Gemeente Hoorn
Home >
Hoornse rekenkamercommissie rapporteert over budgetsubsidiëring
Persbericht d.d.: 13 februari 2006
Budgetsubsidiëring is een goed middel om door de politiek gewenste
doelen te bereiken. Voorwaarde is dan wel dat er tussen de gemeente en
de te subsidiëren instelling duidelijke, meetbare en prikkelende
afspraken worden gemaakt over de te leveren prestaties. Voor de
gemeenteraad liggen hier kansen om duidelijke kaders te stellen. Die
worden op dit moment nog onvoldoende benut. Dat concludeert de
onafhankelijke rekenkamercommissie van de gemeente Hoorn in haar
eerste onderzoeksrapport. Budgetsubsidiëring, waarbij meerjarige
afspraken worden gemaakt, vraagt bovendien om een goede administratie
en tijdige verantwoording in de afgesproken vorm, blijkt uit de
rapportage.
Rekenkamercommissie
Voor haar eerste onderzoek heeft de commissie gekozen voor het
onderwerp budgetsubsidiëring. Centrale vraag was of het lukt om met
het systeem van budgetsubsidies de beleidsdoelen van de Hoornse
politiek te vertalen in door de subsidievrager te leveren concrete
producten. `Bij zo'n systeem is het de gemeenteraad die aangeeft wát
er moet gebeuren en heeft de instelling de vrijheid om te bepalen hóe
zij dat doet', aldus rekenkamervoorzitter drs. Kim Brand.
De rekenkamercommissie heeft haar onderzoek gedaan aan de hand van een
concrete casus, namelijk de diensten en de producten van de Hoornse
bibliotheek. De bibliotheek is een van de zes instellingen die een
budgetsubsidie krijgen. Met deze zes instellingen is in totaal rond 7
miljoen euro per jaar gemoeid.
Op grond van haar onderzoek komt de rekenkamercommissie tot de
positieve uitspraak dat het systeem van budgetsubsidie een goed middel
is om de politiek gewenste doelen te bereiken, mits aan een aantal
voorwaarden is voldaan. Een daarvan is een kwalitatief goede planning
en controlcyclus. Een tweede belangrijke voorwaarde is dat de te
leveren prestaties SMART (specifiek, meetbaar, actueel, realistisch en
tijdgebonden) worden geformuleerd. De commissie is ook van oordeel dat
een dergelijk systeem hoge eisen op administratief gebied stelt. Ten
slotte stelt het systeem ook eisen aan de te subsidiëren instelling.
Deze moet de gemeentelijke doelstellingen kunnen vertalen in eigen
beleid. En, nog belangrijker, de daaruit voortvloeiende diensten en
producten vervolgens ook daadwerkelijk kunnen leveren. De
rekenkamercommissie signaleert dat er in de bedrijfsprocessen bij de
afdeling Welzijn die de subsidies verstrekt al grote vooruitgang is
geboekt. Dan gaat het onder andere om procesbeschrijvingen, naleving
en controle.
Op grond van haar concrete onderzoek naar de gang van zaken rond de
subsidiering van de bibliotheek doet de commissie ook een aantal
aanbevelingen.
* Om de kwaliteit te verhogen dient meer aandacht te worden besteed
aan het van tevoren afspreken van duidelijke normen en prestaties.
Er zou bijvoorbeeld gewerkt kunnen worden met een vierjarig
convenant en een jaarlijks uit te werken
product-prestatieovereenkomst.
* Onderzocht moet worden hoe de kaderstellende rol van de
gemeenteraad ook in de programmabegroting beter uit de verf kan
komen. Daarbij gaat het met name om de samenhang tussen de
begroting, beleidsnota's en andere documenten in de beleidscyclus
van de gemeente.
Op 10 mei 2005 heeft de gemeenteraad de rekenkamercommissie ingesteld.
Deze bestaat uit drie raadsleden en vier externe leden onder wie de
onafhankelijk voorzitter. Het is de bedoeling dat de rekenkamer
jaarlijks twee onderzoeken doet.
---
Laatste wijziging deze pagina: 14 februari 2006