mening dat dit een belangrijke stap is in de richting van een sterke regionale luchthaven in 2020 met 25 zakelijke Europese bestemmingen en 60 procent zakelijke reizigers.
In september concludeerden onderzoekers dat Rotterdam Airport zich steeds sterker ontwikkelt als luchthaven voor vakantievluchten terwijl met Schiphol in 1998 is afgesproken dat de luchthaven een zakelijke oriëntatie zou krijgen. Een zakelijke luchthaven is een belangrijke vestigingsfactor voor het bedrijfsleven en daarom van belang voor de werkgelegenheid in Rotterdam en de zuidelijke randstad. Dit is een duidelijke wens van de regio. Om deze reden heeft de gemeente de afgelopen maanden gesprekken gevoerd met Schiphol Group om te komen tot een aanvulling op de afspraken uit 1998. Inzet was concrete doelen die een herbevestiging vormen van de eerder gemaakte afspraken.
Kernpunten van de overeenkomst zijn:
- Rotterdam Airport richt zich als zakenluchthaven primair op lijndienstverbindingen met Europese steden die van belang zijn voor het regionaal bedrijfsleven of in het kader van Rotterdam Airport als regeringsluchthaven.
- Schiphol Group en Rotterdam ambiëren in 2020 zakelijke lijndienstverbindingen op 20 à 25 bestemmingen. Schiphol Group streeft ernaar binnen vijf jaar het aantal zakelijke bestemmingen van en naar Rotterdam te verdubbelen.
- Schiphol Group zet zich in voor een actieve uitplaatsing van businessjets van Schiphol Oost naar Rotterdam Airport voor zover van belang voor het regionaal bedrijfsleven.
- Schiphol Group zet zich in voor uitplaatsing van vakantievluchten van Rotterdam Airport naar andere regionale luchthavens.
- Om het optimaal aantal door de markt gevraagde zakelijke bestemmingen mogelijk te maken, is het aannemelijk dat de beschikbare geluidscontour op termijn verruimd moet worden. De gemeente heeft bij Schiphol Group aangegeven dat voor verruiming van de beschikbare geluidsruimte draagvlak nodig is en de noodzaak tot verruiming daarom zal moeten worden aangetoond.
- Ook na eventuele verruiming van de geluidsruimte blijft het uitgangspunt dat de nieuw verkregen capaciteit voor het overgrote deel wordt aangewend voor bestemmingen met een economisch toegevoegde waarde voor Rotterdam en regio.
- Rotterdam spant zich in voor politiek maatschappelijk draagvlak bij omliggende gemeenten.
Schiphol Group ziet mogelijkheden om het zakelijk profiel van Rotterdam Airport te versterken door op werkdagen nieuwe lijndiensten op te starten met meer marktconforme, kleinere toestellen met één retourvlucht in de ochtend en één retourvlucht in de namiddag of vooravond. Deze toestellen belasten de geluidsruimte minder zwaar.
Om de gemaakte afspraken te borgen wordt een Raad van Advies ingesteld met vertegenwoordigers uit het Rotterdamse en regionale bedrijfsleven. Binnen Schiphol Group krijgt de raad de mogelijkheid met het verstrekken van adviezen de belangen van Rotterdam Airport en het regionale bedrijfsleven te behartigen. De directie van Rotterdam Airport draagt kandidaten voor die vervolgens met instemming van de gemeente en de directie van Schiphol Group worden benoemd. De Raad van Advies moet bijvoorbeeld instemming geven als er overeenkomsten worden gesloten voor lijndiensten naar andere bestemmingen dan opgenomen in een overzicht met zakelijke bestemmingen.
Het akkoord is inmiddels besproken met de ministeries V&W en VROM, de provincie Zuid Holland, de Stadsregio en betrokken buur- en deelgemeenten. Deze partijen staan achter de inspanningen om het zakelijk profiel binnen de huidige milieucontouren aan te scherpen. Gezamenlijk is besloten om in eerste instantie opdracht te geven voor vervolgonderzoek naar de mogelijkheden voor de zakelijke ambitie binnen de huidige (of gerepareerde) geluidscontour. De insteek daarbij is onder meer het zoveel mogelijk ontzien van bestaande en geplande Vinex-bouwlocaties.
noot voor de redactie/
Gemeente Rotterdam