Selectieve besluitenlijst collegevergadering 14 februari 2006
2006/3076 - Rapportage Drieslag
In de rapportage Drieslag wordt de voortgang van de implementatie van de ombuigings- en bezuinigingsmaatregelen van de afgelopen jaren tot medio januari 2006 geschetst. Van de voorgenomen realisatie van E 6,8 bezuinigingen is, op basis van de huidige inzichten en inschattingen, een bedrag van ongeveer E 5,4 miljoen gerealiseerd.
Dat betekent dat E 1,4 miljoen in het jaar 2006 niet te realiseren is. Óók in 2007 wordt een aantal bijdragen niet gerealiseerd. Hierdoor bedraagt het structurele tekort met ingang van 2007 circa E 1,3 miljoen. Meer dan de helft van dit tekort is toe te schrijven aan het niet realiseren van de taakstellingen op bijstand met E 785.000,-. Hierover is uitvoerig met de raad gedebatteerd.
Daarnaast is het onwaarschijnlijk dat een korting ad E 140.000,- op de bijdrage aan de GGD op korte termijn realistisch is, mede gezien de regionalisering van de GGD. Dit geldt ook voor de taakstelling ad E 150.000 op de overige verbonden partijen. Gezien de beperkte zeggenschap van de gemeente in de betreffende regelingen blijkt een korting niet op korte termijn te realiseren zijn. De overige taakstellingen betreffen enkele bedrijfsvoeringtechnische aangelegenheden.
Vooruitlopend op de resultaten van de eerstvolgende financiële rapportage 2006 wordt geen nieuwe ombuigingsoperatie in gang gezet om het tekort aan te vullen. In de volgende integrale financiële rapportage worden alle bekende plussen en minnen met elkaar in verband gebracht, waarna aan de uitkomst conclusies verbonden kunnen worden.
2006/1844 - Planvorming zilverzandgroevengebied
Burgemeester en wethouders gaan akkoord met het maken van een inrichtingsplan voor de Sigranogroeve op basis van geformuleerde doelen en randvoorwaarden. Hiervoor wordt een projectgroep opgericht, die bestaat uit vertegenwoordigers van gemeente Heerlen, Provincie, Parkstad Limburg, gemeente Landgraaf, Sigrano, de buurt en belangengroepen. Het plan moet uiterlijk eind 2006 worden gepresenteerd. Het college kiest voor een inrichtingsmodel waarin recreatie en natuur de hoofdfuncties zijn. Met name door een recreatief-toeristische ontwikkeling van het gebied ziet het college kansen om bij te dragen aan de werkgelegenheid, de economie, de aantrekkingskracht en de identiteit van de regio.
Verder spreekt het college een voorkeur uit voor een afgravingvariant voor de mijnsteenberg, waarin een wal van 30 meter breed en 20 meter hoog behouden blijft. Hierdoor zal de overlast voor omwonenden bij afgraving beperkt blijven. Deze voorkeur zal ook aangegeven worden richting Provincie.
Het college heeft al eerder een besluit genomen over hoe het zilverzandgroevegebied -dat zich tussen Heerlen-stad en de Brunssummerheide bevindt- in grote lijnen verder ontwikkeld moet worden. Voor de deelgroeves Heerenweg-west en -oost is ook al een inrichtingsplan vastgesteld, waarin een aantal bijzondere woonconcepten is opgenomen. Dit plan wordt nog planologisch verder uitgewerkt.
2005/26714 - Kortingsregeling 2006
Zie persbericht
2006/3319 Brandwerendheid portiek-etagewoningen
Het college heeft kennis genomen van de uitkomsten van het overleg met de ministeries van BZK, VROM en de VNG over het probleem van de brandwerendheid van portiek-etagewoningen.
Bij een Heerlense portiek-etagewoning in Heerlen bleek eerder dat de constructie zodanig was dat deze woning niet voldeed aan de aangescherpte eisen voor brandwerendheid. Het vermoeden ontstond dat dit probleem wel eens zou kunnen voorkomen bij veel portiek-etagewoningen in heel Nederland. Dit was de reden voor Heerlen om het probleem op landelijk niveau voor te leggen aan de betrokken ministeries en de VNG.
Ook de VNG constateerde naar aanleiding van het gesprek dat er een risico-inventarisatie moet komen op basis waarvan bepaald kan worden hoeveel capaciteit de gemeenten moeten steken in dit probleem. Dit om te voorkomen dat door buitensporige aandacht voor dit probleem andere levensbelangrijke toezichtstaken in het gedrang komen.
In het gesprek heeft het ministerie van VROM nog geen duidelijkheid gegeven over de vraag of de aangescherpte regels voor brandwerendheid ook moeten worden opgelegd aan woningen van voor 1992.
Naar aanleiding van het gesprek heeft het college van Heerlen besloten - in tegenstelling tot wat zij eind vorig jaar nog van plan was - om niet op de zaken vooruit te lopen, maar om de landelijke ontwikkelingen af te wachten. Er zullen vooruitlopend daarop geen steekproeven worden gehouden in Heerlen.
2006/1050 Actieplan economische speerpunten.
Het college van burgemeester en wethouders maakt werk van de economische structuurversterking van Heerlen. Tijdens de collegevergadering op 17 januari is ingestemd met een actieplan om aan de slag te gaan met de economische speerpunten van de stad. Het college zet in op twee sporen: aan de ene kant biedt de gemeentelijke overheid een basisniveau aan diensten en voorzieningen aan het bedrijfsleven en andere instellingen in de stad. Dit basisniveau bestaat uit het bieden van bijvoorbeeld voldoende werklocaties, een goede bereikbaarheid en een bedrijvencontactpunt. Daarnaast wil de gemeente Heerlen in samenspraak met het lokale bedrijfsleven, onderwijs-, kennisinstellingen en intermediaire organisaties (zoals een Kamer van Koophandel) een aantal kansrijke en belangrijke sectoren voor de Heerlense economie benoemen waar extra op ingezet gaat worden. Het college heeft in het actieplan vier sectoren onderscheiden: nieuwe energie, detailhandel, medische technologie en zorg en databeheer & ICT. De commissie Stadsontwikkeling gaat in een speciale commissievergadering al brainstormend aan de slag met het plan. Vervolgens wil het stadsbestuur in gesprek treden met de lokale partners om samen te werken aan een verdere versterking van de regionale economie. Deze werkwijze past in het streven van het college om te komen tot een breed gedragen Stadsvisie 2006-2026.
---- --
Gemeente Heerlen